Home › Forums › Skador och rehabilitering › En gång för alla! Slutar man att växa eller inte!?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 september, 2006 at 16:17 #941797Anonym anvandareMember
Hej, är 17 år och har tränat periodsvis sen i mars. (ett tag när jag va 15 också)
Och alla säger olika när jag frågar dem.. en del säger att det är en myt och andra säger att skelettet tar stryk och på så vis stannar man att växa.. Stannar man verkligen att växa på längden menar jag nu. Jag är ca 179cm lång.. Alla i släkt och familj är långa.. Pappa är ca 185cm och mamma typ 176cm.. Om jag fortsätter träna regelbundet och hårt, kommer jag då att sluta växa eller? Värt att tänka på är min puburtet var sen..Vill gärna bli en bit längre.Tack så länge / Christoffer
27 september, 2006 at 16:17 #88587Anonym anvandareMember27 september, 2006 at 16:41 #941798Anonym anvandareMemberNej.
27 september, 2006 at 16:56 #941799Anonym anvandareMemberSami123 wrote:Nej.Helt säker på det?
Min lossaspappa började träna vid 12 år ålder och han påstår att hans växt stannade upp. Hans tre bröder är alla en decimeter längre än honom.
Övningar som belastar korsryggen? Är jag ensam om att ha hört det?27 september, 2006 at 16:58 #941800Anonym anvandareMemberJocke89 wrote:Övningar som belastar korsryggen? Är jag ensam om att ha hört det?Har också hört det..men vet dock inte ifall det stämmer
27 september, 2006 at 17:43 #941801Anonym anvandareMemberDessa påståenden bygger på att epifyserna (tillväxtzonerna i skelettet) skulle sluta sig tidigare pga hård träning och att man därför skulle stanna i växten. Eftersom epifyserna inte sluter sig förrän efter 20 års ålder skulle man alltså inte träna hårt före dess. Så vitt jag vet finns det inga vetenskapliga studier som stödjer detta. Kunniga människor som Stahlberg och Arne Persson kommer garanterat att avfärda det.
För egen del har jag tränat sedan 15 års ålder. Jag är 190 cm lång.27 september, 2006 at 17:47 #941802Anonym anvandareMemberHar bara hört från olika forum och kompisar men dock så verkar det som att dom som säger att man stannar i växten också verkar vara de mest oerfarna som jag har uppfattat det.
edit: Snackar inte om dig nu jocke89.
27 september, 2006 at 18:47 #941803Anonym anvandareMemberAaa okej. .Det låter bra iså fall så att jag kan fortsätta att styrketräna utan att oroa mig!
Det har väl ingen betydelse om man käkar tillskott med va. för en del säger att man slutar växa fortare om man äter proteintillskott och massa kolhydrater. typ whey 80 och liknande..:pop:
27 september, 2006 at 18:50 #941804Anonym anvandareMemberBedden wrote:Aaa okej. .Det låter bra iså fall så att jag kan fortsätta att styrketräna utan att oroa mig!Det har väl ingen betydelse om man käkar tillskott med va. för en del säger att man slutar växa fortare om man äter proteintillskott och massa kolhydrater. typ whey 80 och liknande..:pop:
Skulle man sluta växa för att man äter mycket? :frust: :frust: :frust:
27 september, 2006 at 18:59 #941805Anonym anvandareMemberNej jag tyckte det verkade jävligt konstigt, men bara för att vara på den säkra sidan frågade jag..
För övrigt eftersom denna tråden är på skador kan jag ta upp en sak ang mitt ben. Det knakar när jag böjer på mitt högra ben. Ljudet kommer från knäskålen och och knäcker till så fort jag går i trappor eller cyklar och liknande. Har dock kollat upp det meed läkaren om detta och han säger att det är broskbildning. Kan mycket väl stämma men ska det verkligen göra ont och om jag skall tex. resa mig upp så låter det typ ”Dunk” i knäskålen precis som om den skulle vrida runt sig.. jag kan heller inte stå längre stunder på samma ben. Löper jag någon större risk med detta? Eller är det bara att träna vidare?
5 oktober, 2006 at 09:19 #941806Anonym anvandareMemberDet låter som ”slatter” i knät, har du testat att använda vulkan skydd?
5 oktober, 2006 at 10:44 #941807Anonym anvandareMemberBedden wrote:Hej, är 17 år och har tränat periodsvis sen i mars. (ett tag när jag va 15 också)
Och alla säger olika när jag frågar dem.. en del säger att det är en myt och andra säger att skelettet tar stryk och på så vis stannar man att växa.. Stannar man verkligen att växa på längden menar jag nu. Jag är ca 179cm lång.. Alla i släkt och familj är långa.. Pappa är ca 185cm och mamma typ 176cm.. Om jag fortsätter träna regelbundet och hårt, kommer jag då att sluta växa eller? Värt att tänka på är min puburtet var sen..Vill gärna bli en bit längre.Tack så länge / Christoffer
NEJ NEJ NEJ och ÅTER NEJ! Man stannar för tusende gångne INTE i växten! Inte en chans! Bygger på gamla bullshitskrönar!
5 oktober, 2006 at 10:46 #941808Anonym anvandareMemberJocke89 wrote:Helt säker på det?
Min lossaspappa började träna vid 12 år ålder och han påstår att hans växt stannade upp. Hans tre bröder är alla en decimeter längre än honom.
Övningar som belastar korsryggen? Är jag ensam om att ha hört det?HA ha! En ren tillfällighet! Konstigt att jag inte stannade iväxten eftersom jag också började styrketräna (tungt) som tolvåring. 194 cm.
5 oktober, 2006 at 10:47 #941809Anonym anvandareMemberzed82 wrote:Det låter som ”slatter” i knät, har du testat att använda vulkan skydd?Nope har jag inte, kanske skall köpa det och prova. Men det är det att läkaren sa att om det gjorde ont så skulle man gå in och opera och skava bort brosket, men efter ca ett halv år skulle det komma tillbaka mer än förra gången. Så
5 oktober, 2006 at 10:49 #941810Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:HA ha! En ren tillfällighet! Konstigt att jag inte stannade iväxten eftersom jag också började styrketräna (tungt) som tolvåring. 194 cm.okej tack, då kan jag trna hårt igen då som vanligt. Blev bara lite skraj när folk säger att man skulle stanna i växten. jag är bara 178cm och farsan typ 184m.. men bra: tack ska du ha! :up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.