Home › Forums › Skador och rehabilitering › fixerat första revben
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 december, 2010 at 03:28 #54297Anonym anvandareMember28 december, 2010 at 03:28 #136779Anonym anvandareMember
Är det någon här som har erfarenhet av att ha ett första revben som låser sig? Mitt första revben på vänster sida hals/nacke låser sig stup i kvarten och klämmer en hel nervfläta. Ja får inte bukt på problemet och undrar om någon här kan hjälpa mig? En sjukgymnast och en kiropraktor ja går till kan manipulera bort eländet och så är det bra ett par dagar för att sedan låsa sig igen. När det låst sig så krampar hela trapezius, scalener, SCM och drar hela skallen ner mot axeln…och ja får ett ”scalene syndrom”/TOS (thoracic outlet)
Ortopedläkaren ja går till behandlar symtomen…scalenesyndromet/TOS men inte ursprungsproblemet som faktiskt är det första förbannade revbenet!!!
Finns inte mycket att läsa om det på svenska men på engelska…”fixation of the first rib”…
All hjälp och alla tips mottages med största glädje
28 december, 2010 at 08:25 #136780Anonym anvandareMemberKan du säga i vilka situationer det är som du får låsningarna (dvs. exakta rörelser eller dylikt)? Hur är det med din hållning generellt? Muskelstramhet? Har sjukgymnast eller kiropraktor gjort nått annat än att bara manipulera, ex. gett dig någon ytterligare information av något slag?
29 december, 2010 at 05:17 #136781Anonym anvandareMemberTermy wrote:Kan du säga i vilka situationer det är som du får låsningarna (dvs. exakta rörelser eller dylikt)? Hur är det med din hållning generellt? Muskelstramhet? Har sjukgymnast eller kiropraktor gjort nått annat än att bara manipulera, ex. gett dig någon ytterligare information av något slag?Problemet är ju att ja det luxerar/subluxerar hur som helst….i alla möjliga situationer. ”Muskelstramhet” får ja bara när costae 1 har låst sig! Men ja har sedan 1,5 år tillbaka när skiten satte igång börjat utveckla framåt roterade axlar och lite ”gamnacke”. DET har jag aldrig haft tidigare och min hållning i övrigt är bra!! Ja tycker det är precis som om ja utvecklat ett ”Upper crossed syndrom” sen costae 1 började jävlas! Har ju svårt att göra nåt åt det när hela nervplexat ligger i kläm och ja inte kan köra tex rodd övningar, rotatorcuff etc…har däremot få EN isometrisk övning…att trycka huvudet mot vä hand..åt sidan för att försöka få det förbannade revbenet att inte låsa sig och röra sig lite upp och ner! Har ingen forcerad andning och är ingen stressad person som går och drar upp axlarna stup i kvarten. Dom verkar ärligt talat inte veta HUR varken jag eller dom ska göra. Fasen…ja skulle vilja länka en text på engelska som handlar just om mitt problem för att någon ev ska kunna tala om vart ja kan vända mig men ja vette sjutton hur man gör…!! Hur länkar jag?? Skratt!
4 januari, 2011 at 18:52 #136782Anonym anvandareMemberhade liknande problem för ca 1 år sedan. trodde det var en inflamation i axeln så jag gick till vårdcentralen efter några veckor av vila då det inte släppte och blev bättre. denna läkare sa att jag bara hade sträkt mig och jag fick några tabletter mot smärtan. gick på tabletterna i 2 veckor som det stod i receptet men det blev inte bättre så jag vilade ytterligare några veckor sen bestämde jag mig för att gå till en naprapat/kiropraktor och han gjorde ultraljud på axeln. då visade det sig att det inte var min axel det var fel på utan mina 2 översta revben hade låst sig. Han använde några vakumklockor och fixerade mina revben 2 ggr med 2 veckors mellanrum sedan vilade jag axeln 2 veckor till och smärtan var puts väck. det försöker säga är att jag tror att det ända du kan göra är att få revbenet fixerat och sedan är det bara att vila.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.