Efter toppform kommer sjukdom?

Home Forums Skador och rehabilitering Efter toppform kommer sjukdom?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Nu sitter man här och hostar igen. :( Senaste året har jag varit sjuk fyra gånger med några månader emellan. Det konstiga är dock att precis innan jag blivit sjuk har jag alltid varit i toppform. Träningen går jättebra och man känner sig som hulken på gymmet. :p Någon mer som har upplevt nåt liknande eller är det bara jag som har sån otur?

jag har exakt samma problem, sjuk -> frisk en vecka -> sjuk .. fram o tillbaka hela tiden.. lite snuvig hela tiden, men halsen kommer o går, nu kan jag knappt hosta. Gör sjukt ont från struphuvudet o ner i bröstkorgen. Helt jävla värdelöst det här. Chefen undrar fejkar typ :(

Mycket vanligt fenomen.

Om det verkligen handlar om ”toppform” och prestationer på gränsen för personens kapacitet så ligger man oftast i ett mycket infektionskänsligt läge.

Sånt man själv kan göra för att minska risken för återkommande infektioner:

Naturligtvis ha en balans mellan träning, kost och vila.
    Sköta vätskeintaget.
    Inte ligga för lågt i energiintag (hör i o f s ihop med balansen ovan).
    Tillräckligt stor mängd fett i kosten.
    Tillräcklig mängd protein i kosten.
    Ordentlig tillförsel av antioxidanter.
    Direkt efter träning tillföra c-vitamin i någon form (motsvarande 1000 mg), vilket hjälper till att stänga det så kallade infektionsfönstret.
    Naturligtvis återhämtningsmål (protein- o kolhydratdrink eller liknande).
    Undvik att gå omkring i svettiga träningskläder längre än absolut nödvändigt.
    Tänk på att tvätta händerna ordentligt direkt efter träningen och innan man sätter igång med intag av drinkar m m. De baciller som finns på redskapen vill vi inte gärna se i mikroskop – they are uuuugly!
    Diska vattenflaskan ofta. Vattenflaska som får ligga med vattenrester och saliv i väskan över natten i rumstemperatur = massa smådjur som vi inte vill se i mikroskop.
    Inte börja träna igen för snabbt efter sjukdom och framför allt inte på för hög nivå för snabbt. Personligen tror jag också att ett sätt att spara sjukdagar är att ta till sig mycket av Bartolls träningsmetodik. För hög belastning på systemet borde leda till nedbrytning och sjukdom.

Sedan är det bara att be en bön och hoppas!

Tack för en bra checklista! Det där med c-vitaminer och att tvätta vattenflaskan ordentligt känns som något som jag ska ta till mig. Vet inte om jag har tvättat flaskan nån gång. : Börjar friskna till nu efter en hård natt med hosta och svettningar men det blir nog en vilovecka nu och så får jag dra igång lite lungt efter nästa helg.

Detta kommer säkert att låta löjligt, men jag tror stenhårt på det: NÄSSKÖLJNING!

[http://www.yogaskolen.org/sverige/nasoklar.html]

Vill inte låta äcklig men jag snyter mig alltid svart efter jobbet så en sån där manick skulle nog sitta finfint. :)

Monsterbiceps wrote:
    Nu sitter man här och hostar igen. :( Senaste året har jag varit sjuk fyra gånger med några månader emellan. Det konstiga är dock att precis innan jag blivit sjuk har jag alltid varit i toppform. Träningen går jättebra och man känner sig som hulken på gymmet. :p Någon mer som har upplevt nåt liknande eller är det bara jag som har sån otur?

Känner igen mig, sisst nu i veckan , idag känner jag mig frisk så jag tänkte prova gymma imorgon , köra lite ”mjukt” den här veckan, sen öka igen .

Nu ska jag börja tvätta min vattenflaska, har aldrig gjort det innan faktiskt! Tack!

Pellefant wrote:
    Nu ska jag börja tvätta min vattenflaska, har aldrig gjort det innan faktiskt! Tack!

Inte jag heller, men å andra sidan är jag sällan sjuk också. Faktum är att jag inte följde många av tipsen förutom det där med kost och sånt, men ändå är jag nästan aldrig sjuk. Förutom när nån jävel smittar mig med influensa, men det är ju lite svårt att värja sig mot.

Monsterbiceps wrote:
    Vill inte låta äcklig men jag snyter mig alltid svart efter jobbet så en sån där manick skulle nog sitta finfint. :)

Järnspån for life ;)

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.