framåt skjutna axlar

Home Forums Skador och rehabilitering framåt skjutna axlar

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Har nu tränat till drygt 2-5gånger i veckan till och från, Har nu märkt att mina axlar börjar gå en aning framåt en del ser det som manligt men jag skulle gärna vilja få bak dom igen:o har ni några tips hur jag skulle kunna göra ?

typ rotationsövningar eller vad det heter.. tex man ligger ner på golvet eller på någon annan plats på sidan.. lägg upp armen på sidan (revbenen) och vinkla den 90 grader. Det är positionen du ska ligga i, sen tar du en hantel, ganska lätt och börjar lyfta/rotera.. Ha kvar armbågen på kroppen hela tiden och lyft snett upp/ner.

Dålig förklaring men jag har lite bråttom GL

så jag ligger på sidan med armen längst med vinklar sedan armen. men hur är det meningen att jag ska röra sen?

Humm, vet inte om jag fattar detta rätt men det är ett vanligt förekommande problem för de jag masserar oxå att axlarna är framskjutna och att man därmed krummar bröstryggen oxå eller hur man ska säja, detta beror ofta på att man har för korta bröstmuskler som drar fram axlarna och stretching ett par ggr om dagen av bröstmuskeln pluss att man ”bystar upp sej” – skweesar ihop skulderbladen, sänker axlarna och sträcker upp hållningen brukar hjälpa ganska snabbt, tänk på hållningen när du tränar oxå… :up:

joo hörde att det var bra att stretcha efter varje set, om det ökar blodcirculationen så måste det ju vara bra. tack!=)

Öka andelen övningar för skulderpartiet i förhållande till bröst. En övning som brukar fungera bra är sittande rodd. Tänk på att först sänka axlarna och sedan dra ihop skulderbladen, innan du tar i med armarna.

David

Givetvis ska du även träna separata övningar för baksida axlar ;)

Mvh Calle Sirén

Hört att musklerna mellan skulderbladen också vara bra och träna , men strechta bröst+framsida axlar ofta och träna bakisda-axlarna flitigt så ska de nog bli bättre ska du se =)

grymt bra tips tack så mycket;) har kört en del sittande rodd men på ett helt annat sätt har använt mig av armarna för att dra bak vikten

jontejonte1 wrote:
    grymt bra tips tack så mycket;) har kört en del sittande rodd men på ett helt annat sätt har använt mig av armarna för att dra bak vikten

Då har du ju kört helt fel, det är en ryggövning inte en armövning.

roddövningar, facepulls mm.

Väldigt förenklat kan man säga:

träna inte bröst
    träna utåtrotaion av armen (armbågen i 90 grader) och rotera utåt
    Träna nedre delen av trapezius
    träna latissimus dorsi
    träna musklerna mellan skulderbladen

Dessa skapar balans mellan fram och baksida axel.

Bild: [http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.tk-online.de/rochelexikon/pics/s25466.098-1.jpg&imgrefurl=http://www.tk-online.de/rochelexikon/pics/s25466.098-1.html&h=400&w=303&sz=27&hl=sv&start=23&um=1&tbnid=9xCnJoCxCRPYlM:&tbnh=124&tbnw=94&prev=/images%3Fq%3Dtrapezius%2B%26start%3D20%26ndsp%3D20%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN]

Har du några frågor kan du kontakta mig på:

[www.ontiryggen.se]

lycka till!

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.