får ont på framsidan av vaden/skenbenet?

Home Forums Skador och rehabilitering får ont på framsidan av vaden/skenbenet?

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Hej!

Drabbas då o då av nått märkligt, o de är främst om jag går länge eller fort, får rätt ont (utmattad känsla, typ mjölksyra liknande) i muskeln som sitter på framsidan av vaden eller vad man säger (heter det inte skenbenet..eller?).

Vad kan det bero på? är det något fel, eller går jag ”fel” o belastar på nå märkligt sätt…? :(

Visst kan det vara dåliga skor eller felaktig gång, men det låter också som om det skulle kunna vara kroniskt kompartmentsyndrom.

[http://www.postgradmed.com/issues/1999/03_99/swain.htm]

Inte säkert, förstås, men värt att kollas upp. Där är dom enda lösningarna att sluta göra det som orsakar problemen eller kirurgi, tyvärr.

Är det kroniskt kompartmentsyndrom i tibialis anterior är det en lindrig operation med omedelbar påbörjar av rehabilitering och återgång till lugn idrottsaktivitet efter ett par veckor och full sådan efter 6-8 veckor, men mycket god prognos till fullständig återhämtning. Man klyver fascian, muskelhinnan, helt enkelt, så muskeln har plats att svälla. Vid KKS sjunker inte det intramuskulära trycket som uppstår vid aktivitet tillbaka, som normalt, utan det blir en ond cirkel med ökat tryck och ökad smärta. Snittar man upp fascian finns det plats och det uppstår inget onormalt tryck.

Att kunna fortsätta på samma nivå utan operation vid KKS är mycket osannolikt. Endast kirurgi är effektiv i dom allra flesta fallen – ”The only appropriate conservative treatment is cessation of the offending activity”. Effort-related chronic compartment syndrome of the lower extremity. Schissel 1999. Det finns inga alternativ till kirurgi för en idrottsman, annat än att lägga ner all aktivitet som framkallar symptomen.

Jag får samma syndrom när jag springer fast enbart i högra benet? Jag trodde det var benhinnorna men det är det inte då antar jag?

Det kan också vara benhinneinflammation, vilket är mycket vanligt men symtomen är oftast likadana. Dock kommer en benhinneinflammation oftast smygande.

Jag antar att om man har detta och gör en operation så kommer man ha 2 stora ärr på framsidan av båda smalbenen..? .__.

Tunström wrote:
    Jag antar att om man har detta och gör en operation så kommer man ha 2 stora ärr på framsidan av båda smalbenen..? .__.

Stora och stora… visst blir det ett ärr:

[http://www.btinternet.com/%7Ekarl.hoods/legs/leftanterior.jpg]

Jag får samma besvär, speciellt då jag går fort… då tar det bara någon/några minuter:frust:

Samma besvär..
    Men jag fått förklaringarna:
    Ovan att gå/springa snabbt på hårt underlag.
    Dåliga skor, för dåligt dämpade för min gång/spring stil..

har ni testat att byta skor? har ni alltid ont när ni går oberoende av underlag? har ni testat att stretchat?

det ni kan göra för att minska besvären är att stretcha djupa vadmuskeln,M soleus, ytliga vadmuskeln, M Gastrocnemius, och underbenets framsida, M tibialis anterior.

Om inte detta hjälper tycker jag du ska söka hjälp för besvären.

Lycka till.

Jag bytte skor, så de funkade för mig.
    Dessutom stretchar jag oftast, så de har troligen inte gjort någon skillnad(vad jag vet).
    Men jag håller med, om problemen kvarstår så sök.

MVH

Jag kan också få samma problem efter jag sprungit eller gått mycket… men jag är relativt nybörjare på att träna och besvären blir mindre och mindre besvärliga, så jag antar att de kommer försvinna helt så småning om.

Ha det bra och ta det lugnt!

Jag har själv dessa problem (kronisk benhinneinflam) sen flera år tillbaka! Också blivit rekomenderad av läkare att ”skära upp”, men har ett par bekanta som gjort detta ingrep och som absolut inte rekomenderar det! Dels för fula ärr men även för att ingen fått speciellt bra resultat, snarare en lång och seg rehab… har därför sökt mig vidare på den alternativa vägen, och det som hjälpt mig bäst är akupunktur samt stretch från höften och neråt! Samt bra skor när jag väl kör!

Lycka till och hoppas du får rätt på problemet!

Är det kompartmentsyndrom är operation det enda alternativet.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.