Home › Forums › Skador och rehabilitering › Framåtroterad axel!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 november, 2010 at 11:13 #421310Anonym anvandareMember
Kanske redan fanns en sån tråd, men må så vara då!
Har fattat det som att jag ska vara noga med att stretcha bröst, prioritera baksida axlar, rotationsövningar och roddövningar bl.a ?
Är lite lur på bröst/axelträning, om jag ska skippa den helt ett tag och endast köra rygg/baksida axlar?
Likaså när jag kör armar, så måste jag köra jättelätt om jag inte ska koppla in höger axel.. Har dragits med detta länge, men inte vetat riktigt hur jag ska komma tillrätta med det. Är på bättringsvägen nu efter x antal kiropraktorbesök men ibland räcker det med något litet ( t.ex armhävningarna på cirkelpasset idag..) för att det ska sticka iväg och bli ont, känner skulderbladet peta rätt ut på hö sida (eller hur jag nu ska beskriva det)
Har noll koll på skador/rehabilitering så jag undrar om någon haft denna problematik? Hur kom ni tillrätta med det? Å hur lång tid kan jag räkna med att det måste ta?
9 november, 2010 at 11:13 #63432Anonym anvandareMember9 november, 2010 at 20:07 #421311Anonym anvandareMemberTejpa ett X på ryggen som drar bak och ihop bakpartiet, be folk i din omgivning när du hållning släpar och du går mer framåtlutad, sträck på dig och brösta upp dig och gå stolt så ska de komma me tiden
9 november, 2010 at 20:53 #421312Anonym anvandareMemberStronglGnome wrote:Tejpa ett X på ryggen som drar bak och ihop bakpartiet, be folk i din omgivning när du hållning släpar och du går mer framåtlutad, sträck på dig och brösta upp dig och gå stolt så ska de komma me tidenBrukar tänka på hållningen så gott som alltid, men den där tejpningen lät intressant, med idrottstejp? Inte så insatt i det där 😮
Tack för tipset!
9 november, 2010 at 20:57 #421313Anonym anvandareMemberKanske ska påpeka att det bara är höger sida det gäller, vänster är rak och fin!
9 november, 2010 at 21:21 #421314Anonym anvandareMemberidrottstejp silvertejp tejp med nalle puh mönster på, bara det gör jobbet.
9 november, 2010 at 22:01 #421315Anonym anvandareMemberStronglGnome wrote:idrottstejp silvertejp tejp med nalle puh mönster på, bara det gör jobbet.Haha.. då försöker jag få tag i en med nalle puh-mönster! Skämt åsido, den måste ju sitta kvar också liksom, ska kolla upp det där! :up:
9 november, 2010 at 22:35 #421316Anonym anvandareMembermen konstigt att de bara en sida som är framåtroterad
10 november, 2010 at 06:25 #421317Anonym anvandareMemberStronglGnome wrote:men konstigt att de bara en sida som är framåtroteradJag vet inte riktigt hur jag lyckades med det, men jag har dragits med detta problem i några år nu. Har bara mig själv att skylla för att jag inte lyssnade på kroppen. Drog på liniment och knaprade smärtstillande och körde på fast jag hade ont (idioti, men lätt å va efterklok), sen tränade jag typ ingenting på ett år och först nu har jag bestämt mig att det bara SKA gå att komma tillbaka. Hittat en bra kiropraktor jag går till men är osäker på hur jag ska träna. Har börjat köra bröst och axlar lite lätt nu för först nån månad sen och känner av det. Men tror inte ska bli för skraj för att våga börja lite lätt heller?? Blir lätt nojig så fort jag känner av nåt..
Hela höger sida är liksom förtvinad på nåt konstigt sätt, även numera även om det inte är fullt lika illa, syns ganska bra på de här bilderna sen 2007 (!) Fåniga bilder men skitsamma.
Sen som min kiropraktor säger att har jag dragits med detta i flera år så blir det ju inte bra på några månader. Har varit till flera olika i den här stan men först när jag började gå hos honom började det bli bättre.
Vore skönt om nån haft samma problem och har koll på träningen, det är där skön klämmer, vet inte hur jag ska komma tillrätta med det, men kanske får försöka använda sunt förnuft och försöka känna efter bara.. (Och nu blev det mitt livs novell vilket inte var meningen. Grattis om du tagit dig ända hit ner! )
10 november, 2010 at 06:50 #421318Anonym anvandareMemberHjälper det verkligen att bara ”tänka på hållningen”? Är inte detta en ytterst tillfällig lösning på problemet? Har för mig att min sjukgymnast nämnde något om det.
Självklart ska man tänka på att inte gå runt med dålig hållning, men det måste ju finnas alternativ som hjälper med långsiktigt också tycker man.
10 november, 2010 at 14:11 #421319Anonym anvandareMemberOm man länge haft problem med en sida av kroppen kommer den sidan oavsett om du förmår träna ”runt” problemen eller inte hamna efter din friska. Tyvärr är jag rädd att en sådan obalans ej går att bli fri, återstår då att träna sådant som ej förvärrar problemen och hålla belastningen lägre än vad man kanske skulle vilja. Trist är det.
10 november, 2010 at 17:37 #421320Anonym anvandareMember[http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/pushups_face_pulls_and_shrugs]
Pratat med en sjukgymnast?
10 november, 2010 at 18:14 #421321Anonym anvandareMemberräven wrote:Om man länge haft problem med en sida av kroppen kommer den sidan oavsett om du förmår träna ”runt” problemen eller inte hamna efter din friska. Tyvärr är jag rädd att en sådan obalans ej går att bli fri, återstår då att träna sådant som ej förvärrar problemen och hålla belastningen lägre än vad man kanske skulle vilja. Trist är det.Ja om det är så, är trist verkligen ordet.. Tänker inte ge upp utan att ha försökt i alla fall! Det går iaf åt rätt håll nu trots att det är två steg framåt och ett tillbaka..!
10 november, 2010 at 18:17 #421322Anonym anvandareMemberBolero wrote:[http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/pushups_face_pulls_and_shrugs]Pratat med en sjukgymnast?
Tack för länken!
Har inte konsulterat sjukgymnast, endast naprapat/kiropraktor! Kanske borde ge sjukgymnasten en chans, de borde kanske ha större koll på träningen..! :up:
10 november, 2010 at 20:22 #421323Anonym anvandareMemberEftersom det är hållningen att hålla upp. Så är promenad det bästa. 2 timmar med spänd rygg. Jag får träningsvärk ibland.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.