Ett rop på hjälp, ett eko som snart klingar av..

Home Forums Skador och rehabilitering Ett rop på hjälp, ett eko som snart klingar av..

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Ett problem som läkarna bara avvisar pga hittar inga fel på min kropp:
    Även gått till känd idrotts läkare..
    För ca 6 år sedan kom jag in i en fas med ständiga och långdragna förkyl, influensor. Dessa varar upp till en månad sedan följer en total matthet i kroppen på ca ytterligare 1 mån. Sedan börjar jag styrketräna(ibland kondition) väldigt lungt och stilla men alltid har jag matthet, kraftlöshet och stark värme i kroppen men ingen feber lång tid efter insjuknandet och efter i genomsnitt 1 mån har jag dragit på mig nytt virus, bakterie, infektion. Känns som när jag väl kommer upp i tyngre vikter skiter d sig! :frust: Haft det konstant snart i 7 ÅR..

Har läst på nätet att många stött på likartade prob men inget svar finns till detta, har sprungit ut och in på vårdcentralen, tagit massor av prover men allt ser bra ut. Senast infektionskliniken på karolinska där alla prover såg bra ut, inget fel på imunförsvaret alltså, vilket förvånar mig eftsm drar på mig infek likt flugor dras till skit. Undrar om d kan vara så att under tränings fasen så försämras mitt imunförs.. Tillfället för 6 år sedan var att jag hade kraftig influen, kanske lite tidigt styrketräna jag 5 dagar i rad, tungt samt arbetade på kvällarna.. 5 dagen på kvällen fick jag otroligt stark yrsel, nästa morgon var influen symtomen tillbaka men observera bara mattheten och svagheten i kroppen, kunde inte/orka inte anstränga mig på 2 mån! Sjskriven. Sedan var hela karusellen igång.. Överträningssyndrom?? Ett svar skulle betyda väldigt mycket för mig, Niklas :O

Låter ju som du gick in i väggen rätt rejält. Vill det sig riktigt illa så kan det ta flera flera månader, ibland år att ta sig ur sådan ”stress”.

Har du haft ett break från träningen längre än ett par månader?

Jag tycker du ska ta och vila ut ett halvår, kanske längre, tills du under en längre tid (6-12mån) känt dig frisk. Att bara vila en månad och sedan börja träna igen räcker inte alla gånger.

Ta dessa symptomer du får på allvar och ta ett halvår eller kanske ett helt år ledigt från träning och allt som har med träning att göra. Koncentrera dig på att klara arbetsdagarna/skoldagarna, ut och gå i normal takt om du känner att du måste bli av med lite energi.

Obs! Jag har absolut ingen läkarutbildning eller liknande utan detta är bara mina personliga tankar och åsikter kring ämnet.

Efter den gången då allt började så träna jag inget på ca 3 mån, sen var kroppen redo att träna igen.. Gjorde att annat break på 2 mån när jag opererade mig för ljumskbrosk men d är klart ingen träning alls på 6 mån kanske skulle vara nått men gjejen är ju att förkyl/influ kommer ju komma ändå och sedan mattheten i kroppen och varje gg jag blir sjuk är jag ju borta från träningen 2 mån..

Svar till Jofren: Har varit på grymt många läkarundersökningar, varje gg har dom inte
    hittat ngt så det har då varit virus, har aldrig ätit pencillin/antibiotika..

Jag trodde stenhårt på att jag pajat immunförsv men läk på infek.kli klargjorde
    att immunförs tål väldigt mycke och även om d skulle få en smäll så hämtar d sig igen.
    Och proverna jag tog visade att jag har ett normalt immunförs..
    Ok att man lätt drar på sig virus, sjuk ca 6 gg per år, år ut o år in, i förkyl o influ kan ju hända även den bästa trots att jag är extremt noggrann att undika risker, tvätta händer ofta, ej vara i folksamlingar i virus tider, sova, äta rätt osv
    Men kraftlösheten och mattheten, ökad värme i kroppen 1-2 mån efter att jag blivit frisk är skitskumt..

