Home › Forums › Skador och rehabilitering › Deltoid möjligtvis Pectoralis minor. ?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 januari, 2009 at 18:12 #66495Anonym anvandareMember7 januari, 2009 at 18:12 #470792Anonym anvandareMember
Tjaba jag frågade samma fråga på flashback dom ignorerade den mest… vilket fall jag har tränat i ca. 1 och halvt år, vilket fall dom 3-4 första månaderna av min tränings karriär var jag mycket oerfaren och visste som inte vad som tränade vad och jag hoppade omkring bland många övningar tittar jag tillbaka så inser jag att mycket av dom var Pec träning(bröst då). vilket jag ångrar idag för nu när jag verkligen känner att jag börjat öka konstant bland vikter i alla sorters övningar och har scheman att följa.
Så har jag helt plötsligt fått en ilande,tandvärks liknande smärta ungefär vid övre peccen dvs. mellan deltoid(främre) och pectoralis major(övredelen) jag satt nyss och kollade på själva bröst muskulaturen och kom fram till att det kan vara pec minor. som smärtar nå så förbannat när jag försöker göra några som helst axel/bröst övningar, klarar inte av att göra nått som aktiverar axel som så väl bröst, kan eventuellt lägga in en bild och ringa in det onda området, har försökt vila bröst nu i 7-8 veckor, men dock inte gått till en napprapat eller sjukgymnast för undersökning, och heller inte kört nån voltarenT eller liknande salva för att lindra smärtan.
Det ända jag funderade över var om det är axeln eller bröstet som smärtar? för det är verkligen i muskelfästet på deltoid och pectoralis minor. ?
[http://img515.imageshack.us/my.php?image=pectoralismajorfg4.jpg [img=http://img515.imageshack.us/img515/1949/pectoralismajorfg4.th.jpg]]
det visar själva smärtande området vid träning.
tack för min del.
7 januari, 2009 at 18:50 #470793Anonym anvandareMemberHej
besvär från p min o delt är rel ovanligt, vanligast är rotcuff ffa suprasp vilken kan referera smärta ned i beskrivet område, har du vilovärk el endast vid belastning?
Vilka rörelser smärtar ?
mvh
anders m7 januari, 2009 at 19:32 #470794Anonym anvandareMemberHej. Som Anders skriver verkar det inte primärt vara delt eller pec min som smärtar. Vill bara lyfta möjligheten att det kan biceps långa sena som är sliten och värker. Vanligt om man kört mycket pressar och pec.övningar. Men som sagt, vilka rörelser smärtar? Om du sträcker fram armen med handflatan upp och belastar längst ut på pek-och långfinger
och det smärtar i axel är det antagligen biceps långa sena.7 januari, 2009 at 19:36 #470795Anonym anvandareMemberRätt !
8 januari, 2009 at 20:53 #470796Anonym anvandareMemberAndersM wrote:Hejbesvär från p min o delt är rel ovanligt, vanligast är rotcuff ffa suprasp vilken kan referera smärta ned i beskrivet område, har du vilovärk el endast vid belastning?
Vilka rörelser smärtar ?
mvh
anders mDet är under Pec träning dvs. tunga bröst pass eftersom det är mitt favorit område, samt rygg, men det hör inte till, det är bara när jag belastar, T ex. uppåt lutande hantel press jag känner smärtan, den kommer och går, men jag provade köra bänkpress,flyes och nån cablecrossover idag. Det gick dock bra men då har jag vilat i 6-7 veckor från all sorts belastning för bröst samt axlar. Och som ni tror att det är suprasp och rotator cuffsen, så kan jag säga att det inte är det eftersom jag känner många med samma smärta men dom kan träna bröst utan problem. Jag därimot får smärtor vid alla slags övningar där främre delt och pec aktiveras.
