Home › Forums › Skador och rehabilitering › Förlorad armstyrka
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 september, 2007 at 15:34 #848720Anonym anvandareMember
Jag har sedan några veckor tillbaka dragits med en mycket irriterande försvagning av vänsterarmen som varken jag eller min sjukgymnast hittar anledningen till! Jag har sedan en tid känt mig stel i, och haft vissa smärtor i nacke och axel, under en period strålade detta även ut i vänsterarmen. Jag tränade dock på som vanligt på gymmet under denna period.
Nu har jag inga smärtor alls i axelled eller arm men har en till synes oförklarlig nedsättning av styrkan i armen vid pressövningar både frammåt och uppåt. Bänkpressen och axelpress funkar således dåligt, skulle uppskatta att jag tappat ca 40% i styrka i vänsterarmen. Det är ENBART vid pressövningar som jag märker av detta, i alla andra övningar t.ex. hantelflyes, curls etc. känner jag inte av något!
Är det någon som har någon teori om vad detta kan vara? Jag misstänker nästan någon form av nervproblem. Men varför känner jag ingen smärta? Min sjukgymnast hittar inget uppenbart fel. Vore grymt tacksam för alla ev. tips på hur man kan åtgärda detta!
2 september, 2007 at 15:34 #84494Anonym anvandareMember2 september, 2007 at 16:56 #848721Anonym anvandareMemberSätermannen wrote:Jag har sedan några veckor tillbaka dragits med en mycket irriterande försvagning av vänsterarmen som varken jag eller min sjukgymnast hittar anledningen till! Jag har sedan en tid känt mig stel i, och haft vissa smärtor i nacke och axel, under en period strålade detta även ut i vänsterarmen. Jag tränade dock på som vanligt på gymmet under denna period.Nu har jag inga smärtor alls i axelled eller arm men har en till synes oförklarlig nedsättning av styrkan i armen vid pressövningar både frammåt och uppåt. Bänkpressen och axelpress funkar således dåligt, skulle uppskatta att jag tappat ca 40% i styrka i vänsterarmen. Det är ENBART vid pressövningar som jag märker av detta, i alla andra övningar t.ex. hantelflyes, curls etc. känner jag inte av något!
Är det någon som har någon teori om vad detta kan vara? Jag misstänker nästan någon form av nervproblem. Men varför känner jag ingen smärta? Min sjukgymnast hittar inget uppenbart fel. Vore grymt tacksam för alla ev. tips på hur man kan åtgärda detta!
Oerhört svårt att svara på om inte din sjukgymnast kan finna problemet. Men tipset är kanske snarast att söka någon annan hjälp, tex en naprapat. Lycka till!
2 september, 2007 at 20:44 #848722Anonym anvandareMemberJag hade samma problem för typ 10 år sedan. Helt plötligt förlorade jag styrka i vänstra axeln som du beskriver. Blev till och med jobbigt att schamponera håret mm. Hade inte heller någon smärta och gick till sjukgymnaster och läkare (neurologer) men de kunde inte fastställa något. Det försvann efter några månader.
Nu efter några års upphåll körde jag igång träning för två veckor sedan. Efter första bicepspasset hade jag grymt ont i några dagar och kunde inte räta ut armarna. Smärtan försvann, men när jag nu körde igen har jag förlorat 50% av styrkan i vänsterarmen, mycket konstigt!
3 september, 2007 at 03:06 #848723Anonym anvandareMemberTack for svaren. Jag tror att det har nagot med mina nack/axelproblem att gora. Problemet gor det aven valdigt svart att isolera vanster pectoralis nar jag kor pressovningar numera, istallet blir jag helt fardig i axelmuskulaturen. Jag antar att det ar stabilisatormusklerna i axeln som aktiveras oproportionerligt mycket av nagon anledning.
Om det ar nagon form av nerv som hamnat i klam eller liknande, vad rekommenderas att man gor at det? Vilken typ av traning bor man fortsatta kora? Till saken hor att jag bor i Hong Kong vilket gor det svart att hitta en bra naprapat (om det ens finns….)
