Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ett rop på hjälp, ett eko som snart klingar av..
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 mars, 2008 at 19:18 #584095Anonym anvandareMemberEvil_Tony wrote:Kortison är jättebra… om man är jättesjuk, men tänk på att långvarigt bruk av kortison (i alla former) är kraftigt nedsättande på imunförsvaret.
…bara ett tips.Då kan man undra varför läkarna säger att man ska ta det i ca 6 månader… som i mitt fall. Har fortfarande inte blivit 100%, trots att jag har använt använt mig av kortison (pulmicort) i över 6 månader. Blir inte klok på detta.
Var hos läkaren förra veckan och tog diverse prover, bla ”näsodlingsprov” då slemhinnorna har varit konstant svullna i över 6månader. Svaret visade att allt var mot förmodan bra. Ingen bihåleinflammation här inte.
Jag gjorde också ett ”vitaminbriststest”, som visade att jag har bra värden. Äter mycket grönt osv så det var inte så konstigt.
Vad jag ska göra härnäst är att gå till Cityakuten och testa om jag har ”Twar”. Återkommer med en lägesrapport då!
Mvh,
1 maj, 2008 at 16:39 #584096Anonym anvandareMemberVar ett tag sen!
Var i förra veckan i Gbg på Gottfrieskliniken, spec på ME/CFS (kroniskt trötthetssyndrom)
d var en läk på vårdcentralen som trodde han hittat svaret och visst många av symtomen stämde såsom **Återkommande halsont, Ömma körtlar på hals och armhåla, Ej utsövd när man vaknar, Prob med korttids minnet och konce svårigheter, Efter fys sjukdoms känslor som sitter i mer än 24 h, Besvär med immun försvar, Känslig för starkt ljus och högt ljud, Influ liknande känsla i kropp*MEN! huvud syntomet som skulle stämma in var att man skulle minst varit ”allvarligt kroniskt trött i minst 6 mån” och d stämmer inte in på mig eftersom jag blir helt bra mellan varven för att sen blir sjuk igen, dom som har d här klarar inte många vardags sysslor som innan dom insjukna.. Kan tex avsluta att dammsuga för att dom måste gå och lägga sig! Mina prob är mer runt träningen och lättheten att insjukna i halsont, influ och att d sitter i så länge med matthet som resultat..
I alla fall så har som jag skrivit tidigare influ sprutan fallit mycket väl ut med endast nått hals ont några ggr, helt otroligt bra!
Nu till d skumma, d verkar som om prob har flyttats till konditions träning ifrån styrka,
tog en lång prom på en timma i halvfart, var frisk i övrigt sedan gick jag hem och sov 4 timmar!! Detta sitter i ungefär 2 dagar med resultat att jag kan sova hur mycket som helst och matt och trött i kroppen..Styrka går i nuläget alltså bra MEN jag drar fortf väldigt lätt på mig skador i samband med styrka, alltid nått skit man råkar utför!
På kliniken rekom man mig att gå och testa mig för Twar, vilket är intressant eftersom Jerka också skulle göra detta, har du fått något svar?
Annars skall jag försöka komma till en idrotts läk och undersöka övertränings syndrom och utmattnings depression.. Har varit hos idrotts läk redan men detta var privat och då finns risken att dom inte vill hitta orsaken direkt!
Keep it up och en skön vår tillönskas alla där ute!
3 maj, 2008 at 12:04 #584097Anonym anvandareMemberAtt man blir sjuk har inget med immunförsvaret att göra utan mer hurpass utsatt man är. Har man dåliga slemhinnor i hals/näsa blir man sjuk bara man är i samma kommun som någon förkyld.
Ett tips kan va att se över bruket av tex nässpray och acetylsalicylsyra som fräter bort slemhinnorna.
Billiga radonlägenheter brukar oxo ha överdriven ventilation för att få bort radongasen. I ett kallt och fuktigt klimat är det inte speciellt nyttigt för luftrören. Om man samtidigt är pollenallergiker så är man lika snorig o jävlig på sommaren.
När man lägger ihop alla komponenter med tung tränings belastning av CNS så får man ett helhetsintryck av att man är sjuk jämt och troligtvis har AIDS.Lösningen är att ta det lungt. Träna utifrån dom förutsättningar du har nu och inte ivra för att komma tillbaka till vikter som förmodligen gjorde dig sjuk från början.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.