Home › Forums › Skador och rehabilitering › Enorm smärta/ilningar i underarmen och biceps
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 maj, 2009 at 21:13 #64078Anonym anvandareMember1 maj, 2009 at 21:13 #435325Anonym anvandareMember
Tjena
Efter träningen förra söndagen kände jag lite träningsvärk i biceps, hade kört ett ganska normalt pass med bra kontakt.
Dagen efter gjorde det överdrivet ont i armarna men det gick över så länge jag inte lyftade något.
Men så fort jag lyfter något nu och sedan släpper efter gör det otroligt ont.. Känns som att jag blivit slagen med ett järnrör på underarmen så det ilar och spänner längsmed underarmen upp till sidan på biceps.Vad kan ha hänt? Muskelfäste? Måste nog kolla upp det till veckan, igår gjorde det så ont att jag skakade och jag brukar tåla rätt mycket, men nu är man lite orolig. Gick inte ens att lyfta en flaska vatten…
2 maj, 2009 at 09:50 #435326Anonym anvandareMemberKommer ilningarna i armarna direkt efter du släpper greppet?
Var exakt startar smärtan? Någonstans runt armbågen gissar jag?
Låter spontant som ett överansträngt muskelfäste, simning eller kabelövning för både biceps&triceps brukar hjälpa(Lätt vikt och ca 20reps*3).3 maj, 2009 at 14:58 #435327Anonym anvandareMemberJapp, jag känner ilningarna direkt efter att jag släpper greppet. Smärtan börjar nedanför armbågen ca 5 cm in på underarmen och sträcker sig upp till bicep.
Ska på gymmet idag och köra lite cable och se hur det känns. Jag har vilat sen i tisdags nu och det känns bättre.
3 maj, 2009 at 18:15 #435328Anonym anvandareMemberOkej, låter definitivt som överansträngda muskelfästen. Bra att det känns bättre.
Är det på handryggssidan det ilar ifrån eller handflatan?
Ta det lugnt och strecha både underarmar,biceps och triceps mycket!4 maj, 2009 at 22:10 #435329Anonym anvandareMemberMartin Löwgren wrote:Kan vara stelhet, överbelastning i pronator quadratus som du känner av när du kör med rak stång.Det blir extra belastning på den om den är stel och du tränar i fullt supinerat läge. Börja köra supination/pronations träning genom att hålla i ytterläget på hantel eller metall handtag. Armbåge i 90° och så roterar du underarmen från ytterläge till ytterläge. Börja med så pass lätt belastning att du gör 8-10st utan större problem, 1-3set. Stretcha ut pronatorerna genom att hålla i en pinne eller liknande och ge tryck med andra handen så att underarmen går ut mot full supination, håll 30-60 sek 1-3ggr. Varje dag under en period, säg 2-4 veckor. Kör på lättare vikter under en period tills besvären avtar. Undvik EZ-stången i framtiden så blir du ej stel i pronatorerna.
Mvh Axon
Tackar för ett väldigt bra svar:up: Ska absolut göra ett försök så.
Jepp det är på handryggssidan det gör ont och mitten på överarmen vid bicep.
Körde armar idag och det gick bättre, körde endast på 13 kg och flera set.
Så jag ska fortsätta att ta det väldigt lugnt ett tag nu, låga vikter och mycket streching som jag är allmänt dålig på.
Men det känns så surt att trappa ner när man har mål att nå… -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.