Var precis förkyld(virus) i 3 veckor (halsont blev sen snuvig sen kom halsontet tillbaks)
    kände mig rätt ok i kroppen under den tiden, väntar o sen går jag till gymmet o kör riktigt lungt(uppvärmningsvikter bara) INGENTING! Kroppen blir extremt varm det området jag tränar, börjar gäspa o trött, matthet, ingen kraft alls.. Har nu gått 3 v med det tillståndet..
    Man får verkligen göra allt sj, läk har inte den blekaste efter snart 7 år så lite skeptiskt
    blir man på att lösa skiten..
    Har käkat glutamin, protein, vitamtillskott men efts min kropp inte har ngn brist
    av ngt ämne så är d ingen ide..

Jag var bara tvungen att logga in och lämna en post efter att jag läst ditt mail, Niklas!!

Det är riktigt skrämmande, för jag känner igen mig i det du skriver. Jag tror att det finns många olika orsaker till att det blir så här. Jag vet inte exakt hur din vardag har sett ut den senaste tiden, men jag kan berätta att jag själv har varit med om en hel del motgångar den senaste 2 åren (några dödsfall, samt lite annat). Att jag träffade en tjej som hade hund kan ha utlöst starka allergier och all träning till failure kan vara några faktorer som kan orsaka att man blir sjuk, vilket är troligt i mitt fall. Vad jag menar är att jag har känt mig utsatt för hög stress.

Jag har varit väldigt mycket sjuk det senaste året. 2-4 veckors insjuknande med förskylningsvirus och astmabesvär var/är vardagsmat.. Nu har jag var varit borta från träningen i nästan exakt 4 månader (tränade senast den 2a augusti) och jag kämpar för att blir frisk. Jag har under denna tid käkat olika mediciner, och använder just nu pulmicort och singulair.

Kosten har skötts bra och nästan ingen alkohol har förtärits under årets gång. De första testerna jag tog under hösten visade inte så värst mycket förutom att jag hade fått ett virus. Jag fick sedan något som liknade en kort bihåleinflammation med feber och allt vad det innebär, ont i öronen, huvudet, matthet, svårt att koncentrera mig osv.

Senaste undersökningen jag gjorde för ca en vecka sen på Sophiahemmet visade att jag har en infektion i lungorna. För höga kväveoxidhalter i utandningsluften.. Immunförsvaret har alltid visat normala värden.

En idé är att testa värdena för immunförsvaret före/efter en hård träningsperiod? Det ska nog jag ta mig tid till när jag kommer tillbaka iaf.

Blir lite skrämd först när jag läst ditt mail och din post här, för det känns som att jag väntar samma öde..:| Känns som att man har bättre för sig än att vara långtidssjuk..

Aja hursomhelst, hör gärna av dig. Det är av mitt yttersta intresse att gå till botten med det här!!

Mvh

Erik

Tjena Erik!

Du verkar också haft din beskärda del av skiten.. 😮

Som jag förstår har du haft det så här i ca 2 år och innan dess
    har allt varit normalt med dig, är d själva ständiga insjuknandet
    du känner igen el är d mattheten, kraftlösheten och ökad värme
    i kroppen vid ansträngning långt eft sjukd är borta
    du också känner igen dig i?
    Det var inte som för mig att en extra ansträngning, typ in i väggen
    händelse som utlöste allt för dig som för mig?
    Lättaste är väl att jämföra våra likheter:

Hade astma till 8 års åldern, sen försvann den

Allergi har jag haft hela mitt liv, päls, pollen, gräs o damm

Stressat hela mitt liv, har nån sorts ständig inre stress :|

Käkat lycko piller

Äter bra och rätt, lite väl nyttigt kanske men 5 mål om dagen

Rör på mig..

