Home › Forums › Skador och rehabilitering › Får håll vid jogging
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 april, 2007 at 20:34 #82821Anonym anvandareMember4 april, 2007 at 20:34 #781806Anonym anvandareMember
vet inte om jag skriver i rätt forumsdel,, men har ett problem då jag springer det är att jag nästan alltid får håll.. det gör så ont att de är omöjligt att härda ut..
har provat att inte äta nåt 3 till 4h före passet då fick jag inte håll men även ingen energi att springa.
någon som har några tips hur man kan motverka håll? eller iallfall reducera smärtan, och även vad det är som händer i kroppen när man får håll?mvh stefan
5 april, 2007 at 00:52 #781807Anonym anvandareMemberBörja med att gå lugnt. Öka takten succensivt, och börja småjogga efter ett tag. Käka mat 3h innan passet, men en halvtimme innan så äter du t.ex. en banan.
5 april, 2007 at 11:23 #781808Anonym anvandareMemberNär jag får håll brukar jag köra med två tekniker för att bli av med det.
1: Spring med händerna ovanför huvudet
2: Krama ngt med handen väldigt hårt tex en kotteBrukar nätstan alltid fungera
5 april, 2007 at 12:52 #781809Anonym anvandareMembertack för råden ska prova gå ut lugnt och öka successivt,, att hålla hårt i en sten eller pinne har aldrig hjälpt för mig..
nån som vet vad som händer i kroppen när man får håll? är det några sorts muskelkramper? och vilka muskler isåfall.. finns fyra ställen jag brukar få håll på..
5 april, 2007 at 17:09 #781810Anonym anvandareMemberVerkar vara muskelkramper. Jag brukar trycka in mot ”hållet” så känns det inget så det borde väl betyda att det är nån kramp.
6 april, 2007 at 13:00 #781811Anonym anvandareMemberBjörne_Beckman wrote:2: Krama ngt med handen väldigt hårt tex en kotteDet där med att krama någonting fick jag tips om i mellanstadiet, och ”tamefan” det funkar! Vad är det som gör att det hjälper?
(kom ihåg att krama någonting innan du får håll så har du mindre risk att få det, har man redan fått håll kan det dämpa åtminstone)
4 juni, 2007 at 00:31 #781812Anonym anvandareMemberSom tidigare sagts så är håll, och hicka, fortfarande lite av ett mysterium. Men en trolig förklaring är denna: när man springer/anstränger sig kraftigt, sker ett sympaticuspåslag som gör att blodet i första hand leds till de hårdast arbetande musklerna – armar och ben, hjärtat. Vid löpning arbetar också magmusklerna passivt. Vid dålig kondition får då inte dessa muskler tillräckligt med syrsatt blod, med ischemi (syrebristsmärta) som resultat. Stannar man upp och vilar en stund försvinner hållet.
Detta med att krama en sten eller knyta handen hårt gör att armen ”stasar” och blodet ”omdirigeras” till andra områden – och då lättar hållsmärtorna!
5 juni, 2007 at 11:24 #781813Anonym anvandareMemberFår håll sällan men DET[/b] måste jag prova!
5 juni, 2007 at 11:35 #781814Anonym anvandareMemberMitt håll brukar släppa om jag kurar ihop lite när jag springer och spänner magmusklerna hårt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.