Home › Forums › Skador och rehabilitering › Dokument för behandling av tennis- och golf-armbåge
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 mars, 2011 at 12:25 #386775Anonym anvandareMember
Dokument för behandling av tennis- och golf-armbåge.
Superhumanradio har ett word dokument med bilder hur man kan behandla problemen. Ska prova själv, mina armbågrar är inte i toppform direkt.
Friktionsmassage/stretching om jag förstod rätt.
DIY Tennis Elbow / Golfers Elbow Treatment That Really Works:
[http://superhumanradio.com/super-human-radio-blog/blog.html]
31 mars, 2011 at 12:25 #61099Anonym anvandareMember4 april, 2011 at 23:00 #386776Anonym anvandareMemberStretching har en viss effekt, friktionsmassage inte så mycket.
Fokusera på excentrisk träning av extensorgruppen, stötvåg och akupunktur beroende på hur problematiken ser ut.
6 april, 2011 at 12:14 #386777Anonym anvandareMemberVladimir wrote:Stretching har en viss effekt, friktionsmassage inte så mycket.Fokusera på excentrisk träning av extensorgruppen, stötvåg och akupunktur beroende på hur problematiken ser ut.
Kört en behandling nu själv på min armbåge och det gör ont som fn. (ingen kärringstil utan gräver ner ordentligt med tummen), sedan lite svullnad som isas ned, lite stel några dagar sedan börjar det kännas bättre. Enligt infom får man räkna med 6-10 behandlingar. Så jag ska köra på en gång i veckan så får vi se, verkar lovande so far.
Inte lyckats med någon kräm/piller hittils.
Hört om stötvågsbehandling och får väl prova det senare om min egen behandling inte hjälper. Akupunktur har jag svårt att förstå hur det ska kunna hjälpa mot detta. Handlar det inte om att så att säga orsaka lite mer skada så kroppen vanknar till och börjar ”reparera”? Vad annars gör stötvågsterapi.
6 april, 2011 at 12:42 #386778Anonym anvandareMemberActive Realease Technique då?
6 april, 2011 at 16:41 #386779Anonym anvandareMemberJohan Otterström wrote:Kört en behandling nu själv på min armbåge och det gör ont som fn. (ingen kärringstil utan gräver ner ordentligt med tummen), sedan lite svullnad som isas ned, lite stel några dagar sedan börjar det kännas bättre. Enligt infom får man räkna med 6-10 behandlingar. Så jag ska köra på en gång i veckan så får vi se, verkar lovande so far.Inte lyckats med någon kräm/piller hittils.
Hört om stötvågsbehandling och får väl prova det senare om min egen behandling inte hjälper. Akupunktur har jag svårt att förstå hur det ska kunna hjälpa mot detta. Handlar det inte om att så att säga orsaka lite mer skada så kroppen vanknar till och börjar ”reparera”? Vad annars gör stötvågsterapi.
Exakt, målet med både akupunktur och stötvåg är att starta om läkningsprocessen. Vissa svarar bättre på den ena än på de andra, vissa svarar inte alls
Kräm/piller brukar inte ge så mycket effekt vid sådana tillstånd, en cortisoninjektion kan dock hjälpa till.
6 april, 2011 at 16:43 #386780Anonym anvandareMemberthrower wrote:Active Realease Technique då?Den har sin plats, men ART är precis som allt annat – ett verktyg som används vid behov. Från fall till fall och …patientens smärttolerans
6 april, 2011 at 20:09 #386781Anonym anvandareMemberHehe ja ;P SKulle vara spännande att testa.
Du råkar inte känna till någon leg. inom alingsås/göteborgsområdet? ;P
6 april, 2011 at 20:43 #386782Anonym anvandareMemberthrower wrote:Hehe ja ;P SKulle vara spännande att testa.Du råkar inte känna till någon leg. inom alingsås/göteborgsområdet? ;P
Min ART-lärare bor i Alingsås :
[http://www.sportlife.se/alingsas/default.asp?id=408&ct=407]Han är rent allmänt världsklass inom allt när det gäller rehab, om du lyckas få tid hos honom, gör det. Kommer att vara värt varenda krona. Hälsa från mig också
6 april, 2011 at 21:01 #386783Anonym anvandareMemberOj, ser man på! Sicken röta man har :up: Ska definitivt ringa upp snubben! Tack!!
6 april, 2011 at 21:03 #386784Anonym anvandareMemberthrower wrote:Oj, ser man på! :up: Ska definitivt ringa upp snubben!Kanske fixar nerven på 20 minuter! Gör det. Riktigt nice för dig om du bor nära honom nice om saker och ting börjar gå sönder (A).
6 april, 2011 at 21:10 #386785Anonym anvandareMemberVladimir wrote:Min ART-lärare bor i Alingsås :
[http://www.sportlife.se/alingsas/default.asp?id=408&ct=407]Han är rent allmänt världsklass inom allt när det gäller rehab, om du lyckas få tid hos honom, gör det. Kommer att vara värt varenda krona. Hälsa från mig också
Mycket trevlig person detta! Träffade honom förra året när vi gick på samma kurs i Redcord i Göteborg.
On topic:
Vid excentrisk träning för lateral epicondylit finns ett exempel på träningsupplägg på Jönköpings hemsida.
[http://www.lj.se/info_files/infosida31511/bilaga8_epicondylalgia_traning_linkopingsmodellen08.pdf]
6 april, 2011 at 21:12 #386786Anonym anvandareMemberVladimir wrote:Kanske fixar nerven på 20 minuter! Gör det. Riktigt nice för dig om du bor nära honom nice om saker och ting börjar gå sönder (A).Låter snuskigt bra!
Nu skäms jag liiiite måste jag erkänna faktiskt… jag bor i Alingsås… och jag tränar på Sportlife
6 april, 2011 at 22:00 #386787Anonym anvandareMemberthrower wrote:Låter snuskigt bra!Nu skäms jag liiiite måste jag erkänna faktiskt… jag bor i Alingsås… och jag tränar på Sportlife
Hahah! Klockrent. Hade jag nog inte märkt heller, senaste gången jag var på Sportlife så var det en del tjejer där . Finns typ 3 på mitt gym, så jag är som Alice in Wonderland då :whistle:
6 april, 2011 at 23:29 #386788Anonym anvandareMemberHehe, priceless
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.