3 september, 2007 at 09:20 #848724Anonym anvandareMemberDet verkar ju likna det jag hade. Eftersom jag inte hade någon smärta bara förlorad styrka i vänstar axeln, körde jag vidare som vanligt, men med vikter anpassade efter den svagare sidan. Efter några månader var jag ok igen. Varken läkare eller de sjukgymnaster jag träffade hade några bra svar eller rekomendationer vad jag skulle göra.
Hur länge har du haft det?
4 september, 2007 at 05:46 #848725Anonym anvandareMemberDet dok som sagt upp for ca 1 manad sedan efter att jag en tid tranat valdigt mycket och kort ratt tungt trots smartor i nacken. Jag trodde det skulle ratta till sig efter ett 2-veckors uppehall men sa blev det tyvarr inte.
Det later ju onekligen som om du kanske hade nagot liknande. Jag antar att jag far fortsatta kora stabiliseringsovningar da och som du sager anpassa vikten till den svagare sidan. Funkar inte det antar jag att jag maste uppsoka en naprapat trots allt. Tack for tipset!
6 september, 2007 at 15:54 #848726Anonym anvandareMemberRent spontant låter det som en nervpåverkan på C7 nervrot
8 september, 2007 at 07:46 #848727Anonym anvandareMemberTack för tipset Haskan! Ska nämna det om jag uppsöker naprapat. Vet någon om det kan ha något att göra med en djupmassage jag fick under vänster skulderblad? Jag kom nämligen att tänka på att det kan ha något samband med mitt besök hos en kiropraktor här i Hong Kong för mina nackproblem. Han utförde en mycket smärtsam djupmassage under mitt vänstra skulderblad. Han gick in och tryckte hårt som fan på de underliggande musklerna, efter det hade jag en sjuk värk i muskulaturen där han tryckt. Kan det ha något med mitt problem att göra? Kan någon nerv ha påverkats? Mina problem med armstyrkan kan ha startat efter det?
8 september, 2007 at 07:56 #848728Anonym anvandareMemberSätermannen wrote:Jag har sedan några veckor tillbaka dragits med en mycket irriterande försvagning av vänsterarmen som varken jag eller min sjukgymnast hittar anledningen till! Jag har sedan en tid känt mig stel i, och haft vissa smärtor i nacke och axel, under en period strålade detta även ut i vänsterarmen. Jag tränade dock på som vanligt på gymmet under denna period.Nu har jag inga smärtor alls i axelled eller arm men har en till synes oförklarlig nedsättning av styrkan i armen vid pressövningar både frammåt och uppåt. Bänkpressen och axelpress funkar således dåligt, skulle uppskatta att jag tappat ca 40% i styrka i vänsterarmen. Det är ENBART vid pressövningar som jag märker av detta, i alla andra övningar t.ex. hantelflyes, curls etc. känner jag inte av något!
Jag hade oxå ett liknande problem pga låsningar i nacken!
Högerarmens biceps och triceps försvagades med 20-30% ungefär.
Detta ska ha berott på nån nerv som blev klämd pga. inflammationen som låsningarna framkallade! Men jag hade ju då nacken så styv att jag bara kunde svänga huvudet åt vänster, så det var ju en ordentlig låsning!Hade dock inte några smärtor i armar eller axlar, endast i nacken. Och både bröst och axlar gick att träna som vanligt nästan iaf.
Märkte mest i koncentrationsövningar för biceps och triceps. Dessa låsningar var ganska högt uppe i nacken, bland annat c2 om jag inte minns fel, men oxå nån lite lägre ner!9 september, 2007 at 19:58 #848729Anonym anvandareMemberHar också varit med om liknande, tappar styrkan i armarna och de domnar bort. Har genomgått de flesta undersökningar, men ingen visar något så min naprapat tror att det kan handla om låsningar. Har ont på ett ställe i bröstryggen, men kan en låsning där ge problem i armarna, någon som vet? Eller så har jag flera låsningar uppåt i nacken också.
Det verkar som om diagnosen låsning är sista alternativet när inte de sakkunniga kan komma fram till något annat, men vad exakt är en låsning? Inflammerade muskler, nerver, någon vätskeansamling eller är det helt enkelt en låsning i brosk, led eller kotor?
