Förkyld jämt, dåligt immunförsvar

Home Forums Skador och rehabilitering Förkyld jämt, dåligt immunförsvar

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Enligt min erfarenhet så är sömnen det viktigaste när det gäller att klara sig från förkylningar.

Om vilan och återhämtningen sköts på rätt sätt så upplever jag att jag har bättre skydd mot förkylningar.

Gå och lägg dig i tid så slipper du belasta systemet mer än nödvändigt.

Träna mindre och ät mer ^-^

Försök hitta smittokällan. Tänk efter. Vistas inte i miljöer där virus trivs. Tvätta händerna med tvål o varmt vatten ofta.

Alm wrote:
    Träna mindre och ät mer ^-^

Håller med alm här. För om man tränar för mycket eller för hårt så kan man överbelasta centrala nervsystemet och på så vis lättare åka på förkylningar. Sen så kommer immunförsvaret att bli lidande ifall man inte får i sig tillräckligt med energi, sen är kolhydraterna det bästa ”bränslet” för immunförsvaret.

En notis angånde sömn och påverkan på immunförsvaret är att de flesta som är uppe mycket längre än vanligt och där de som exempel missar en eller flera nätters sömn oftast blir förkylda.

mvh Boven

Boven wrote:
    Håller med alm här. För om man tränar för mycket eller för hårt så kan man överbelasta centrala nervsystemet och på så vis lättare åka på förkylningar. Sen så kommer immunförsvaret att bli lidande ifall man inte får i sig tillräckligt med energi, sen är kolhydraterna det bästa ”bränslet” för immunförsvaret.

En notis angånde sömn och påverkan på immunförsvaret är att de flesta som är uppe mycket längre än vanligt och där de som exempel missar en eller flera nätters sömn oftast blir förkylda.

mvh Boven

+1

mr_beginner wrote:
    hej allihopa hoppas ni mår bra

själv är jag förkyld igen vete fan vad det är med mej, jag kan inte vistas ibland folk eller vara uppe sent blir sjuk på en gång. Nu har jag kanon ont i halsen. Var sjuk för ca 3 veckor sen. Fan kommer aldrig igång med träningen. Jag måste ha världens sämsta immunförsvar. Någon som har tips hur man ska klarar sig mot alla förkylningar eller vad som är fel på mej….

NU har jag varit förkyld 3 ggr på 3 månader tror jag ger upp nu….

Håller med samtliga men ett tips kan vara att du gör en mätning av din antioxidantstatus.

Vitlökskapslar Omega 3 Vitaminer o mineraler (only one) och även L-Glutamin har funkat fint på mig, var i samma sitts som du förut.

Bumpar denna tråd (finns säkert nån nyare men denna kom upp när jag googlade).

Jag blir förkyld i princip hela tiden. Nu senast var jag förkyld tre veckor, hann vara frisk i en dryg vecka och nu blev jag precis förkyld igen.

Till saken hör att jag senaste tiden och i synnerhet sista veckan levt optimalt för att INTE bli förkyld. Har varit ledig och sovit mycket varje natt (nu är det lite ironiskt att jag skriver detta halv ett på natten men annars har jag lagt mig betydligt tidigare), inte träffat speciellt mycket folk alls utan mest varit hemma och tagit det lugnt bortsett från träningen. Jag äter bra och tar multivitamin.

Ändå så blir man förkyld igen. Jag antar att mitt immunförsvar är sämsta tänkbara, men jag blir ju bara förkyld och inget annat? Är aldrig magsjuk och har aldrig huvudvärk eller någonting utöver förkylningarna och så har det varit sedan jag var liten. Hur kommer det sig att just förkylningsvirusen ger sig på mig precis hela J*vla tiden? Finns det öht någonting mer jag kan göra mer än att sova och äta bra, samt vara noga med att tvätta händer osv?

Är smått desperat för jag kommer ju aldrig igång med träningen ordentligt. Den här gången kommer jag att strunta i förkylningen och träna ändå, även om det är emot alla regler. Kommer ju aldrig komma någonstans annars om man alltid måste börja om på noll.

Suck, ville väl mest skriva av mig. Om jag får möjlighet skall jag prickskjuta de där förbannade förkylningsvirusen med citroner.

Är du stressad under vardagen så kmr ofta sjukdommen då du vilar.

Var själv sjuk hur ofta som helst innan, men konstigt nog har det blivit bättre nu under dieten. Kört mycket med 7-keto som hjälper endel mot stress. Annars får jag nog fan säga att den bästa medicinen är konditionsträning. Promenader och dyl är duktigt underskattat. Sen är det väl mycket omega-3 och glutamin som gäller :)

Som Carro skriver brukar jag klara mig från magsjuka och alla andra elaka virus där ute. Men förkyld blir jag ganska lätt runt vår o höst.
    Sover ca 9 timmar varje natt, sköter kosten nästan exemplariskt etc etc.

Tror dock att det som påverkar mig är alla tempratur skiftningar som sker just nu, inte så att jag tar på mig för lite kläder etc när jag är ute.

Kanske bara är så?

EbliZ wrote:
    Som Carro skriver brukar jag klara mig från magsjuka och alla andra elaka virus där ute. Men förkyld blir jag ganska lätt runt vår o höst.
    Sover ca 9 timmar varje natt, sköter kosten nästan exemplariskt etc etc.

Tror dock att det som påverkar mig är alla tempratur skiftningar som sker just nu, inte så att jag tar på mig för lite kläder etc när jag är ute.

Kanske bara är så?

Nej, det är en gammal seg myt att förkylningar kommer av kyla. Det är virus och inget annat som orsakar förkylning. Detta har bekräftats i otaliga studier. Även om du står med blöta strumpor i korsdrag blir du inte förkyld såvida du inte bär på virus.

Är också en av de drabbade, är förkyld väldigt ofta och länge…..ofta bryter det inte ut ordentligt heller utan man går omkring ochkänner sig halvrisig i flera veckor.:( Har läst nånstans att det kan bero på, förutom då överansträngt nervsystem och näringsbrist också kan orsakas av en underliggande allergi som gör att man blir extra mottaglig för förkylningsinfektioner.

Snart bud på att gå till läkare och kolla upp det….

Niclas Holgersson wrote:
    Var själv sjuk hur ofta som helst innan, men konstigt nog har det blivit bättre nu under dieten. Kört mycket med 7-keto som hjälper endel mot stress. Annars får jag nog fan säga att den bästa medicinen är konditionsträning. Promenader och dyl är duktigt underskattat. Sen är det väl mycket omega-3 och glutamin som gäller :)

Jag är en väldigt stressad människa och blev lite intresserad av 7-keto dieten.Vad är det? Har själv klarat mig bra från förkylningar men jag kör en del konditionsträning och har märkt att det håller mig frisk!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.