Home › Forums › Skador och rehabilitering › Erfarenheter/kunskaper om höftskador och marklyft?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 november, 2005 at 09:34 #96005Anonym anvandareMember24 november, 2005 at 09:34 #1054975Anonym anvandareMember
Det är först under det senaste året som jag har vågat mig på marklyft (Jag har skolios och olika benlängder, så därför har jag fegat länge.) och nu märker jag att jag börjar få ”känningar” i vänster höftled. Jag är rätt övertygad om att det har med marklyftet att göra. Eftersom jag redan har problem med axlar, knän och armbågar så vill jag verkligen inte göra något dumt.
Goda råd, anyone?
24 november, 2005 at 11:21 #1054976Anonym anvandareMemberNina Lätt wrote:Det är först under det senaste året som jag har vågat mig på marklyft (Jag har skolios och olika benlängder, så därför har jag fegat länge.) och nu märker jag att jag börjar få ”känningar” i vänster höftled. Jag är rätt övertygad om att det har med marklyftet att göra. Eftersom jag redan har problem med axlar, knän och armbågar så vill jag verkligen inte göra något dumt.Goda råd, anyone?
Nina, jag har två olika benlängder, men lyfter tyngre vikter ändå. Mitt vänstra ben är 2 cm kortare. Min erfarenhet säger att man kan hitta på egna hjälpmedel och efter ett tag med lättare marklyft får man se, om höften svarar som man vill. jAG vet inte hur mycket som skiljer dina benlängder, men tipset till dig är att du ställer dig på en träblanka/bok eller annat, så dina ben blir lika länga. Till skillnad från dig, så kan jag inte ha en förhöjning på ena benet, för det som gör mitt ben kortare än det andra är spastisitet ( felstavat) vilket gör att mina muskler drar ihopa sig. Hoppas du annars hittar det som passar dig..
Ric
24 november, 2005 at 16:46 #1054977Anonym anvandareMemberPå mönstrigen , när seklet var ungt så sa läkaren till mig att jag hadde sne rygg , och borde få fri sedel , men det har aldrig hindrat mig från att dra 200+ i marklyft .
Tipset till dig , är att ha en erfaren lyftare med dig på gymmet , som kan hjälpa dig med tekniken , och även säga till dig , om nått ser tokigt ut , vissa är inte konstruerade för att utföra marklyft .
24 november, 2005 at 18:33 #1054978Anonym anvandareMemberric69 wrote:Nina, jag har två olika benlängder, men lyfter tyngre vikter ändå. Mitt vänstra ben är 2 cm kortare. Min erfarenhet säger att man kan hitta på egna hjälpmedel och efter ett tag med lättare marklyft får man se, om höften svarar som man vill. jAG vet inte hur mycket som skiljer dina benlängder, men tipset till dig är att du ställer dig på en träblanka/bok eller annat, så dina ben blir lika länga.
RicJag har gått omkring med olika långa ben i några år nu och tänkte rätta till det när jag började träna. Rätta till med att stå på en vikt eller planka. Körde så ett tag och fick känningar i höft, rygg och lår. Gick till sjukgymnast som sa: Din kropp är inställd efter den benlängd du har, när du manipulerar den med att jämna ut skillnaden blir de anpassningar kroppen gjort felaktiga, därav smärtan. Kör vidare utan att kompensera benlängden men öka sakta och minst tre dagar mellan passen som belastar. Det kör jag på än
.
10 december, 2005 at 23:34 #1054979Anonym anvandareMemberHar du hittat något sätt att träna på nu då?
12 december, 2005 at 16:38 #1054980Anonym anvandareMemberTycker väl att du svara på d själv…. om du får ont av en övning varför köra den? Antingen får man väl slipa på utförandet eller (som i ditt fall) när du vet varför du får ont helt enkelt köra andra övningar, Tänk på att om du skadar dig kan du inte träna alls…
Du säger att du har ont i axlar, armbågar o knän?? om du får ont av träningen så får du nog tänka om lite, lysna på kroppen gör det ont så gör man fel…
Ser folk på gymmet som ser ut som mumier med sina värme skydd över hela kroppen, konstigt att dom aldrig frågar sig varför dom har ont….16 december, 2005 at 04:50 #1054981Anonym anvandareMemberSåg att det tydligen e ganska många som har de här problemet med för kort ben. Till er skulle ja vilja säga att ni borde först ta reda om d finns nåt man kan göra åt längdskillnaden på benen, innan man börjar ”anpassa tekniken” på övningarna.
Som ex. kan ja ta vad som hände mej för några år sen. Mitt ena ben va 1,5cm för kort förut o orsaken till detta va att ja hade kört riktigt tungt i vissa benövningar o samtidigt haft fötterna olika placerade i förhållande till varandra (snebelastning). Detta resulterade i att ena höften blivit aningen bakåtroterad o därmed blev benet för kort. Så jag gick o justera detta genom att rätta till höften. Sen va d bara att köra som vanligt igen. Så sök upp en NAPRAPAT, OSTEOPAT eller IDROTTSLÄKARE som e duktig o testa. Lyssna inte bara på vad din läkare har att säga.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.