Home › Forums › Skador och rehabilitering › Cubital Tunnel Syndrome / Ulnar nerve
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 mars, 2011 at 12:50 #386756Anonym anvandareMember
Har efter mycket efterforskning på nätet, gjort något så oprofessionellt som att självdiagnostisera mig, och jag kommit fram till att jag förmodligen har Cubital Tunnel Syndrome.
En liten film ang detta:
[http://www.youtube.com/watch?v=c6cIcuLnYrc&feature=fvwrel]Vaknar ofta med domnat lillfinger och ringfinger, har dock inte haft det så länge, kanske nån vecka. Ilande smärta under vissa vinklar av armbågen och utsträckt arm. Givetvis stela pronatorer. Gör även lite ont i armbågen då jag ”spänner” den, tex om jag gör en front dubbel biceps och kontraherar hårt.
Förstår givetvis att jag bör få ett utlåtande från läkare, men jag undrar ändå om det är någon som har erfarenhet om detta?
Det jag gör och har gjort under 2-3veckor är att jag har gått på voltaren t, använt tigerbalsam, masserat armbågen och underarmsmusklerna 3ggr per dag följt av stretching av pronatorerna.
Har nu börjat gå till gymmet och kört väldigt lätt för att öka blodflödet och förhoppningsvis gynna läkningen. Min fråga är om detta är kontraproduktivt, om det är bättre att hålla sig hemma helt och bara ägna sig åt ovanstående rutin?
Problemövningar är givetvis övningar som tex pushdowns som ”klämmer åt” ulnar nerven. Men är det okej att köra andra övningar väldigt lätt?
Tacksam för input!
28 mars, 2011 at 12:50 #61098Anonym anvandareMember4 april, 2011 at 23:11 #386757Anonym anvandareMemberHar du blivit bättre av ditt eget program?
4 april, 2011 at 23:22 #386758Anonym anvandareMemberHej! Tackar som frågar!
Ja, efter stretching och massage så har det definitivt blivit bättre! Har kört några lättare pass och det har gått över förväntan. Det är dock inte helt borta och efter all massage från min ena arm så börjar den bli lite öm, men det ska nog inte vara några problem.
Min enda fundering är huruvida jag är redo för träning överhuvudtaget eller öm jag bör vänta ännu längre… vet inte så mycket om det, öm det tex bildats ärr som måste läka under en längre tid, eller om det kommer tillbaka och blir värre om jag inte håller mig ifrån träningen i en månad eller så…
4 april, 2011 at 23:32 #386759Anonym anvandareMemberVilket syfte har massagen i din behandling?
Har det blivit bättre så skall du fortsätta med det du gör, jobba in dig på vikterna och känn efter. Var ärlig mot dig själv. Det är tyvärr rätt ofta man ser folk som är färdigt rehabade, går in och säger till sig själva: ”aja…men det här känns ju bra”. Kroppen måste få en chans att känna efter, anpassa sig på nytt, aktivera nervsystemet osv. Det gäller inte bara vikter, utan även den generella träningsvolymen, men dessa reglerar varandra på ett eller annat sätt. En klantgrej kan ”befria” dig från träningar i veckor, onödigt att ta den risken för lite extra vikt. ”Better safe than sorry”:up:
4 april, 2011 at 23:41 #386760Anonym anvandareMemberAbsolut! Håller med dig. Vill INTE få tillbaka symptomen, så det blir att skynda långsamt
Har du förresten ngn erfarenhet av CTS?
Jo, kombinerat med stela pronatorer så har massagen gjort sitt! Funderade länge på om jag hade golfarmbåge, men hade inte ont i själva benet (m epicondyle eller vad det heter) och just det att fingrarna domnade fick mig till slut in på tunnel syndromet.
4 april, 2011 at 23:48 #386761Anonym anvandareMemberKan även nämna att jag börjat ta glukosamin, inte för att jag vet om det har hjälpt men kanske…
5 april, 2011 at 13:25 #386762Anonym anvandareMemberthrower wrote:Absolut! Håller med dig. Vill INTE få tillbaka symptomen, så det blir att skynda långsamtHar du förresten ngn erfarenhet av CTS?
Jo, kombinerat med stela pronatorer så har massagen gjort sitt! Funderade länge på om jag hade golfarmbåge, men hade inte ont i själva benet (m epicondyle eller vad det heter) och just det att fingrarna domnade fick mig till slut in på tunnel syndromet.
Haft två patienter med det eller något som manifesterade sig som det – man kan nästan aldrig vara säker på diagnosen :nono:
En blev helt bra efter två behandlingar, den andra blev, enligt honom 80% bättre efter 4 (2 veckor) och bokade aldrig tiden för den femte, så jag antar att det fixade sig. Jag körde A.R.T på de involverade musklerna + hemstretchövningar.
