bristningar

Home Forums Skador och rehabilitering bristningar

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Hej!
    Har tränat några år nu och har nu nyligen upptäckt att jag fått lite bristningar i huden på vänster biceps (har väl ca. 47 cm runt armarna). Undrar om ngn vet hur pass lugnt man bör ta det med armträningen ett tag framöver, eller ifall man kan köra på som vanligt?

Tacksam för svar
    MVH
    David Kj

Jag skulle vara väldigt försiktig ett par månader frammåt. Risken finns att huden spricker upp såpass mycket att du måste sy ihop den.Och då kommer du inte kunna träna på ett bra tag

lite info: [http://huden.nu/hud/bristningar/]

Henke wrote:
    Jag skulle vara väldigt försiktig ett par månader frammåt. Risken finns att huden spricker upp såpass mycket att du måste sy ihop den.Och då kommer du inte kunna träna på ett bra tag

Att striaens patologi skulle sträcka sig från sub-epidermis till ovanliggande epidermis annat än som en uttunnande faktor låter högst osannolikt och ovanligt.

Bra l

ok tack för svaren!

MVH
    David Kj

King Grub wrote:
    Att striaens patologi skulle sträcka sig från sub-epidermis till ovanliggande epidermis annat än som en uttunnande faktor låter högst osannolikt och ovanligt.

Skulle du kunna vara vänlig att förklara för en lekman vad du just skrev? Jag är inte en sån fena på latinska termer 😮

Striae=bristningarna. Epidermis och subepidermis är olika lager av din hud. Det är det undre, subepidermis, som bristningarna uppstår i. Att hudbristningar skulle innebära att överhuden också brister och bildar öppna sår låter… högst osannolikt.

har oxo problem med det, har på biceps,bröst, o vingarna , inte alls kul :O

mm det här är jobbigt…har på båda biceps..och framsida axlar…får även på låren efter ett ben pass…men dom försvinner rätt snabbt

StorPatrik wrote:
    mm det h
    King Grub wrote:
    Då är det inte hudbristningar. Hudbristningar, striae, försvinner aldrig. Du talar antagligen om brustna kapillärer; har inget med hudbristningar att göra.

ok..:up: ….då är det nog det ja har på låren…men på biceps och framsida axlar är det hudbristningar för dom försvinner inte:(
    Va ja som förklara lite dåligt:)

Dom brustna kärlen har ofta samband med sömmar i kläderna som pressar; t ex sömmar i tröja eller linne som trycks in i huden när man tränar exempelvis vadpress eller hacklift och som lämnar röda strimmor på axlarna, vilka bleknar och försvinner efter någon dag eller två.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.