Home › Forums › Skador och rehabilitering › diskbråck innan 20 års ålder?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 juni, 2006 at 13:02 #92291Anonym anvandareMember2 juni, 2006 at 13:02 #1008173Anonym anvandareMember
har tidigare haft seriösa problem med ländryggen..det var när jag började jaga sverige rekordet i mark som det verkligen satte i sig. Jag har svårt att sova på kvällarna på grund av smärta. Det är en konstig sorts smärta även för den kan försvinna sen kan det det kännas som en kniv åker in i ländryggen. Jag har börjat få strålningar mot benet och detta kan möjligen vara ischas…
Ja, jag har varit hos kiropopraktor, läkare med mera och har bara fått vissa stretchövningar som jag ska göra och att jag ska vila, har testat dessa åtgärder och det funkade ej. Skolans läkare har även han kollat på det och tyckte att man inte äns borde styrketräna oavsett ålder.
Ingen som möjligen besitter någon lösning på det hela?
2 juni, 2006 at 13:20 #1008174Anonym anvandareMemberStrålningar mot benet är inte alls bra i alla fall (kan iofs bara vara nerver som kommit ikläm). Åk tillbaka till läkaren och förklara åtgärderna du tagit och slå näven i bordet. Oftast måste man tjata sig till ordentlig vård. Tyvärr.
2 juni, 2006 at 14:49 #1008175Anonym anvandareMembertompa wrote:har tidigare haft seriösa problem med ländryggen..det var när jag började jaga sverige rekordet i mark som det verkligen satte i sig. Jag har svårt att sova på kvällarna på grund av smärta. Det är en konstig sorts smärta även för den kan försvinna sen kan det det kännas som en kniv åker in i ländryggen. Jag har börjat få strålningar mot benet och detta kan möjligen vara ischas…Ja, jag har varit hos kiropopraktor, läkare med mera och har bara fått vissa stretchövningar som jag ska göra och att jag ska vila, har testat dessa åtgärder och det funkade ej. Skolans läkare har även han kollat på det och tyckte att man inte äns borde styrketräna oavsett ålder.
Ingen som möjligen besitter någon lösning på det hela?
Är själv opererad för diskbråck så jag har en hel del att dela med mig om det. Låter som att det skulle kunna vara diskbråck du har. Har du haft ryggskott ännu? Det utlöses inte sällan av ett diskbråck. Hoppas att du inte funderar på att fortsätta träna mark, knäböj och andra övningar som stressar kotpelaren mycket.
Promenera minst en timme varje dag och stretcha 3 gånger per dag, baksida lår, framsida lår, säte och höftböjare. Du kommer garanterat att känna dig bättre. Andra saker du kan göra är att ligga i psoasavslappnande läge, dvs ligg på ett relativt hårt underlag med 90 graders vinkel i höftleden med fötterna på en stol och se till att håll dig varm om ländryggen.2 juni, 2006 at 15:09 #1008176Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Är själv opererad för diskbråck så jag har en hel del att dela med mig om det. Låter som att det skulle kunna vara diskbråck du har. Har du haft ryggskott ännu? Det utlöses inte sällan av ett diskbråck. Hoppas att du inte funderar på att fortsätta träna mark, knäböj och andra övningar som stressar kotpelaren mycket.
Promenera minst en timme varje dag och stretcha 3 gånger per dag, baksida lår, framsida lår, säte och höftböjare. Du kommer garanterat att känna dig bättre. Andra saker du kan göra är att ligga i psoasavslappnande läge, dvs ligg på ett relativt hårt underlag med 90 graders vinkel i höftleden med fötterna på en stol och se till att håll dig varm om ländryggen.ne har inte haft ryggskott tidigare men dina rekomendationer verkar ganska bra. Har ju utfört stretchövningar ett tag och det har blivit viss bättring så ska försöka möjligen öka antalet stretching per dag. Jag undrar vad promenaderna ska hjälpa? En sak som har noterat är att den värsta smärtan är när jag går upp på morgonen, efter det att jag har gått lite så blir det bättre. Tacksam för svar!
2 juni, 2006 at 15:36 #1008177Anonym anvandareMemberOm du inte varit på magnetröntgen än så tycker jag du ska det.
Du får svart på vitt hur omfattande detta misstänkta diskbråck är, och kan på ett säkrare sätt angripa problemet.
Håller helt med Nutttes rekomendationer för övrigt.2 juni, 2006 at 16:42 #1008178Anonym anvandareMemberAtt promenera är bland det bästa du kan göra för ryggen. Det var också värst på morgonen för mig, ischiassmärtan gav med sig efter ca 30 min promenad. Kan du sova i psoasavslappnande läge så kommer du att ha mindre ont, det är dock inte alla som kan sova så, jag kunde inte. Jag blev deffad som fan av allt promenerande (tillsammans med styrketräning då). En magnetröntgentid var då jättesvårt för mig att få, flera månaders väntan men jag fick tips att ringa dem dagligen och gjorde så och fick komma in på ett återbud. Men sträva inte efter en sån undersökning utan försök att läka kroppen själv, diskbråck är en irreversibel skada som du får leva med livet. Börja därför med att inte göra skadan värre genom felaktig träning, minska trycket genom stretching (som måste ske ofta för att öka rörligheten) och använda promenader för att rehabilitera på ett skonsamt sätt.
