Home › Forums › Skador och rehabilitering › erector spinae
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 maj, 2010 at 20:35 #57207Anonym anvandareMember1 maj, 2010 at 20:35 #283425Anonym anvandareMember
Hej. Har alltid undrat varför jag bara känner höger sida av nedre ryggen. Men jag kände efter på musklerna där och när jag känner på erector spinae tror jag den heter. Så hittar jag bara den på höger sida. Men känner den inte alls på vänster. Är det normalt? Är det möjligt att det inte finns någon på vänster sida? Tack på förhand /
1 maj, 2010 at 20:56 #283426Anonym anvandareMemberDen löper garanterat på var sida av ryggraden, hade du bara haft den på ena sidan utav ryggraden hade du aldrig stått upp….
Däremot kan du ha en mer utvecklad högerhalva pga olika saker i livet. När du t.ex tränar marklyft så fokusera på att få kontakt med vänster sida och se om du lyckas.
1 maj, 2010 at 21:38 #283427Anonym anvandareMemberÄr ditt ena ben lite längre än det andra kan det orsaka att din ena erector spinae blir annorlunda utvecklad i den meningen att exempelvis högra fäster längre ner, eller att högra blir annorlunda utvecklad.
På något sätt för att kombinera för en felbelastning.Eller om du har mer hålfot på ena foten än på den andra.
2 maj, 2010 at 09:41 #283428Anonym anvandareMemberEller ökad/minskad Q-vinkel på ena benet, eller problem med bäckenförskjutning i t.ex SI-leden eller som Hazeblazer sade, olika långa ben eller olika fotvalv.
Men jag hade tippat på att du kanske roterar fram ena benet i t.ex marklyft och liknande. Tänk på det t.ex när du står och pissar. Sätter du höger fot längre fram än vänster och tycker det känns naturligt?
Du kan vara stram i Gluteus Maximus på ena sidan vilket bidrar till detta…… Finns hur många anledningar som helst utöver saker i vardagen som gör att du får en muskulär obalans.
3 maj, 2010 at 11:35 #283429Anonym anvandareMemberFinns det någon övning som man kan träna en sida i taget?
3 maj, 2010 at 15:18 #283430Anonym anvandareMemberProva köra hantelrodd, med lite lägre vikter.
Utför övningen på så sätt att du drar hanteln i en bågformad rörelse mot din höft, alltså från golvet rakt under ditt ansikte bak till höften.
Lyft vikten upp till höfthöjd ungefär.
Försök vrida upp axeln till armen du lyfter med litegrann så att du vrider överkroppen.Eller så kan du ta en bänk och sätta dig 1-1,5m ifrån en kabelhiss med handtag från marken.
Sätt på en låg vikt på magasinet och dra sedan handtaget snett uppåt mot din höft, försök även här att vrida överkroppen litegrann.Det kan ta tid att hitta ”kontakten” med muskeln, men tanken är inte att du ska använda dom sneda magmusklerna så mycket utan den nedre ryggmuskelaturen.
Som sagt börja med låg vikt och känn dig fram så hittar du nog så småningom, om inte direkt.
3 maj, 2010 at 15:34 #283431Anonym anvandareMemberDu kan även prova att stå på ett ben, böja dig ner och fatta en hantel från golvet med motsatt hand gentemot den fot du står på (vänster fot i golvet = fatta hantel med höger hand) och dra hanteln upp mot dig likt ett stelt marklyft.
Ryggresningar där du fokuserar på att verkligen extendera med ena sidan utav Erector spinae är ett tips med. Där lär du dig samtidigt att få kontakt med den svaga sidan.
11 maj, 2010 at 19:13 #283432Anonym anvandareMemberMärkte idag när jag stod och fiskade så kändes det bara i högra sidan av ryggen också
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.