Dumma knä!

Home Forums Skador och rehabilitering Dumma knä!

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Jaha ännu en tråd om dåliga knän:o…

Har haft problem nu men mitt högra knä i 6 månader! Problemet är patellasenan/muskelfästena som går från quadriceps och fäster på övre delen av knäskålen (eller något?). Problemen uppkom efter en period av tung träning och dåligt med återhämtning samt dålig rehab från tidigare skada. Svårigheter att ta mig upp från sittande, knäböj är inte att tänka på:(. ont vid all belastning och ett konstant ”tryck” i knät! Har varit i kontakt med idrottsläkare där jag har genomfört röntgen, magnetröntgen (Bilderna var fina) och fått en kortisonspruta. Går hos en sjukgymnast som har ordinerat aktiv ”vila”. Jag har fått lägga ner all styrketräning och min träning numera är simning, lätt cykling och något gummiband samt stretching.

Men det gör fortfarande ont:frust: och jag tycker inte att det blir bättre. Jobbet börjar bli lidande och cheferna är lagom glada!

Någon som varit med om samma eller har tips?

Det brukar vara lång rehabiliterings tid för knän, jag e ingen doktor men när jag hade problem med mitt knä tog det 6månaders rehabilitering och jag tror mina problem var lite lindrigare än dina.

Vad jobbar du som? Om det är ett arbete som sliter mycket på knän kan det vara hög tid att sjukskriva dig, skit i vad cheferna tycker prioritera din hälsa först.

Jag är brevbärare men slipper att gå i trappor numera. Dock kör jag bil i 3-4 timmar och står mycket! Vidare vet jag inte riktigt ”hur” man sjukskriver sig. Ska jag prata med min idrottläkare eller vad?

Tack för svar:up:

Supergirl wrote:
    Har haft problem nu men mitt högra knä i 6 månader! Problemet är patellasenan/muskelfästena som går från quadriceps och fäster på övre delen av knäskålen (eller något?). Problemen uppkom efter en period av tung träning och dåligt med återhämtning samt dålig rehab från tidigare skada. Svårigheter att ta mig upp från sittande, knäböj är inte att tänka på:(. ont vid all belastning och ett konstant ”tryck” i knät!

Knäsmärtor kan vara luriga. Då din MR av knät var fin, så kan det vara problem (låsningar) i övergången mellan bröstrygg och ländrygg (kotor T10-L2) som ger dig knäsmärtorna. Från dessa nivåer urspringer den sympatiska innervationen som ansvarar för cirkulationen till benen. Detta kan ge diverse olika symptom i benen, smärtor, domningar, kalla fötter, mm. Den här typen av problem ger alltså symtom i benen, trots att problemen sitter i ryggen.

Även nivå L4 som handhar de mest distala delarna av quadriceps är en möjlighet. (Anledningen att jag tänker på T10-L2 som förstahandsval är nog mer baserat på erfarenhet än neuroanatomi :)).

Sök hjälp hos sjukgymnast/naprapat/kiropraktor som vet hur man kan få loss låsningarna.

När väl rörligheten i ryggraden är återställd kan du komma igång med träningen igen. Börja gärna med en del stabiliseringsträning (boll, Redcord, Pilates, mm) innan du kör igång med vikter igen.

Lycka till! :up:
    David

Nää sjukgymnasten har nu konstaterat inflammerade muskelfästen. Där Quadriceps fäster på patellan, typ. Skit skit! Jag som skulle behöva lägga ner tid på benträningen. Nu är jag sjukskriven och ligger i soffan. Har fått helt träningsförbud eftersom jag nu i 6 månaders tid har slagit upp inflammationen hela tiden….:up:
    Någon som varit med om liknande? Tips och råd för en uttråkad tjej? :pop:

Jo av sjukgymnasten ska jag göra tryckövningar och jag får ultraljud och massage på senorna (skitäckligt);). Av doktorn får jag piller, NSAID. Och så töjer jag hamstrings+quadriceps…

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.