Home › Forums › Skador och rehabilitering › Extremt problem med magen.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 september, 2009 at 14:17 #61736Anonym anvandareMember3 september, 2009 at 14:17 #395521Anonym anvandareMember
Kan berätta lite bakgrund..jag vägde 112 kg och jag deffade ner mig till 87 på 5 månader och då levde jag på kykling,keso sallad
tonfisk och cirka 50 pasta..sen sista månaden blev det mycket nöttkött och knappt någon pasta.Tog en pause från deffen i sommras och då började problemet.
Det börja med att så fort jag tog en öl så var jag tvungen att gå på toa.
Sen blev det bara värre och så fort jag åt mat så fick jag diarre eller blir orolig i magen.Förra veckan prövade jag äta vad jag ville i 3 dagar allt från glass,hamburgare,godis,osv,
för jag det var konstigt att jag inte gick upp något speciellt. jag gick upp 1 g :S
Har märkt att när jag äter lite fetare mat så får jag inte alls samma problem:SJust nu deffar jag, började i måndags vägde 89 och nu väger jag 84.9 blev iofs sjuk och
åt rent för lite mat. men nu äter jag bra igen men går ändå ner som fan.
Jag får känslan av att jag inte tar upp all den näring jag borde.
Jag gick till läkaren men fick inte reda på ett skit han skrev bara ut lite piller .Har lite egna teorier att jag har vätskeförlust i tarmen eller någon bakterie men vet inte.
Det är oftast när jag äter proteinrik mat jag får diarre men har börjat med lite mer kolhydrater i maten. Kan till och med bli orolig i magen när jag dricker vatten.Någon som vet eller har någon teori om vad det kan vara, börjar bli psykiskt och fysiskt jobbigt nu.
Ursäktar stavfel och annat, är dyslektiker
mvh:danne
3 september, 2009 at 14:50 #395522Anonym anvandareMemberJag föreslår att du söker upp en läkare som tar dina problem på allvar och att du inte ger dig förr än du blir ordentligt undersökt. I vanliga fall är ofrivillig viktnedgång (vilket det ändå delvis var för dig om jag förstod dig rätt) något läkare tar på stort allvar då det kan finnas allvarligare bakomliggande problem. Det är ju inte nödvändigtvis så i ditt fall men om det fortsätter vara problem med din mage och du går ner i vikt även om du inte vill bör du stå på dig. Prova att försöka ligga på kaloribalans någon vecka och se hur du mår och vad som händer. Går du ner ändå bör du kanske ta tag i det igen med läkare.
Edit: För övrigt märkte jag inga stavfel, tvärtom var ditt inlägg bättre stavat än många andras här
3 september, 2009 at 15:19 #395523Anonym anvandareMemberUndefined wrote:Jag föreslår att du söker upp en läkare som tar dina problem på allvar och att du inte ger dig förr än du blir ordentligt undersökt. I vanliga fall är ofrivillig viktnedgång (vilket det ändå delvis var för dig om jag förstod dig rätt) något läkare tar på stort allvar då det kan finnas allvarligare bakomliggande problem. Det är ju inte nödvändigtvis så i ditt fall men om det fortsätter vara problem med din mage och du går ner i vikt även om du inte vill bör du stå på dig. Prova att försöka ligga på kaloribalans någon vecka och se hur du mår och vad som händer. Går du ner ändå bör du kanske ta tag i det igen med läkare.Edit: För övrigt märkte jag inga stavfel, tvärtom var ditt inlägg bättre stavat än många andras här
tack för svaret!
3 september, 2009 at 16:31 #395524Anonym anvandareMemberOm du har ätit hyffsat enformigt under din diet kan detta också vara en faktor, har själv fått liknande problem.
Magen kanske saknar enzymer för att bryta ned viss mat och därför jäser maten i tarmen.
Baserar bara mina argument på egen erfarenhet.
Men som vi många vet blir man sällan tagen på allvar hos läkaren, ofta vet dom för lite eller så orkar dom inte sätta sig in i problemet helt enkelt.4 september, 2009 at 08:27 #395525Anonym anvandareMemberSkit i läkarna dom antingen skiter i dig eller lurar på dig en massa kemiskt skit. När jag hade allvarliga problem med magen återställde jag bakteriefloran genom att äta dessa två månader: [http://www.holistic.se/kosttillskott/lactovital/index.php]
Är det din bakterieflora som inte står rätt till kommer du garanterat bli bra av dessa. Sen tycker jag att din kost innehåller för lite fett, men det är en annan femma4 september, 2009 at 13:10 #395526Anonym anvandareMemberdjs wrote:Förra veckan prövade jag äta vad jag ville i 3 dagar allt från glass,hamburgare,godis,osv,
för jag det var konstigt att jag inte gick upp något speciellt. jag gick upp 1 g :S
Har märkt att när jag äter lite fetare mat så får jag inte alls samma problem:SDet känns som du delvis sitter på lösningen. Börja gradvis komplettera maten med mer fett och eventuellt kolhydrater så du finner en lägstanivå för dig. Läste för länge sedan om pionjärerna i USA under landets uppbyggnad (alternativt stöld från ursprungsbefolkningen) som under dåliga tider drabbades av sjukdomar. Minns inte namnet på tillståndet nu men det uppstår om man äter just för mycket protein och för lite fett (köttdjuren var för magra…eller i tävlingsform kanske man skulle kunna säga). Diarée var ett av symptomen. Ett av fettets primära funktioner är ju att förbättre upptaget av näringsämnen vilket man troligtvis omedvetet och på traditionell väg hade lärt sig förr i tiden då man ofta kompletterade grönsaker med smör. Det var alltså inte bara för smakens skull.
För ensidig kost kan leda till matallergier. Det kan också leda till bristtillstånd så tycker ändå att du borde ragga rätt på en bra läkare och inte släppa taget förrän vederbörande kollar upp dig rejält.
Hoppas det löser sig!
4 september, 2009 at 16:05 #395527Anonym anvandareMembertackar för alla svar!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.