Förslitningsskador i ländryggen.

Home Forums Skador och rehabilitering Förslitningsskador i ländryggen.

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Hej.

Fick precis svar från MR att jag har förslitningsskador i ländryggen, och en liten början till diskbråck. Antagligen har jag fått detta från mitt tidigare jobb på lager.

Husläkaren rekomenderade att träna svanken för att bygga upp muskler som i sin tur ska avlasta skelettet.
    Dock tycker jag att det gör ondare i svanken efter att jag tränat och har därför inte tränat svanken på 4 månader.
    Det enda jag gör för tillfället är att gå till kiropraktor som jag gjort senaste 1,5 åren. Samt styrketränar 3ggr veckan tillsammans med regelbunden konditionsträning.

Har någon något tips på hur man ska bli av med problemet? Några egna erfarenheter av förslitningsskador och hur de ska behandlas?
    Blir man någonsin av med detta? Eller finns de kvar nu och för alltid och kanske tom blir värre?

Tacksam för alla tips & Svar.

Martin Löwgren wrote:
    De kallas degenerativa förändringar och är en del av åldrandet (börjar normalt i 25års åldern med sin peak i 40-50års åldern). Sänkta diskhöjder och förkalkade leder är något man får lära sig att leva med men rätt träning kommer minska besvären enormt.

Mvh

Attans då, jag som fyller 26 nu och så har det redan börjat.

Vilken slags träning kan man köra? Marklyft och liknande?
    Vad ska man undvika mer än dumma och tunga lyft i vardagen?

Martin Löwgren wrote:
    De kallas degenerativa förändringar och är en del av åldrandet (börjar normalt i 25års åldern med sin peak i 40-50års åldern). Sänkta diskhöjder och förkalkade leder är något man får lära sig att leva med men rätt träning kommer minska besvären enormt.

Mvh

Haha ja är mkt skeptisk till att de här skadorna skulle uppstått av åldrandet. Men visst är det sant att åldrandet förändrar din kotpelare;)

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.