förebygga axelskada

Home Forums Skador och rehabilitering förebygga axelskada

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hej.har gymmat drygt 1 år och har börjat känna lite smärtor i axel ibland. doc inte under styrketräningen. Kan nu mera inte spela badminton eller tennis längre för då får ja ont i axeln en vecka framöver och kan knappt styrketräna.Vad kan det bero på, överansträngd axel eller vad kan det va?

Det kan vara överansträngning ja. Tränar du axlarna ofta?

Kolla här: [http://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&q=impingement&meta=&aq=0&oq=imping http://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&q=impingement&meta=&aq=0&oq=imping%5D

Förebyggande åtgärder:
    -Spänn magen när du tränar axlar och armar. Bra bålstabilitet leder till ryggen slipper ta lika mycket belastning som i sin tur påverkar axlarna.
    Med bra bålstabilitet, sker inte onödig rörelse i ryggen och stressen på strukturerna kring axelleden minskar.
    -Träna stabiliserande muskler kring skuldern, rotatorcuff (inåt och utåtrotation) Serratus Anterior (Protraktion av skulderbladet) och Trapezius och rhomber (retraktion av skulderbladet)

ok tack för tipsen. men när jag kör dom dära rotacuffövningarna, ska jag göra det istället för mitt vanliga axelpass eller ska jag göra det efter eller nåt?

johan93 wrote:
    ok tack för tipsen. men när jag kör dom dära rotacuffövningarna, ska jag göra det istället för mitt vanliga axelpass eller ska jag göra det efter eller nåt?

Martin visar bra övningar för rotatorcuff och skuldermuskulaturen, värm upp med de övningar innan varje överkroppspass.

johan93 wrote:

Hur ser ditt axelpass ut?

Har provat denna uppvärmningen ett tag nu och det har klart blivit bättre:) Men det knäcker endel i mina axlar och skuldrorna när jag tränar men är det normalt eller( gör doc inte ont)?

Kör först uppvärmning. sen 4 sett hantelpress/militärpress, sen 4 sett sidolyft, sen 4 sett baksida axlar.

Jag skulle sätta en peng på att du blir kvitt problemen om du plockar bort axel-/militärpressen. Axeln är särskilt utsatt i detta läge då ledkapseln i axeln är i sin slappaste position. Är du dessutom aktiv i sporter som kräver rejält med axelrörlighet har du säkert redan en lätt uttänjd ledkapsel/framre ligament, som då är lätt att överanstränga.

Vad gäller volymen på främre deltoideus tränar du säkert tillräckligt när du kör bänk/lutande bänk ändå.

Good luck with that.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.