5 april, 2011 at 18:47 #386763Anonym anvandareMemberI see! Alright!
Ja, det är väl som du säger att det är svårt att diagnostisera helt 100%. Det har iaf fungerat med det jag har gjort så det känns bra! Det skulle vara intressant att testa ART…
Nu ska jag iaf ta det lugnt en vecka till och se hur det känns med lätt träning efter det.
Tack för inputen!
5 april, 2011 at 19:25 #386764Anonym anvandareMemberthrower wrote:I see! Alright!Ja, det är väl som du säger att det är svårt att diagnostisera helt 100%. Det har iaf fungerat med det jag har gjort så det känns bra! Det skulle vara intressant att testa ART…
Nu ska jag iaf ta det lugnt en vecka till och se hur det känns med lätt träning efter det.
Tack för inputen!
Det är lugnt mannen. Lycka till med rehaben! Berätta hur det gick senare.
5 april, 2011 at 19:27 #386765Anonym anvandareMemberI will!
11 april, 2011 at 18:59 #386766Anonym anvandareMemberUpdate:
Tack för tipset Vladimir!
Har nu gått på ett besök och fått ART behandling vilket kändes bra. Han konstaterade att jag hade väldigt stela handleder och flexor muskler. Han ville boka in ett nytt möte givetvis. Jag undrar bara hur många behandlingar man kan tänkas behöva gå på så att man verkligen får bukt på problemet? Är det nödvändigt att gå 5+ behandlingar vid ART? Tänker på plånboken eftersom det kostar 500 kr per besök typ…
11 april, 2011 at 21:24 #386767Anonym anvandareMember1. Var diagnosen korrekt?
2. Har du hälsat från mig?Hur kändes det efter behandlingen, blev det bättre? hur är det nu?
11 april, 2011 at 22:02 #386768Anonym anvandareMemberJag hälsade från dig! Visste inte ditt efternamn, och han kom inte riktigt ihåg dig, men det var nog bara för att jag inte visste så mycket om dig Han frågade om du springer distanslöpning?
Grejen är den att det har blivit stegvis bättre allteftersom jag har stretchat och masserat hemma. Men jag gick till honom idag och visst, det kändes bra, och det är säkert bra att få den typen av behandling med tanke på ärrvävnad som kanske bildats… men jag vet inte hur väl investerade pengarna är då jag har sett en såpass stor förändring av det jag har gjort på egen hand.
Kanske misstar mig helt men det känns bara lite sådär att pröjsa så mycket för 15 min. Jag går ju inte runt med ständig smärta så jag kan inte säga att det känns så mycket bättre än innan besöket… underarmarna är ju fortfarande stela… men jag hade inte förväntat mig att de skulle vara perfekta och med fullt rörelseomfång på en behandling (om det ens går på 10?) Är det inte snarare något som jag själv måste jobba med på egen hand, med tex stretching? Kommer jag få ut lika mycket av detta undrar jag?
Thanks!
11 april, 2011 at 22:12 #386769Anonym anvandareMemberthrower wrote:Jag hälsade från dig! Visste inte ditt efternamn, och han kom inte riktigt ihåg dig, men det var nog bara för att jag inte visste så mycket om dig Han frågade om du springer distanslöpning?Grejen är den att det har blivit stegvis bättre allteftersom jag har stretchat och masserat hemma. Men jag gick till honom idag och visst, det kändes bra, och det är säkert bra att få den typen av behandling med tanke på ärrvävnad som kanske bildats… men jag vet inte hur väl investerade pengarna är då jag har sett en såpass stor förändring av det jag har gjort på egen hand.
Kanske misstar mig helt men det känns bara lite sådär att pröjsa så mycket för 15 min. Jag går ju inte runt med ständig smärta så jag kan inte säga att det känns så mycket bättre än innan besöket… underarmarna är ju fortfarande stela… men jag hade inte förväntat mig att de skulle vara perfekta och med fullt rörelseomfång på en behandling (om det ens går på 10?) Är det inte snarare något som jag själv måste jobba med på egen hand, med tex stretching? Kommer jag få ut lika mycket av detta undrar jag?
Thanks!
Han gör bara ART och inget annat? Om det bara är 15 minuter så förstår jag att det känns lite så där. Jag brukar rekommendera mina kunder att prova i alla fall 3 behandlingar, men ART är inte det enda jag gör. ART är bra men det är inget mer än ett verktyg. Det kan långt ifrån lösa allt, men på rätt plats och rätt tid kan den vara grym.
Hahah, han har massa studenter året runt så det är ganska lugnt om han inte kommer ihåg mig. Rätt konstigt ändå med tanke på att han skickade patienter till mig hahahha.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.