Förkyld igen!!!!

Home Forums Skador och rehabilitering Förkyld igen!!!!

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Vet väl inte om tråden hamnat rätt, men prövar ändå! Nu är jag förkyld IGEN!! Jag håller på att bli galen! Efter en träningsdepp svacka tog jag tag i mig och satsade igen. Vad händer! Någon råkade hosta på mig på ICA och nu har jag snorat med feber i snart en vecka! IGEN! Jag var ju sjuk för två månader sedan i två veckor! Varför blir det så här? Kan det ha med att man äter lite ,lite? Jag tycker jag stoppar i mig bra med frukt och grönsaker,omega 3 o.s.v. Har dock en tendens att ”glömma” mellanmål. Är det någon som har en bra teori på varför man åker på förkylningar ofta?:(

Virus kan du alltid bli smittad av, oavsett kosthållning. Däremot är du mer mottaglig om du har ett kcal underskott, i synnerhet om du kombinerar det med hård träning. Sedan är immunförsvaret olika bra hos olika individer i utgångsläget. Det du kan göra för att skydda dig är att tänka på att aldrig peta/klia dig i ögon, öron, näsa eller andra kroppsöppningar. Att tvätta händerna ofta minskar också risken för att virus/bakterier förs över från föremål i din omgivning till dig. Annars kan du bara äta bra mat (så att du får i dig de näringsämnen du behöver) i en mängd som motsvarar din aktivitetsnivå och hoppas på det bästa.

Ooops dubbelpost.

Zink, vitamin tabletter är att rekommendera så här under den mörka delen av året. Zink behövs för ett starkt immunförsvar.
    Och vitaminer, ja man äter inte lika mycket frukt under vitern som sommaren.

krillz wrote:
    Zink, vitamin tabletter är att rekommendera så här under den mörka delen av året. Zink behövs för ett starkt immunförsvar.
    Och vitaminer, ja man äter inte lika mycket frukt under vitern som sommaren.

Har också tänkt lite på Zink.Käkar en näve pumpafrön nu varje kväll.Sedan tar jag en shoots Aloe verajuice.

pellelelle wrote:
    Ut och rör på dig! Efter tio år som styrkeinstruktör och femton år som löpare och cyklist har jag märkt att de som bedriver sin träning i huvudsak inomhus är förkylda i mycket högre grad än de som genomför flera träningspass utomhus varje vecka, i alla väder, året runt. Med träning avses då inte promenader! Ut och träna hårt i friska luften!

Ok, Jag förstår.Dock är jag ute varje dag i minst två timmar,oftast i terräng ,just nu pulsar man snö, så pulsen är rätt hög. Svettig blir man också! Annars rask takt uppför långbackar.Jo,jag tror också på att vara ute mycket, så du har alldelse rätt!

Jag känner igen detta.
    Jag blir förkyld 3-4 ggr per år hela mitt liv.
    Men nu var det senaste nästan 2 år sedan !
    Helt plötsligt upphörde det, fast jag äter samma mat och vitaminer.

Jag började med spray med Echinacea som finna att köpa på Hälsoaffär
    Jag sprayar i halsen någongång i veckan.
    Rekomenderar att ni kan prova på det.
    Sprayflaskan finns inte att få tag i, så att jag köper flaskan och häller i min gamla sprayflaskan. :P

Nu växer mina muskler enormt tack vare utan avbrott !

Här är länken för den som vill veta mera information om denna blomman
    [http://www.halsa.se/cldoc/9857.htm]

Använder du den på rätt sätt då? Det står ju att det inte är nån ide att använda den i förebyggande syfte samt ”Det finns en teoretisk misstanke om att långvarig användning av echinacea kan överstimulera immunförsvaret, säger dr Bertil Dahlgren i HÄLSAs expertråd.”

Monsterbiceps wrote:
    Använder du den på rätt sätt då? Det står ju att det inte är nån ide att använda den i förebyggande syfte samt ”Det finns en teoretisk misstanke om att långvarig användning av echinacea kan överstimulera immunförsvaret, säger dr Bertil Dahlgren i HÄLSAs expertråd.”

Ja, jag är väl medveten om detta att den kan överstimulera. Jag tar bara en till två ggr i veckan. Om jag känner konstigt i halsen så tar jag spray.
    Om man läser på flaskan ska man ta flera ggr på en dag om man känner en förkylning på gång. Jag är väl försiktigt och belöning är att det har fungerat mycket väl :P Jag är grov idag tack vare detta :emo-thumb

Men jag är medveten att min rekomendationer inte passar alla.
    Vi människor är olika genetisk sett.
    Just detta passar mej bra, men inte för annan.

Det är bara att prova sig fram och med sunt förnuft.

REP wrote:
    Här är länken för den som vill veta mera information om denna blomman
    [http://www.halsa.se/cldoc/9857.htm]

Tack.Ska testa det. På ett annat sätt kanske, för förut när jag har ,till exempel, tagit enchinagard , har förkylningen brutit ut istället för att stoppas.Trist!

Hade ngt av ditt problem ett tag nu när vintern började närma sig, då gjorde jag som förra vintern, tog en multivitamintablett innan träningen och det gjorde susen! och på träningsfria dagar tar jag den vid samma tid ungefär.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.