3 juni, 2006 at 13:11 #1008179Anonym anvandareMemberHåller till fulla med Nutte, förutom det med magnetröntgen vilket jag anser är ett måste för att veta vilka knotor skadan sitter i mellan. Om det är diskbråck du har fått så går det att träna & stretcha lite olika i förhållande till var skadan sitter. Tog bort marklyft & knäböj i 6 månader & har varit i stort sätt bra i ryggen (bra är i mitt fall att bara ha ont när jag vaknar & när jag sitter för länge), men men, så kända jag mig så stark att jag gick på ett mycket lätt pass med knäböj. Och så var det kört, nu är den hårdaste träning jag klarar av att ta mig upp ur sängen & promenera korta sträckor, man är ju verkligen smart ibland..hm..
Mitt råd är att du tar det här på fullaste allvar, se till att du får magnetröntgen så du får en bild på hur det ser ut. Självklart ska du lyssna på läkarna, men…min erfarenhet är att deras mål med rehab är att få en att fungera så pass att man fungerar utan att vara sjukskriven. Vill man fortsätta med sin träning & aktiva liv rekomenderar jag dig att söka hjälp hos en bra idrottsläkare, deras mål är ju att få tillbaka idrottsmän till idrotten & inte jobbet. Det kan kosta lite, men jag looovar att du kommer ångra dig grymt mycket annars. Enligt min erfarenhet så ska operation unvikas tills det är det ända alternativet som finns kvar, det kan gå fruktansvärt fel vilket en vän till mig fått erfara.
Wish U the best!3 juni, 2006 at 13:45 #1008180Anonym anvandareMemberNu idag finns det även en så kallad vårdgaranti vilket innebär att man ska få hjälp inom tre månader. Så du ska slippa flera månaders väntetid på röntgen etc.
3 juni, 2006 at 20:59 #1008181Anonym anvandareMemberHade själv liknande besvär, och gick med det ett par månader, vilket sluta med att jag inte kunde ta hand om mig själv…Började med smärtor i ryggen, sen kom en svagare strålning ner i benet, sen efter ett par månader slutade ena benet funka vid ansträning och gick in i någon form av kramp, smärta, och ryggen vart bara värre. Ångrar fortfarande att jag gick med det så länge, för det är det värsta jag varit med om.
Inne på nuttes spår, jag var hos alla sorters olika läkare och tyvärr visade det sig att en kortsiktig lösning inte finns. Hamnade hos en sjukgymnast och tog mig runt ett halvår att komma tillbaka 100%, segt, men enda man kan göra. Stretch och promenader var det enda som stod på schemat, tungt som fasen mentalt, var helt förstörd efter en promenad på 10min. Att sova på sidan kramandes en kudde så man inte rullar över var även något man fick lära sig.
Men att göra en magnetröntgen först är att rekomendera, genomgick två själv, ganska så läskigt:(Det sorliga är att jag inte vet vad det var, men bara att det är borta nu…Men ta tag i det tidigt och sluta träna hårt idag, sök upp en sjukgymnast!
// Miss Apple
3 juni, 2006 at 22:10 #1008182Anonym anvandareMemberMagnetröntgen behövs för ett operativt ingrepp, inte för att undersöka läget, på vilket sätt skulle den påverka ditt rehabiliteringsarbete vid en icke-operativ behandling? Vanligast är ett bråck på L5-S1 pga. vinkeln i svanken. Om du har problem med denna disk kan du få svårigheter att gå på tårna. L4-L5, som jag själv hade problem med kan ge svårigheter att gå på hälarna. Ischiassmärtan kan ge kliande och brännande känsla vid diskbråck, jag hade det till och från i akillessenan.
Marklyft, raka mark, knäböj är det bara glömma för resten av livet, det finns substitut för dessa övningar utan att förvärra skadan, tänk på att du ska kunna gå när du är äldre också, träna för livet inte för stunden.3 juni, 2006 at 22:14 #1008183Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Magnetröntgen behövs för ett operativt ingrepp, inte för att undersöka läget, på vilket sätt skulle den påverka ditt rehabiliteringsarbete vid en icke-operativ behandling? Vanligast är ett bråck på L5-S1 pga. vinkeln i svanken. Om du har problem med denna disk kan du få svårigheter att gå på tårna. L4-L5, som jag själv hade problem med kan ge svårigheter att gå på hälarna. Ischiassmärtan kan ge kliande och brännande känsla vid diskbråck, jag hade det till och från i akillessenan.
Marklyft, raka mark, knäböj är det bara glömma för resten av livet, det finns substitut för dessa övningar utan att förvärra skadan, tänk på att du ska kunna gå när du är äldre också, träna för livet inte för stunden.jo den där brännande känslan finns ju men är ständig på g med stretchingen..har ett stretchingpass kvar som jag ska göra innan jag går o lägger mig snart…men lyckat där var min styrkelyfts historia slut…jävla skit….vafan..asså sista man behövde!
6 juni, 2006 at 10:29 #1008184Anonym anvandareMembertompa wrote:Jag undrar vad promenaderna ska hjälpa?Sätter fart på blodcirkulationen i ländryggen.
6 juni, 2006 at 13:03 #1008185Anonym anvandareMemberüberbiffen wrote:Sätter fart på blodcirkulationen i ländryggen.aight tack för svar
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.