Dålig återhämtning

Home Forums Skador och rehabilitering Dålig återhämtning

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Jag har under dom sista månaderna haft så jätte svårt att återhämta mig efter att jag har tränat. Är helt slut flera dagar efter ett tungt pass. Först trodde jag det va överträning men efter att ha vilat i en vecka så kändes det exakt likadant nu när jag körde igång igen. Jag både styrketränar och springer och tränar mellan 4 till 5 pass i veckan. Jag har provat att äta mera kolhydrater också men det gör ingen skilnad. Just nu äter jag 4 mål mat om dagen plus att jag tar extra protein tillskott 2 ggr per dag. har även tagit creatin men har haft ett uppehåll med det i ca 2 månader nu! har inte häller varit förskyld under denna tiden för det kan ju också påverka träningen.

Någon som kan komma med något tipps på vad man kan göra eller förändra?

Käka ännu mer ;) å lyssna på kroppen, är du trött – vila

Tillsätt 2 måltider till. Håll kcal intaget högt.

Du kan testa dra ner på träningen en period. Om inte antalet träningsdagar så volymen. Kan även fungera att höja repsomfånget ett tag ifall du kör tungt varje pass.

Fundera om det finns ngt annat bakomliggande som kan störa. Stress osv. Behöver inte ha ngt med själva träningen el. ätandet att göra överhuvudtaget.

Visst kan det vara kosten, stress eller liknande som ligger bakom men jag tycker att det låter som att du har något ”skit” i kroppen, antingen någom bakterieinfektion eller något virus.

Det skulle nog inte skada att kolla upp med någon läkare om det fortsätter. Lättare att ta en 10 dagars antibiotikabehandling än att gå och drass med något i flera månader.

Mm kolla med läkare.

Att äta för mycket motverkar inte överträning. Det gör en bara fet. Däremot kan ett konstant kaloriunderskott öka risken för överträning.

Förslag:

1. Ta ett träningsuppehåll

2. Mer vätska samt salt efter träning. Kreatin kan motverka vätskebalansen.

3. Minska volymen (dvs antalet set) samt träna med högre reps (om du är låg repsare vill säga)

4. Skippa löppningen en tid framöver.

5. Minska antalet träningsdagar- du behöver tid för att både vila och VÄXA!

6. Sprid ut födan på sex måltider. Ät fet och protein till varje måltid. Mer kolhydrater till frukost och efter träning.

7. Långsamma kolhydrater efter träning kan förbättra återhämtningen till nästa dag.

jag kände samma sak
    så jag provar med en vilo vecka nu
    käns ganska bra faktiskt
    medelar om en vecka om det var en bra grej

Hjärtmuskelinflammation?!
    Kontakta läkare så det inte är en sån fruktansvärd inflammation! Jag har dock inga erfarenheter själv men min bästa kompis dog :( innan hon fyllde 21 av det, det var ett år sen.. Hon var också slut och dålig återhämtning..
    Värt att kolla upp!!
    Hoppas det bara är något litet virus, för det låter som något i kroppen, ta det helt lugnt i 10 dagar, bara lugnare promenader.
    Ska tillägga att har man hjärtmuskelinflammation är det sträng vila i ett visst antal månader och täta kontroller.
    Mvh. Lisa!!

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.