Förebygga knäproblem osv.

Home Forums Skador och rehabilitering Förebygga knäproblem osv.

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Hej allihopa! Jag läser mycket om axelskador, knäskador, ryggskador osv.
    Nu undrar jag om man kan göra något för att förebygga dessa?
    T.ex har jag läst om att vissa använder knäbindor, är det något att rekommendera?
    Vad mer ska man tänka på?

Danne89_ wrote:
    Hej allihopa! Jag läser mycket om axelskador, knäskador, ryggskador osv.
    Nu undrar jag om man kan göra något för att förebygga dessa?
    T.ex har jag läst om att vissa använder knäbindor, är det något att rekommendera?
    Vad mer ska man tänka på?

japp …kör med värmeskydd under uppvärmningen och knälindor när du kör tungt.

Hade aldrig pallat benträningen annars

Värmeskydd? Vad är det för något?
    Resten av kroppen då? Är det något man bör tänka på då?
    Jag har problem med knäna redan nu så måste göra något åt det fort :/

Hejsan. Även jag har problem med knäna, eller snarare knät. har genomgått 2 stycken operationer och varit på väldigt många undersökningar. För det första, se till att ha riktigt bra skor. Sen när du tränar kör absolut inte tungt om du får känningar av det. Gå inte djupt i knäböj, sett gärna en pall så att du inte kan gå under en viss vinkel. Knäböj är extremt påfrestande för knäna. Kör inte under 10or. 10-12 lugnt extremt strikt och absolut INTE tungt. Uppsök en ortoped så fort som möjligt och låt han säga vad för typ av skydd du skall använda. Bor du i göteborg så boka tid på Gothenburg Medical Center, dem e bäst! Lyssna på det här, jag har broskbildningar, delad knäskål, kasst korsband och sliten minisk. Förresten. Lirar du boll så ta det lugnt.

och låt han/hon

Sebastian wrote:
    Hejsan. Även jag har problem med knäna, eller snarare knät. har genomgått 2 stycken operationer och varit på väldigt många undersökningar. För det första, se till att ha riktigt bra skor. Sen när du tränar kör absolut inte tungt om du får känningar av det. Gå inte djupt i knäböj, sett gärna en pall så att du inte kan gå under en viss vinkel. Knäböj är extremt påfrestande för knäna. Kör inte under 10or. 10-12 lugnt extremt strikt och absolut INTE tungt. Uppsök en ortoped så fort som möjligt och låt han säga vad för typ av skydd du skall använda. Bor du i göteborg så boka tid på Gothenburg Medical Center, dem e bäst! Lyssna på det här, jag har broskbildningar, delad knäskål, kasst korsband och sliten minisk. Förresten. Lirar du boll så ta det lugnt.

Fy fasen inga lindriga knäproblem du hade, blir inte benträningen rätt lidande?

Ajjdå. Så stora problem har ju då inte jag, vet inte ens om jag har problem egentligen.
    Det kan knaka lite när jag kör, men det kanske är normalt? Ska testa på knäböj lite lungt och se hur det känns. Finns det några andra bra övningar jag kan köra? Hacklift t.ex?

Det var värre förut. Nu har dem ju skruvat ihop knät och slipat lite, men fortfarande brosk kvar. Minisken funkar. baksida, insida och utsida kan jag köra utan problem, även benpress(dock inte för tungt) och knäböj funkar. Så dem övningarna funkar att köra rätt hårt och tungt, men inte sådär brutalt gött hårt:D. Men det går faktiskt bättre och bättre. Hacklift kör jag aldrig, mina knän pallar inte den lilla bakåtlutningen. Kör hellre knäböj(inte smithmaskin) och max 90graders vinkel! Får du ont så sluta direkt.

Danne89_ wrote:
    Ajjdå. Så stora problem har ju då inte jag, vet inte ens om jag har problem egentligen.
    Det kan knaka lite när jag kör, men det kanske är normalt? Ska testa på knäböj lite lungt och se hur det känns. Finns det några andra bra övningar jag kan köra? Hacklift t.ex?

Jag tror det kan bero på svaga benmuskler om du inte tränat ben tidigare, mina knän knakade och gjorde ont när jag började med benträningen så jag körde på rätt lugnt med 12reppare och låg belastning och efter 2 månder så slutade knäna smärta. Jag tror det kan ha att göra med att jag byggde upp musklerna eller något.

Knakande knän lider jag också utav…..låter som smällare som smäller varje gång jag kör knäböj……känns som om man är torr i knäskålen om man nu kan va d…..samma i axeln.

Sam jr wrote:
    japp …kör med värmeskydd under uppvärmningen och knälindor när du kör tungt.

Hade aldrig pallat benträningen annars

Dumt att köra med skydd då man kör lätt…de muskler som stabiliserar knäna behöver träning och med knäskydd o värmeskydd uteblir en del av den.

Vet inte om du menade att du kör med skydd bara när du kör tungt:)

Det gäller övriga kroppen med man skall inte köra med handleds skydd o armbågs skydd jämt då blir muskler som är avsedda för stabilitet försvagade,utan använd skydd endast när det är tung träning som gäller.

styrbjörn wrote:
    Dumt att köra med skydd då man kör lätt…de muskler som stabiliserar knäna behöver träning och med knäskydd o värmeskydd uteblir en del av den.

Vet inte om du menade att du kör med skydd bara när du kör tungt:)

Det gäller övriga kroppen med man skall inte köra med handleds skydd o armbågs skydd jämt då blir muskler som är avsedda för stabilitet försvagade,utan använd skydd endast när det är tung träning som gäller.

Jag kör aldrig lätt : )

haha nä men skämt åsido
    Brukar bara köra med ett lätt värmeskydd under uppvärmningen om jag har känningar i knät och då bara på det knät jag har ont i.

Lindor använder jag bara när jag kör tungt vilket jag alltid gör när det kommer till böj och hacklift

Benpressar kör jag alltid utan nåt eftersom jag inte känner av det i knäna

Samir wrote:
    Jag kör aldrig lätt : )

haha nä men skämt åsido
    Brukar bara köra med ett lätt värmeskydd under uppvärmningen om jag har känningar i knät och då bara på det knät jag har ont i.

Lindor använder jag bara när jag kör tungt vilket jag alltid gör när det kommer till böj och hacklift

Benpressar kör jag alltid utan nåt eftersom jag inte känner av det i knäna

Är det inte dags att minska i vikt när knäna börjar säga i från ? Fasst jag förstår att det inte är lätt i ditt fall.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.