Home › Forums › Skador och rehabilitering › Carpaltunnelsyndrom CTS
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 april, 2007 at 18:19 #863439Anonym anvandareMember
OBS! Bild från operation nedan. //Jay
Eftersom jag drabbats av detta ganska vanliga syndrom, som tog mig 4år innan jag fattade vad det var tänkte jag uppmärksamma er på vad det är då det är ganska vanligt.
Karktäristiskta sympton är:
– Vaknar på natten och underarmar och händer känns som de är fyllda med ”kolsyra”. Känns inte i tummen eller lillfingret dock (dessa nerver är inte involverade i CTS)
– kramper i händerna då du arbetar med fingrarna (ex skruva med skruvmesjel)
– tappa saker som du håller i handen (fumlighet)
– jobbigt i underarmen att hålla upp ex telefonen till öratDet hela beror på för mycket muskler innuti handen som trycker på den stora carpaltunneln (med nervtrådar och blodtillförsel?). Det kan bero på träning eller arbete med händerna, men kan troligen även vara ett genetiskt betingat.
Enkel operation tar 15minuter per hand, det enda som gör ont är adrenalin sprutan –
Man kan också bli drabbad på endast en hand.
Som sagt är detta mycket vanligt, och jag trodde helt enkelt detta berodde på träningen och var ”träningsvärk” typ. :frust:Detta har påverkat min utveckling i chins och dips i alla år, då man enligt ortopeden inte kan ha ett 100% starkt grepp med CTS. Så efter min rehabilitering kan mina chins och dips endast bli bättre! Chinsen och Dipsen har alltid jag upplevt som att händerna tar slut innan muskeln, även Biceps träningen har varit lidande i minst 4 år, men å andra sidan är Biceps muskeln inte direkt i behov av fler än 10 set om du frågar mig…
Bjuder er på en bild också från min operation: :pop:
1 april, 2007 at 18:19 #84972Anonym anvandareMember1 april, 2007 at 21:13 #863440Anonym anvandareMemberVad är det man gör under operationen då?? som gör att sakerna upphör
1 april, 2007 at 21:15 #863441Anonym anvandareMemberIntressant!
Hände det att du tappade känseln i fingrarna samt att de vitnade om du tex bar en matkasse?2 april, 2007 at 07:02 #863442Anonym anvandareMemberErik__ wrote:Vad är det man gör under operationen då?? som gör att sakerna upphörUnder operationen lättar man på trycket på carpaltunneln, eftersom den ofta är inklämmd mellan muskler i handen kan man helt enkelt flytta den (minimalt räcker), och det är ovanligt att symptomen kommer igen efter en operation.
Mirre wrote:Intressant!
Hände det att du tappade känseln i fingrarna samt att de vitnade om du tex bar en matkasse?Jag tappade känsla i ringfinger, långfinger och pekfinger. Lillfinger och tummen (mycket sällan) är inte involverade. Fingrarna vitnade också när man bar ex en tung matkasse, men vet inte om det är relaterat till CTS. Det mest karaktäristiska symptomet är att man vaknar på nätterna med irriterande smärta i underarmarna och händerna. Precis som någon gör tusen nålar eller att de ”somnat”. Ofta så böjer sig handen också i sömnen så långt mot handleden (fingrarna vill röra vid handleden) de kan. Detta pga nervsignalerna inte kommer fram till fingrarna, och påverkar hur händerna rör sig. Man såg ut som ”Frankensteins” böjda händerna när man vaknade
2 april, 2007 at 07:21 #863443Anonym anvandareMemberTack för den bilden (blärk!)
Lycka till med din rehab! Då finns det mer att hämta i chins och dips :nod
2 april, 2007 at 07:22 #863444Anonym anvandareMemberSilvia wrote:Tack för den bilden (blärk!)Lycka till med din rehab! Då finns det mer att hämta i chins och dips :nod
Kanske lättare hålla dieten efter den i varjef?
2 april, 2007 at 09:04 #863445Anonym anvandareMemberHur lång tid ska det ta tills man kan börja träna på för fullt igen?
2 april, 2007 at 09:47 #863446Anonym anvandareMemberolle wrote:Hur lång tid ska det ta tills man kan börja träna på för fullt igen?Bandage och stygn sitter i 3 veckor, rehabilitering är självklart induviduellt men någnstans mellan 3-6 veckor. Så totalt blir det ingen ordentlig träning (förutom ben och vader) på minst 6 veckor.
2 april, 2007 at 10:40 #863447Anonym anvandareMemberSån där intressant bild som ändå är äcklig men som sagt på det intressanta planet. Lycka till med din rehab nu.
Har själv haft något knas med händerna som visat sig genom att när jag vaknat har jag haft en lite krampaktig känsla och inte kunnat öppna dem. Var ett tag sedan jag kände av det nu dock. Berodde troligtvs på ett tidigare monteringsjobb då det var i samband med det som jag fick det.
2 april, 2007 at 11:10 #863448Anonym anvandareMemberSethRonland wrote:Bandage och stygn sitter i 3 veckor, rehabilitering är självklart induviduellt men någnstans mellan 3-6 veckor. Så totalt blir det ingen ordentlig träning (förutom ben och vader) på minst 6 veckor.Tråkigt, men bra att du fått det åtgärdat. Hoppas att det ”bara” tar sex veckor.
2 april, 2007 at 13:20 #863449Anonym anvandareMemberolle wrote:Tråkigt, men bra att du fått det åtgärdat. Hoppas att det ”bara” tar sex veckor.Ja det får man verkligen hoppas, annars blir det svårt att placera sig bra på SM i Athletic…
2 april, 2007 at 13:46 #863450Anonym anvandareMemberSethRonland wrote:Ja det får man verkligen hoppas, annars blir det svårt att placera sig bra på SM i Athletic…Du kommer säkert komma tillbaka minst lika bra som vanligt till SM, det är bara att ge sig F*N på det, och med din hängivenhet så.
Ska bli kul att tävla mot dig i år.
Lycka till!
Mvh Martin
2 april, 2007 at 13:58 #863451Anonym anvandareMemberMartin. wrote:Du kommer säkert komma tillbaka minst lika bra som vanligt till SM, det är bara att ge sig F*N på det, och med din hängivenhet så.Ska bli kul att tävla mot dig i år.
Lycka till!
Mvh Martin
Jag har redan gett mig F-N på att komma tillbaka på scenen, men om form och och resultat blir bättre återstår ju att se, lycka till med satsningen själv Martin.
Antagligen kommer mina ben vara bättre, Johanna tränar 4 gånger i veckan och jag kan bara inte sitta hemma
Så det blir 3 benpass i veckan + mage och vader :emo-thumb
Jag tränade ben 3 timmar efter min operation då bedövning och adrenalin (ja fick 2 sprutor av detta också!) fortfarande var verksamt, träningsfreak kan vara lika med :frust:
Men vad gör man inte för lite träning?!13 april, 2007 at 07:59 #863452Anonym anvandareMemberStygnen tagna igår, provade mig på ett pass nere på gymmet, 25kilo i latsdrag, körde pressdown på 15kg klarade 5reps på stången i axelpress, mina handleder är inte i form… dessutom känns det som att hela ärret ska spricka upp igen, inte skönt. Idag blir det ben ivarjefall!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.