Home › Forums › Skador och rehabilitering › En fråga om ont i korsrygg
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 maj, 2008 at 11:12 #73084Anonym anvandareMember29 maj, 2008 at 11:12 #581124Anonym anvandareMember
Tjena!
Tänkte fråga er en sak…Jag tog en paus ifrån träningen ca 2 veckor, sen kom jag tillbaka och körde marklyft väldigt tungt. Fick nästan direkt lite små ont i korsryggen, men kändes ändå som en kraftig pump också.
Dagen efter så var den riktigt öm, kunde inte stå framåtlutad. Igår hade jag vilat ryggen lite och kunde stå hursomhelst, men gjorde fortfarande ont. Körde ben igår, bla knäböj. Och nu är jag ungefär lika öm som dagen efter marklyftet.
Jag undrar nu, om det hade varit något allvarligt i korsryggen, hade jag då kunnat köra tunga böjjar osv igår? Eller om det hade varit något allvarligt, kan man knappt lyfta nånting alls då?
Jag tror jag har sträckt mig eller har en grym träningsvärk, men morsan kom förbi igår och började snacka om diskbråck och kateter och allt h-vete … Blev lite halv orolig.
31 maj, 2008 at 14:22 #581125Anonym anvandareMemberJag får ont i ryggen ´då och då..
Bada varmt och massa voltaren salva brukar hjälpa.3 juni, 2008 at 23:28 #581126Anonym anvandareMemberIvanLindblad wrote:Tjena!Tänkte fråga er en sak…Jag tog en paus ifrån träningen ca 2 veckor, sen kom jag tillbaka och körde marklyft väldigt tungt. Fick nästan direkt lite små ont i korsryggen, men kändes ändå som en kraftig pump också.
Dagen efter så var den riktigt öm, kunde inte stå framåtlutad. Igår hade jag vilat ryggen lite och kunde stå hursomhelst, men gjorde fortfarande ont. Körde ben igår, bla knäböj. Och nu är jag ungefär lika öm som dagen efter marklyftet.
Jag undrar nu, om det hade varit något allvarligt i korsryggen, hade jag då kunnat köra tunga böjjar osv igår? Eller om det hade varit något allvarligt, kan man knappt lyfta nånting alls då?
Jag tror jag har sträckt mig eller har en grym träningsvärk, men morsan kom förbi igår och började snacka om diskbråck och kateter och allt h-vete … Blev lite halv orolig.
Avbryt knäböj och marklyft omedelbart innan du förvärrar något. Svårt att svara på om du fått lumbago av texten. Det kan ha varit en skada du fått och ändå kunnat köra tungt i benböj. Risken finns dock att du får ischiassmärtor efter tid efter ett akut lumbago utlöst av skada på en disk, om det är det. Du bör få adekvat hjälp med träning för att få ditt bäcken och din ryggrad rak samt muskulaturen i området avslappnad. Får du den hjälpen fort behöver det kanske inte bli några problem med ryggen förutsatt att du ger fan i att träna böj och mark med dåligt utförande igen. En skadefri rygg är viktigare än hur många pers i mark och bänk som helst.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.