Bröstryggen, knäcka, yr

Home Forums Skador och rehabilitering Bröstryggen, knäcka, yr

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hejsan

Jag kan knäcka bröstryggen relativt lätt och ofta. Känns fysiskt som jag behöver det, ger en viss frihets känsla efteråt. Det händer dock ibland att jag blir yr efter att ha gjort det vilket känns oroväckande. Den läkare jag snackade med tycktes inte ha någon kunskap om detta alls.

Finns det någon som har samma problem eller vet mer om saken?

//Johan

Hej! Du får nog utveckla dig lite. Vad innebär det att knäcka bröstryggen? Varför ger det en frihetskänsla??

Hej

Jag har två kotor som låste sig för några år sedan i ryggen ungefär mellan skulderbladen som en naprapat tryckte loss. Det känns som att ryggen vill vara lite lätt framåtböjd men att det samtidigt känns fel, förmodligen då jag har kontorsarbete men tränade mycket förr och kommer nästa månad köra igång ordentligt igen för att stärka mig samt att det känns bra att träna och vara tränad. Hur som helst så låser sig dessa kotor känns det som samt att det känns att de behöver rättas till. Efter att jag rättat till dem, antingen genom en hårt rullad ej ”fluffig” handuk som jag går igenom kotorna med genom att ligga på ett hårt golv eller genom att bara sträcka ut armarna lätt bakåt hårt. Fungerar även att luta sig bakåt en bit på vissa stolar. När det är gjort så känner jag mig mer rörlig och får en frihets känsla i ryggen. Men detta måste jag göra lite ibland, tror jag fått lite halvdålig hållning och att problemet kanske kommer därifrån, sedan mina ca 2 år av relativt lite träning vilket jag nu har tid att ändra på. Min naprapat ansåg att träning förmodligen skulle hjälpa mycket mot detta, själv tror jag dock att jag alltid kommer ha ett visst problem.

Kan tillägga att jag tror jag fick låsningen för ca 5 år sedan och att för ca 1-2 år sedan så tryckte en naprapat bort den, så jag fick den under tiden jag tränade. Möjligt att jag var för snabb med trechandet fast jag strechade endel.

Har haft samma problem, men det har inte hänt lika ofta sen jag kört mer marklyft och sådant och byggt på ryggen lite, musklerna stabiliserar ryggraden antar jag. Ibland brukade jag trycka upp mig på en såndär ”dips-ställning” och bara slappna av med ryggen så knakade det utav helvete!

Johan_81 wrote:
    Hejsan

Jag kan knäcka bröstryggen relativt lätt och ofta. Känns fysiskt som jag behöver det, ger en viss frihets känsla efteråt. Det händer dock ibland att jag blir yr efter att ha gjort det vilket känns oroväckande. Den läkare jag snackade med tycktes inte ha någon kunskap om detta alls.

Finns det någon som har samma problem eller vet mer om saken?

//Johan

Att man knäcker är nog inte helt rätt att säga. Det som sker i ryggen är precis samma sak som att folk knakar med fingrarna. I alla leder finns ett undertryck och det är det som släpper när det knakar, helt normalt. Det har ingenting att göra med rörligheten i ryggen. Dock kan man få låsingar i facettlederna i ryggen, vilket är vanligast i bröstryggen. Är du överrörlig i några andra leder? Stabiliseringsträning brukar oftast vara lösningen på sådana problem, samt att man undviker att vara ute i ytterlägen. Hur gör du när du ”knäcker”? När blir du yr, direkt efteråt? Går det över direkt? Är du spänd muskulärt också? I vilken nivå i bröstryggen är det problemet sitter? Har du någon smärta? Har du normal rörlighet i ryggen?

/jenny

Jag har precis samma problem. Men jag tycker det blir värre när jag tränar rygg(även om jag inte kör tungt)

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.