Det KLIAR!!

Home Forums Skador och rehabilitering Det KLIAR!!

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • Author

Liten update:

Klådan blev bara värre och värre, har införskaffat i princip alla krämer som finns på apoteket. De receptfria kortisonkrämerna hjälper inte ett smack.

Var även hos läkaren som bums skrev ut allergimedicin. Har käkat den i drygt fyra dagar, helt utan resultat, trots rekommenderad dubbel dos. Solat en del, men det hjälper inte. På nätterna får jag numer sova med kläderna på, det kliar mindre då – vilket innebär i alla fall 3-4 timmars sömn mot det vanliga 6-7..

Har även fått röda prickar på diverse ställen, arslet och ryggen bland annat, kanske som ett resultat av allt kliande. Man kan väl få utslag bara genom att klia har jag för mig? Helt ärligt, jag blir galen på det här.

Det absolut värsta är att det kan gå en hel dag utan större besvär, men på kvällen kommer det alltså ”attacker” då det bokstavligen kliar överallt.

Det som återstår nu är väl kortisonmediciner av receptbelagd klass, men jag ser inte att det skulle hjälpa då apotekets kortisonsalvor inte ens mildrar klådan..

Det finns ett fenomen som heter köldallergi. Så som jag har förstått det så är symptomen just röda, torra fläckar på huden som kliar röva.

Det kan bli så med mycket kläder på. Svetten ligger kvar på kroppen och skapar lite irritation eller något.
    Apoteket är din vän. ;D

Du har skabb mannen, garanterat, jag har också haft det och det betedde sig exakt sådär. Du ska få ut en salva som heter nått i stil med tenutex, det går över på en dag.

Muddler wrote:
    Du har skabb mannen, garanterat, jag har också haft det och det betedde sig exakt sådär. Du ska få ut en salva som heter nått i stil med tenutex, det går över på en dag.

Har lyckats få skabb en gång jag med. E faktiskt något av det jävligaste jag vart med om. Ju mer man kliar desto värre blir det. Jag tycker själv att mitt psyke e ganska okej men då kände jag att det va nära till en total nersläckning av hjärnan.
    Behandlingen va rätt obehaglig men effektiv. Man får en salva som heter NIX som ska smörjas in precis överallt från tårna till halsen.

Jag har rensat nätet och fan, jag tror helt ärligt att det är skabb. Allergimedicin biter inte, jag har genomgått 3 kortisonbehandlingar (två mer än läkarn ordinerade) men det märks inte ens.

Har också gjort uteslutningsmetoder. Sovit hos polare, bytt lakan och hela jävla karusellen.

Och som mr green skrev, det här kliandet alltså, det är nånting i hästväg. Min hud är helt jävla trasig och om tre dagar får jag efterlängtat kvinnobesök. Hur FAN ska det gå..

Nix, tenutex osv. Är det receptbelagda grejer eller?

Per Grunditz wrote:
    Jag har rensat nätet och fan, jag tror helt ärligt att det är skabb. Allergimedicin biter inte, jag har genomgått 3 kortisonbehandlingar (två mer än läkarn ordinerade) men det märks inte ens.

Har också gjort uteslutningsmetoder. Sovit hos polare, bytt lakan och hela jävla karusellen.

Och som mr green skrev, det här kliandet alltså, det är nånting i hästväg. Min hud är helt jävla trasig och om tre dagar får jag efterlängtat kvinnobesök. Hur FAN ska det gå..

Vill du vara helt säker så uppsök en läkare som kan ta prov och kolla i mikroskop för såhär kan du ju inte gå runt… tenutex var receptbelagt som jag minns. Jag minns att kliandet var som värst på kvällen/natten och blev även värre när man duschade.

NIX är oxå receptbelagt. Åk till akuten idag o begär ett recept på NIX. Tvätta o städa noggrannt hemma. Skabb är en slags kvalster som är väldigt svårt att ta dö på. O om du ska få tjejbesök om några dagar så kanske det inte är så poppis att smitta henne med skabb;)

Tenutex är receptfritt. Det är viktigt att tvätta sängkläder, handdukar och kläder samt vädra madrassen, skor och ytterkläder ordentligt. Det är rätt vanligt att det kliar rätt mycket ett tag efter att behandlingen är avslutad, men då hjälper hydrokortison och så småningom går kliandet över.

Per Grunditz wrote:

Hella wrote:
    Tenutex är receptfritt. Det är viktigt att tvätta sängkläder, handdukar och kläder samt vädra madrassen, skor och ytterkläder ordentligt. Det är rätt vanligt att det kliar rätt mycket ett tag efter att behandlingen är avslutad, men då hjälper hydrokortison och så småningom går kliandet över.

Och glöm inte säg till polarn att han också skall tvätta sina sängkläder!

[http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Articleid=2298]

Ja, herrjävlar.

Skabb! ;)

Jag köpte Tenotex, smorde in mig och nu ska bara huden återhämta sig efter en månads skabb, brutala kortisonbehandlingar och maniskt kliande.

FAN va skönt! Dock är det en fruktansvärt pinsam åkomma måste jag säga. Folk har de idéerna att det skulle bero på ens hygien, vilket inte alls är fallet.

Per Grunditz wrote:
    Ja, herrjävlar.

Skabb! ;)

Jag köpte Tenotex, smorde in mig och nu ska bara huden återhämta sig efter en månads skabb, brutala kortisonbehandlingar och maniskt kliande.

FAN va skönt! Dock är det en fruktansvärt pinsam åkomma måste jag säga. Folk har de idéerna att det skulle bero på ens hygien, vilket inte alls är fallet.

Jag fick det på en finlandskryssning, dåligt tvättade lakan I guess ;)

Skönt att du fick diagnos iaf.

Skönt att det löst sig iaf. Men som du säger det e lite pinsam åkomma. Knappt så folk tror att människor kan få skabb, Flera som sa typ ”men det kan ju bara rävar få ju”

Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.