Home › Forums › Skador och rehabilitering › Diskbråck
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 december, 2010 at 10:51 #54487Anonym anvandareMember14 december, 2010 at 10:51 #137559Anonym anvandareMember
Jaha, har vart till läkaren och sjukgymnast och fått diagnosen diskbråck. Jättekul får inte träna eller nå alls. Simma gick tydligen bra.
Någon som vart med om samma och hur länge måste man vara borta från gymmet?Så typiskt, hade precis lagt upp ett 18v program med seriösbyggning och sjukt taggad
14 december, 2010 at 14:07 #137560Anonym anvandareMemberHar början till diskbråck och förslitningar i hela ryggen (på alla kotor). Men jag gick hos sjukgymnast + att jag också tränade på gym. Men skippade marklyft och knäböj. Körde mycket magövningar för att få bättre hållning.
Går regelbundet hos kiropraktor och kombinerar med massage och tens.
Ryggen känns bra men vissa dagar gör det för ont att träna men går över.
Har haft detta nu i 2 år och ska göra en ny MR för att se om något förändrats.
Tyvärr så är det inte lätt att få en operation men om man absolut behöver det får man stå på sig.
Viktigt är sängen. Se till att köp en riktigt bra säng + madrass. När jag gjorde det blev min rygg bättre. Sover jag på soffan 1 natt får jag ont i ryggen direkt.Men om de säger att du inte ska träna nu så får du väll vänta. Men diskbråck är väll inte direkt självläkande?
15 december, 2010 at 10:40 #137561Anonym anvandareMemberbyta säng hade vart ett alternativ, den vi har är värdelös och väldigt för mjuk för mig. Passar bra till tjejen som väger 57 men jag är ganska betydligt mycket tyngre.
Sjukgymnasten visade mig en kurva över återhämtningstiden, låg på ett år. Men då var jag tydligen i startfasen av allt, så skulle bli kortare tid enl sjukgymnasten om jag skötte mig.
Men då läste jag i Body tidningen från oktober, stod om diskbråck i den. Stod att diskbråck oftast läker ut inom 3-4 månader. Så de är ju bara hålla tummarna. Men det är då ett riktigt rackel de här.
Men när du haft det i två år så tycker man ju inte att det kan vara så svårt att få operation, testa byt läkare om dom är bråkiga. Han jag är och går till så skulle vi vänta 3månader och har de inte blivit bättre så skulle de bli ortopeden och operation som de lät. Eller om snorren domnade bort eller fick problem att pissa skita så var de akutoperation.
Men jag kör stenhårt på att ha de bra innan de, så mycket tråkiga övningar och simning
16 december, 2010 at 11:12 #137562Anonym anvandareMemberOk, men det låter ju bra om det läker på 3 månader.
Jag har ju bara början till diskbråck, alltså inte fullt diskbråck. Därför få man inte operera. Jag har ju heller inte ont varje dag, utan några dagar i veckan.
Men blir en ny MR i januari för att se om det blivit bättre el sämre.Men att byta säng var det bästa, då blev de mycket bättre. Köpte på ikea och köpte den dyraste bädmadrassen de hade (Den är viktig).
Mycket magträning gör också susen.18 december, 2010 at 12:19 #137563Anonym anvandareMemberVar till sjukgymnasten i veckan, enl hon så var de början till diskbråck men läkaren säger anorlunda. Men jag har då nu dom två senaste dagarna nästan vart helt smärtfri på kvällarna jäkligt skönt. Det går ju åt rätt håll iaf.
Jag har då börjat kolla runt lite efter ny bäddmadrass till att börja med, verkar som att det blir en sväng upp till haparanda.Använder du bälte när du är i gymmet isf nå tips på bälte?
Jag har aldrig använt de men funderar nu på om man kanske ska ta och köpa ett. Kan ju vara bra med lite extrastöd. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.