Hade d varit allerg el stress så hade ju kroppen haft dessa prob
    hela livet så tvekar på d.. Ändringar jag gjort när d här började
    är ny läg(ska kolla dålig ventilation, fukt o mögel, radeon inom kort)
    har hört om man har känsliga luftrör som kan uppstå genom varmt o torrt hemma kan man dra på sig grejer..
    Och börja käka lycko piller har jag också gjort i samband med att d börja..

Känns ngt igen för dig?

Niklas

Hej igen!

Quote:
    Som jag förstår har du haft det så här i ca 2 år och innan dess
    har allt varit normalt med dig, är d själva ständiga insjuknandet
    du känner igen el är d mattheten, kraftlösheten och ökad värme
    i kroppen vid ansträngning långt eft sjukd är borta
    du också känner igen dig i?

Själva insjuknandet och en känsla av trötthet/kraftlöshet.

Jag har haft extremt svåra första år i livet. Drabbades av bla RS-virus när jag var ett par månader gammal. Vi tror att det kan ha utlöst mina allergi och astmabesvär.

Astma sen ett par månaders ålder, var tvungen att gå på allergidagis. Kunde inte vistas i normala skolmiljöer de första skolåren.

Fri från besvär från ca 10-16 års ålder.

Hund, gråbo, kontaktallergi..

Utsatt för hög stress senaste 2 åren.

Har känsliga luftrör.

Dessa konstanta insjuknanden började på allvar för ett år sen.

Lyckopiller?? :D

Hör av dig om du kommer på något som förändrar dina livsvilkor:D

Mvh

Erik

Hej Erik och Niklas

Era symtom verklar märkliga & svårförklarliga. Överträningssyndrom verkar mest sannolikt, även om en ”känd idrottsläkare” även borde kunna ställa den diagnosen om det nu var så. Utmattningsdepression kan man även tänka sig.

Problemet med överträningssyndrom och den så kallade ”utbrändheten” är att labresultat, dvs blodprov, inte alltid visar på något fel. Man kan ha normala värden men ändå känna sig alldeles under isen, vara infektionskänslig och prestera dåligt psykiskt och fysiskt.

Niklas beskriver hur han under sju års tid ständigt varit infektionsdrabbad, att influensor och förkylningar dras till honom som flugor till sk-t, detta är väl ett tecken så gott som något på att det är något fel på motståndskraften hos immunförsvaret.

Den enda behandlingen mot detta är att avstå helt från allt som liknar tyngre träning. Det handlar om lång tid, det räcker inte med några veckor. Kroppen måste få återhämta sig ordentligt. Yttre stress måste också undvikas så långt det går, och den stress man ändå upplever måste man lära sig att bearbeta.
    Någon av er sa att ni upplevt många motgångar, dödsfall osv. ”Lyckopiller” alltså antidepressiva/lugnande farmaka fungerar ofta bäst i kombination med någon form av samtalsstöd, tex. psykoterapi. Det är viktigt att reda ut vad det är i vardagen som är jobbigt och stressande.

Likaså är det nog viktigt att släppa alla krav på att prestera. Tänk inte på vilan som en period när ni ”tappar allt” utan som en tid när ni bygger upp er för att komma tillbaka.

Lycka till
    Hälsningar från sjuksyrran

Tack Bashful_Bob och Jofren för era inlägg.

Jag tror att mitt problem är att jag är för stressad. Läkaren som jag var hos för ett par veckor sen sa att jag skulle testa på att gymma igen lite lätt om jag kände för det, trots att jag är lite krasslig i luftrören.

Jag tror att det kan vara bra för mig, för det känns som att jag har hamnat i en ond cirkel. När jag sen ska testa så ska jag släppa alla prestationsförväntningar och bara köra på lite för att det är skoj.

Vad tror ni om det?

Här kommer lite ny matnytting info:

Var i kontakt med infek.kli på karoli idag ang mitt besök där,
    dom testa mig mot G3 brist vilket var ett väldigt longshot enligt dom
    (extremt ovanligt) och så rätt dom hade, ingen brist där inte!

