Bruten handled

Home Forums Skador och rehabilitering Bruten handled

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Tja, jag bröt handleden för ett par dager sedan (distral radius fraktur) när jag åkte bräda.
    Gipset skall plåga mig i 4v och sedan antar jag att min handled kommer se ut som en spagetti.

Min fråga är:
    Är det någon här som brutit handleden? I så fall, hur lång tid tog det att komma tillbaka? Hur mycket kunde ni belasta handleden/underarm? Och vilka övningar kan jag göra för att behålla så mycket styrka/muskulatur som möjligt?
    Min träningshistoria är 2,5 års seriös styrketräning (5dagar/v) och innan det bollsporter, om det kan vara till någon nytta.

Alla ni som tränar vet ju hur mycket abstinens man får när man inte kan träna som vanligt, Jag håller på att gå i taket.

Tack på förhand

Detta är något jag oroar mig grymt mycket för, snowboard i vemdalen över nyår.. Deffen ska precis börja då jag kommer hem. Bryter jag en handled eller nyckelben så skiter jag i allt vad träning heter och börjar spela wow å käkar chips som huvudsakliga energikälla, dagligen.

ha, så kan man ju också göra. även om ja skulle föredra DOTA.
    ne men dra bara på dig ett handledsskydd så blire nog bra.

Risken är överhängande att göra illa sig när man åker bräda!
    Förra året åkte jag i åre och bröt svanskotan!
    året innan i kungsberget och bröt nyckelbenet!
    Men när jag var i vemdalen klarade jag mig kanske pga dem småa hoppen?!
    dom har ganska lungna backar där..
    Träna på med resten av kroppen för när handleden läkt kommer den sidan du inte tränat ikapp efter ett tag!

Jag läste här på forumet (tror jag) att kroppen funkar så att om man bara kan träna t.ex vänster arm för att den högra är skadad, så behåller man ändå mycket mera styrka i den högra för att man tränar vänstern än om man inte skulle tränat alls. Om detta nu stämmer så är väl att träna med din friska arm helt klart värt ett försök. Finns säkert någon här som vet mer om detta, läste bara lite för ett tag sedan som sagt. Kanske du t.o.m kan hitta tråden (om det nu var här jag läste det).

Oroa dig inte för att du ska tappa alla muskler, jag tror att du kommer tillbaka rätt snabbt när du väl blivit frisk.

dav wrote:
    Tja, jag bröt handleden för ett par dager sedan (distral radius fraktur) när jag åkte bräda.
    Gipset skall plåga mig i 4v och sedan antar jag att min handled kommer se ut som en spagetti.

Min fråga är:
    Är det någon här som brutit handleden? I så fall, hur lång tid tog det att komma tillbaka? Hur mycket kunde ni belasta handleden/underarm? Och vilka övningar kan jag göra för att behålla så mycket styrka/muskulatur som möjligt?
    Min träningshistoria är 2,5 års seriös styrketräning (5dagar/v) och innan det bollsporter, om det kan vara till någon nytta.

Alla ni som tränar vet ju hur mycket abstinens man får när man inte kan träna som vanligt, Jag håller på att gå i taket.

Tack på förhand

Har du inte fått info från läkare angående hur mycket du får belasta hand/arm? I regel är det ingen eller lätt belastning åtminstone tills gips etc är borttaget. Sen är det successiv ökning som gäller. Full belastning vid träning måste du vänta med tills frakturen är helt läkt. Men när gipset tas bort, fråga noggrant om hur du ska lägga upp träning osv. Du bör få träffa sjukgymnast?

””Jag läste här på forumet (tror jag) att kroppen funkar så att om man bara kan träna t.ex vänster arm för att den högra är skadad, så behåller man ändå mycket mera styrka i den högra””

Det låter gött, jag är bara rädd för att bli snedtränad, skulle inte våga köra rygg med bara högern, eftersom vänstern är bruten.

Men det är nog som ni alla säga, att man kommer tillbaka snabbt. Det jobbiga är ju bara nu när man tappat all muskelspänst eftersom man inte tränar, man känner sig så liten o mjäkig. :D

Får la ta ett snack me läkaren sen då, jag e bara rädd för att han kommer säga typ, ”ja du hade ju gips i 4v så då kommer det ta 4v att bygga upp styrkan i handleden.” kul jul me 8v muskelnedbrytning. :D

Menmen, tack för alla svar, Ha en god jul på er alla o käka mycket skinka

Jag slog själv upp en fraktur i radius jag med för ca tre månader sedan. Visste ju om drn dom så drog mig nästan en månad innan jag gick dit och fick röntga. Som tur var så låg benen rätt så jag fick fortsätta med mitt bandage som i förra veckan åkte av till förmån av ett handledstöd. Eftersom jag fortfaranade hade ont i handleden veckan innan jul så fick den röntgas igen. Antingen var drn full eller blind för deras expertutlåtande löd, ”rimligtvis läkt fraktur”. :what:
    Vilket innebar att de inte kunde ge svar på anledningen till att det gjorde ont men eftersom det gått ca 10v så ”borde” det vara läkt, ”rimligtvis, troligen…”.

Något intressant vara att vid första besöket så sa drn att läkprocessen skulle ta 6-8v men troligtvis kortare eftersom jag är ung, något positivt iaf att bli betraktad som det! :up: Vid återbesöket sas det dock ist 3-6 månader innan det var fullt läkt. :yikes: Och nu senast så sa hon att det slutgiltiga läkresultatet kunde man se först efter ett år! :what: För när väl benet är läkt så kan det ta tid för muskelfesten, nerver osv att läka. Det sa hon iaf, att när benet är helt så är det ens egna smärttröskel som sätter gränsen hur mkt man kan köra.

Jag har iaf tränat på så gott det går under denna period. När väl jag kunde börja få styrkan att knyta handen så kördes det vidare med dragövningar. Pressövningar har körts väldigt sansat så mkt olika flyes har det blivit i cablecrossen. Lycka till med rehabbet, jag kan bara säga att jag har utvecklats mkt positivt under denna period.!

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.