10 september, 2007 at 13:48 #848730Anonym anvandareMemberSätermannen wrote:Tack för tipset Haskan! Ska nämna det om jag uppsöker naprapat. Vet någon om det kan ha något att göra med en djupmassage jag fick under vänster skulderblad? Jag kom nämligen att tänka på att det kan ha något samband med mitt besök hos en kiropraktor här i Hong Kong för mina nackproblem. Han utförde en mycket smärtsam djupmassage under mitt vänstra skulderblad. Han gick in och tryckte hårt som fan på de underliggande musklerna, efter det hade jag en sjuk värk i muskulaturen där han tryckt. Kan det ha något med mitt problem att göra? Kan någon nerv ha påverkats? Mina problem med armstyrkan kan ha startat efter det?Jag tror absolut inte att det skulle vara en utlösande faktor. Med de symptom du uppvisar bör du uppsöka läkare.
10 september, 2007 at 13:50 #848731Anonym anvandareMemberUndertaker wrote:Jag hade oxå ett liknande problem pga låsningar i nacken!
Högerarmens biceps och triceps försvagades med 20-30% ungefär.
Detta ska ha berott på nån nerv som blev klämd pga. inflammationen som låsningarna framkallade! Men jag hade ju då nacken så styv att jag bara kunde svänga huvudet åt vänster, så det var ju en ordentlig låsning!Hade dock inte några smärtor i armar eller axlar, endast i nacken. Och både bröst och axlar gick att träna som vanligt nästan iaf.
Märkte mest i koncentrationsövningar för biceps och triceps. Dessa låsningar var ganska högt uppe i nacken, bland annat c2 om jag inte minns fel, men oxå nån lite lägre ner!Biceps är C5-C6, triceps är C7.
10 september, 2007 at 13:56 #848732Anonym anvandareMemberInaIna78 wrote:Har också varit med om liknande, tappar styrkan i armarna och de domnar bort. Har genomgått de flesta undersökningar, men ingen visar något så min naprapat tror att det kan handla om låsningar. Har ont på ett ställe i bröstryggen, men kan en låsning där ge problem i armarna, någon som vet? Eller så har jag flera låsningar uppåt i nacken också.Det verkar som om diagnosen låsning är sista alternativet när inte de sakkunniga kan komma fram till något annat, men vad exakt är en låsning? Inflammerade muskler, nerver, någon vätskeansamling eller är det helt enkelt en låsning i brosk, led eller kotor?
Om du upplever nedsatt styrka och känselbortfall i båda armarna ska du överlåta det till läkarna att ta reda på vad orsaken är. En duktig sjukgymnast, naprapat eller kiropraktor vet bättre än att börja behandla en patient med sådana symptom.
10 september, 2007 at 16:10 #848733Anonym anvandareMemberDet tråkiga, eller hur man nu ska utrycka det, är att jag fått utlåtande från både husläkare, neurolog, naprapat, sjukgymnast och jag har genomgått magnetröntgen, tagit en massa prover och fått en ordentlig neurologisk undersökning. Ingen vet vad det är, men alla säger att ”det har säkert med inklämda nerver/inflammerade muskler att göra”. Och att de inte kan göra mer, utan att det får ”läka ut av sig själv”.
Neurologen sa att jag hade symtom av polyneuropati, alltså att mina långa nerver var påverkade av något, jag har nedsatt känsel och vibrationssinne och domningar i armar och ben (främst vänstra sidan). Men vad det sedan beror på vet han inte för alla prover visar att allt är bra.
Och han har nu sagt att det kan vara någon form av låsningar som ger dessa symtom, men då måste det ju handla om flera stycken på flera olika ställen.
Jag skulle bara höra här om någon varit med om liknande, för alla jag pratar med tycker att det låter jättekonstigt, och min neurolog säger att jag är ett extremt specialfall. Men det verkar ju inte vara något annat fel än låsningar, eller?
Någon som känner igen sig, eller har förslag på hur jag kan gå vidare? Jag funderar helt allvarligt på att testa healing, inget annat verkar ju ge svar!!!!! -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.