Vidare fråga jag om influ vaccin och d var ngt dom rekommendera så
    d tänker jag testa i år el nästa.. Har tidigare hört lite blandat om d,
    folk som blir dåliga direkt eft sprutan (influ symtom) och dom som ändå drar
    på sig d och till och med kraftigare än vanligt..

Det här med att kolla immun under träning funkar inte enligt läkaren där,
    hon hade hört om folk som lättare drar på sig virus etc. under tränings period
    men d finns inget medicinsk bakom d, alltså d syns inte på prover.. Har man
    normalt immun försvar så har man.. Men att man drar på sig lättare under
    träning förekommer alltså, där har jag hört en som kör glutamin och sällan blir sj,
    har testat d sj men d hjälpte inte!

Vissa som har lågt immun kan ta spruter som höjer d, fråga om man kan ta sånt
    pga frekvensen av insjuknande men d avvisa hon helt, d går inte få mer än
    normalt försvar och spruter skulle bara innebära biverkningar..

Nu är ju bara detta en läkares (infektläk iofs)utlåtande och svaren skall tolkas eft
    detta.. Ibland frågar man olika och får svar därefter, olika!

Jag skall börja en stress kurs på tors och försöka få remiss till astma o allergi
    klinik för att kolla med dom..

Har i nuläget tränat typ 3 ggr på 2 mån men d har känts piss, ingen styrka alls
    bara trötthet o svaghet, ökad värme detta till trots att förkylningen gick över för
    2 v sedan!! Inte sj alltså men kroppen uppför sig så :( Suck!

Kämpa på Erik, höres så fort ngt nytt dyker upp.. Over and out!

Hade själv samma sympton för ett par år sedan och då pga arbetet med både psykis & fysisk stress på arbetet.

Det började med förkylning och feber som kom ganska ofta och varade längre och längre. Läkarna hittade inget fel på mig och dum som man var fortsatte man ju att jobba stenhårt tills det brast och man inte kom upp ur sängen på morgonen.

Efter det tvingade arbetsgivaren mig till läkaren, när jag kom dit så tog dom in mig i ett rum och hade ett korsförhör om vad jag sysslade med på jobbet, hur mycket jag jobbade m.m. och kom fram till att jag höll på gå in i väggen. Enda receptet dom kunde ge var att ta det lugnare och säg NEJ.

Efter det har jag förstått att man är ersättlig och världen går inte under om man säger nej.

Då var d dags att avlägga en läges rapport:

Fick influ vaccin i dec och d kan rekommenderas, har inte haft influ efter d, yehaa!!
    Däremot har jag haft halsont i ca en månad i omgångar som gick över för ca 2 veckor sedan..

Har börjat gå en stresskurs o d har varit otroligt nyttigt, mitt liv har förändrats en hel del och man fattar inte hur man kunde lev som man gjorde förut, stress träna på 1 h
    springa hem, käka på 5 min, duscha o sen springa i tids press till jobbet..
    Har lärt mig att gå långsamt, äta långsamt, ta bort måsten, och spec att säga – det kan jag göra sedan..

Nu till träningen:
    Hade uppehåll i 3 mån, totalt stressat ner, körde ett flug vikts pass förra veckan och
    allt kändes bra..
    I förrgår ökade jag lite i vikter för allt kändes bra, tror ni faen inte skiten kommer tillbaks!! Kände mig matt direkt efteråt o började misstänka men nä tänkte jag..
    Vaknade upp morgonen därefter o kropps styrkan låg på kanske 20% Trött, matt
    sjukdoms känsla, influ känsla men ingen förkyl inget halsont ingen feber..
    Idag är dagen efter o styrkan har kommit tillbaks till kanske 50%!

