Home › Forums › Skador och rehabilitering › Blixtrar i benet+lite till vid benpress!!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 oktober, 2006 at 17:38 #89829Anonym anvandareMember3 oktober, 2006 at 17:38 #959416Anonym anvandareMember
Hej!
Jag har letat om jag hittat nån tråd med samma sak jag undrar, men icke…Det är så att nu när jag kör benpressen och går ner så djupt jag kan, så börjar det blixra ut i högra benet efter ett tag. Känns väldigt obehagligt och tillslut så känns det som om någon sitter och eldar på benet eller gör 1000 nålar eller något… sen domnar jag bort i huden. Jag är tvungen att avbryta då för det gör rätt ont faktiskt. Innan detta så har jag inte kört benpress på över 2 år för jag har ej haft tillgång till en sån, men kommer ihåg att förut när jag körde det så domnade jag även då bort i huden, men kände inga blixtrar av vad jag kommer ihåg. Det är på utsidan av låret (vastus lateralis) som det känns i.
Inte nog med det, efter fredagens pass så fick jag som en liten knöl (1 x 1 cm ca) några cm under höftböjaren, och nu är där även ett blåmärke.
Vad är detta???? Någon som har haft samma sak eller vet vad det kan vara? Vill verkligen veta, både vad det är och om jag ska sluta köra benpress tillsvidare…. (vill inte!! )
Mvh/
Maria4 oktober, 2006 at 10:37 #959417Anonym anvandareMemberhur värmer du upp?
kanske ska testa att köra fler repps 15-25 reppare och kolla om symptomen försvinner..
4 oktober, 2006 at 11:35 #959418Anonym anvandareMemberLåter som att en spinalnerv i ländryggen eller en perifer nerv kommer i kläm. Sluta upp med att gå ner så djupt (flexion + belastning är ingen höjdare). I värsta fall kan du utlösa ett diskbråck.
4 oktober, 2006 at 12:07 #959419Anonym anvandareMemberAlcon wrote:hur värmer du upp?kanske ska testa att köra fler repps 15-25 reppare och kolla om symptomen försvinner..
Värmer rätt mkt, men det känns redan då, även om jag bara har lite vikt på ju…
4 oktober, 2006 at 12:12 #959420Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Låter som att en spinalnerv i ländryggen eller en perifer nerv kommer i kläm. Sluta upp med att gå ner så djupt (flexion + belastning är ingen höjdare). I värsta fall kan du utlösa ett diskbråck.ok, jo nervklämning funderade jag också på om det är… men sen när den där bulan och blåmärket kom så tänkte jag om det var något annat..
Ok, men kan man få diskbråck av benpress, om man ligger med ryggen/häcken nere i dynan hela tiden? Lyfter aldrig upp rumpan, är noga med att ha den kvar, men jag känner att det klämmer till lite i höftböjaren ibland, därför kan jag inte gå ner så djupt. Kan det vara därifrån som det strålar? OM det är det, vad ska man göra då? Gå till doktorn eller kan man lösa det på egen hand? ojoj många frågor…
4 oktober, 2006 at 15:26 #959421Anonym anvandareMembermariia wrote:ok, jo nervklämning funderade jag också på om det är… men sen när den där bulan och blåmärket kom så tänkte jag om det var något annat..Endast en nervpåverkan kan ge nedsatt känsel. Om det sen är en perifer nerv eller en spinalnerv (nervrot) kan man ju undra.
mariia wrote:Ok, men kan man få diskbråck av benpress, om man ligger med ryggen/häcken nere i dynan hela tiden?Du kan nog omöjligt komma ända ned utan att viss flexion av ländryggen sker.
mariia wrote:Lyfter aldrig upp rumpan, är noga med att ha den kvar, men jag känner att det klämmer till lite i höftböjaren ibland, därför kan jag inte gå ner så djupt. Kan det vara därifrån som det strålar? OM det är det, vad ska man göra då? Gå till doktorn eller kan man lösa det på egen hand? ojoj många frågor…Sluta göra övningen på ett sådant sätt att du framkallar dessa besvär. Kan du inte det får du sluta med benpress helt och hållet. Kvarstår besvären efteråt bör du gå till en läkare.
4 oktober, 2006 at 21:00 #959422Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Endast en nervpåverkan kan ge nedsatt känsel. Om det sen är en perifer nerv eller en spinalnerv (nervrot) kan man ju undra.Du kan nog omöjligt komma ända ned utan att viss flexion av ländryggen sker.
Sluta göra övningen på ett sådant sätt att du framkallar dessa besvär. Kan du inte det får du sluta med benpress helt och hållet. Kvarstår besvären efteråt bör du gå till en läkare.
tack för svaren… jag ska nog fortsätta köra, men med mkt uppvärmning och väldigt kort rörelse och se om det hjälper, annars får jag gå till farbror doktorn då… Typiskt att det ska bli nåt fel av benpressen bara,den som är min favoritövning!
4 oktober, 2006 at 22:25 #959423Anonym anvandareMembermariia wrote:tack för svaren… jag ska nog fortsätta köra, men med mkt uppvärmning och väldigt kort rörelse och se om det hjälper, annars får jag gå till farbror doktorn då… Typiskt att det ska bli nåt fel av benpressen bara,den som är min favoritövning!Om det verkligen trycker på en nerv har det ingen betydelse hur mycket du värmer upp tyvärr.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.