8 januari, 2009 at 20:54 #470797Anonym anvandareMemberLarsa wrote:Hej. Som Anders skriver verkar det inte primärt vara delt eller pec min som smärtar. Vill bara lyfta möjligheten att det kan biceps långa sena som är sliten och värker. Vanligt om man kört mycket pressar och pec.övningar. Men som sagt, vilka rörelser smärtar? Om du sträcker fram armen med handflatan upp och belastar längst ut på pek-och långfinger
och det smärtar i axel är det antagligen biceps långa sena.det smärtar inget när jag lyfter med fingrarna, och biceps har jag inga problem med att köra.
8 januari, 2009 at 21:09 #470798Anonym anvandareMemberLarsa wrote:Hej. Som Anders skriver verkar det inte primärt vara delt eller pec min som smärtar. Vill bara lyfta möjligheten att det kan biceps långa sena som är sliten och värker. Vanligt om man kört mycket pressar och pec.övningar. Men som sagt, vilka rörelser smärtar? Om du sträcker fram armen med handflatan upp och belastar längst ut på pek-och långfinger
och det smärtar i axel är det antagligen biceps långa sena.EXAKT DET DÄR HAR JAG!?
Tror du att det är biceps, det räcker att jag vänder handflatan uppåt och sträcker ut armen knappt till max så smärtar det som in i :nono:!!!
Vad kan man göra? Stretcha?
Körde väldigt mycket tung bänk innan jag började deffa. Kan det vara det kanske? Fan va glad jag blir, orkade inte pina ner forumet med en till axelskada, men kanske du kan förklara lite hur jag ska göra eller hur jag ska gå till väga för att förbättra det så snabbt som möjligt?
Får också väldigt ont när jag trycker ut handflatan rakt ut, som en hantelpress. Smärtar något enormt!
PMa mig eller skriv här, uppskattar allt som kanske kan hjälpa mig!!Ledsen versann att jag inte kan hjälpa dig. Det enda jag brukar göra vid smärta i muskler, fästen eller leder är att sätta på linnex och ta några ipren.
9 januari, 2009 at 14:56 #470799Anonym anvandareMemberJa det är kul att kunna hjälpa nån iaf:)
Generella tips är att minska eller helt ta bort den tunga belastningen från axeln (ngt som är väldigt svårt för de flesta gymmare!).Börja sedan med att köra mycket lätt (25+ reps, 2-3ggr/dag) gummibandsträning på det skadade området, dvs långa bicsenan. En tänkbar övning kan vara att göra raka armlyft frammåt med handen i ”hammer-grepp”(heter det va?) fokus skall ligga på en lång excentrisk fas (när du bromsar vikten neråt) som är 2-3x den koncentriska fasen.
Lägg till försiktiga töjningar (som pec töjning med rak arm, fast du vinklar handflatan bakåt). minst 20s. Hög smärta tillåts inte!Stegra träningen försiktigt, men enligt vanliga träningsprinciperna. Räkna med flera månaders rehab.
Det bästa kanske ändå vore att skaffa en sjukgymnastkontakt (internetsjukgymnastik only goes as far:))
/MVH
10 januari, 2009 at 18:25 #470800Anonym anvandareMemberLarsa du ska ha ett tack! Jag ska till sjukgymnasten på tisdag. Fick en snabb och billig tid med lite kontakter. Jag ska köra lite av de övningarna och ta bort belastningen.
Men då kan jag varken köra bröst eller axlar ?11 januari, 2009 at 17:30 #470801Anonym anvandareMemberDahlgren wrote:Larsa du ska ha ett tack! Jag ska till sjukgymnasten på tisdag. Fick en snabb och billig tid med lite kontakter. Jag ska köra lite av de övningarna och ta bort belastningen.
Men då kan jag varken köra bröst eller axlar ?you got that damn right, sad but true, etc.
det suger jag vet, vilade i 8-9 veckor nu äre bra, tror aldrig jag haft träningsvärk i främre delt förns nu. :p haha
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.