Har ju haft d här förut o då har en spruta med kortson + en kur med orudis retard och symbicort turbohaler hjälpt.. Så imorgon skall jag försöka komma till vårdcentralen(bara d är ju för fan ett uppdrag i sig) o be om en spruta kortison i skinkan o be om en remiss till en idrotts läkare!(bara d är ju för fan ett uppdrag i sig)
    Vissa läk skriver remiss direkt andra oftast kvinnliga sådana säger att d där blir nog bra – jag kan ju inte remissa dig utan o göra en grundlig utredning förstår du väl, på dom utredningarna som ligger 3 mån framåt ungefär så slås d förbrilt i Faq, läkar boken, lyssna på hjärta lungor o slut kläm blir – allt ser bara bra ut, jag har sysslat med sånt här o du bör nog bara ta d lungt, hör av dig om d blir värre.. Tjena!!

Fanns ett annat inlägg här om kroniskt halsont i samband med träning o d påminner om d här.. Träningen har ju helt klart ett samband med d här tillståndet!!

Ställer klockan på 07.30 för att ringa vårdcentralen, so exited! :)

Har du kanske fått dina tänder lagade med amalgan?

Låter som lite allvarligare än vad jag hade!
    Har haft problem med nacken i drygt 1 år, med det började det iaf. Tränandet gick hyfsat bra men mådde alltid dåligt efter passen… Var allmänt sur och orkade inte med nånting! Nå så var det nu i nästan 1 år tills nu i höstas. Slutade röka, gick typ några veckor efter det och så börja jag må dåligt. Somliga dagar gick jag direkt i säng efter jobbet, somliga kunde jag fara och träna. Allt gick fortfarande helt okay på gymmet, dom få dagar jag var i sånt skick att jag slapp dit!

Nå, var ledig från jobbet 2 veckor på hösten och allt verkade bli bättre, åt nexium för magen och det verkade hjälpa… men efter en månad ungefär kom det tillbaka och värre! Mådde sämre och sämre, matlusten försvann, jag började må dåligt redan om jag steg upp ur soffan å började gå mot kylskåpet.
    Alla tester jag var på visade inget extra, njurvärdena var förhöjda, men inte så mycket så att det oroade nån. Fortsatte att bli värre och värre, sen kom en smart läkare som sa att jag var utbränd….
    Direkt på sjukledigt och ”lyckopiller”…

Tog 2-3 veckor så börja det plana ut så att jag klarade av att ligga på soffan å se på tv utan att må dåligt. efter en dryg månad så orka jag göra nåt aktivt i 15-30min ungefär.
    Jag har nu varit 2,5mån sjukledig och började träna pånytt i början av januari.
    Första gympasset med minimala vikter och skitlugnt tempo gick ca 30 min, sen sa huvudet att kroppen e slut å kan int fortsätta… Kändes som jag sprungit ett maraton lopp och vid mållinjen blivit överkörd av en långtradare…:up:

Pausade 2 dagar å tänkte att fan heller nu ska jag prova på nytt. Det gick betydligt bättre, började fortfarande må dåligt så fort jag tog i lite hårdare, men jag tänkte blod, svett och tårar… och höll mej på gymmet hela passet till slut! 2 dagar senare och 3:e passet gick utan att jag mådde dåligt alls! (fortfarande med väldigt små vikter)
    Nu har jag väl kört ca 10-12 pass på gymmet och 3 kondispass sen dess och nu kan jag köra på för fullt utan att det märks!

Ska börja jobba halvtid nu inkommande måndag, och på grund av det har jag mått lite dåligt denna vecka, men jag vet ju nu hur det var på gymmet, dåligt några gånger sen börjar det gå!

Detta jag hade kallades lindrig depression orsakad av stressigt hemma och på jobbet, och om detta var lindrigt så vill jag inte veta vad en riktig depression är!! För mej var detta det jobbigaste jag nånsin varit med om, och vill aldrig uppleva det igen.

Kortison är jättebra… om man är jättesjuk, men tänk på att långvarigt bruk av kortison (i alla former) är kraftigt nedsättande på imunförsvaret.
    …bara ett tips.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.