Bristning i hälsenan/hälsenefästet – Hjälp!

Home Forums Skador och rehabilitering Bristning i hälsenan/hälsenefästet – Hjälp!

• This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

Fick efter ett läkarbesök idag reda på att jag åkt på en bristning i hälsenan/fästet. Hälen/nedre delen av senan ömmar och det är svårt att ta sig fram på ett värdigt sätt. Däremot kändes det inte som om läkaren stött på alltför många skador av detta slag eftersom hon menade att skadan bör gå över snabbt. Har haft en del muskelbristningar och erfarenheten säger mig att det sällan går snabbt, dessutom får jag för mig att senor tar ännu längre tid att läka.

Har även läst på en hel del själv och åsikter verkar gå isär om hur man bör behandla det. Vissa menar att det kan vara tal om att gipsa även mindre bristningar, medan andra förespråkar ”aktiv vila”. Det gör en aningen konfundersam och därför söker jag mig hit i hopp om att få höra om tidigare erfarenheter och kunskap inom ämnet.

Hade varit evigt tacksam om ni kan dela liknande upplevelser/kunskaper och i synnerhet hur rehabiliteringsprocessen såg ut, eller bör se ut. Hur länge är rimligt att vila? Är kryckor att rekommendera för att avlasta fullt i början? När vågar man gå normalt? Och slutligen, vad är läketiden på denna typ av skada (än om det är betingat den specifika skadan såklart)? Hur är det med cyckling?

Läkaren höftade med dryga 2 veckor – ni förstår kanske varför man söker råd? :)

Tack på förhand!

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.