Home › Forums › Skador och rehabilitering › Framåtroterad axel!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 november, 2010 at 23:44 #421324Anonym anvandareMember
Har till viss del samma problem, fast mer i förhållandet mellan bröst och axlar. Det verkar som att ena bröstmuskeln tar mer av vikten i tex sned hantelpress vilket gör att den växer mer än den andra, samtidigt som den andra axeln aktiveras mer och blivit större. Ska följa tråden med intresse!
12 november, 2010 at 16:08 #421325Anonym anvandareMemberChrissan wrote:Har till viss del samma problem, fast mer i förhållandet mellan bröst och axlar. Det verkar som att ena bröstmuskeln tar mer av vikten i tex sned hantelpress vilket gör att den växer mer än den andra, samtidigt som den andra axeln aktiveras mer och blivit större. Ska följa tråden med intresse!Precis så är det för mig också! Vänster axel är bullig och fin, armen på den sidan är större och där syns musklerna, på hö sida är armen och axeln liksom taniga. När jag kört bröst blir jag betydligt ömmare på höger sida och där känner jag att bröstet dragit ihop sig och blivit liksom kortare på den sidan eller hur jag ska säga.
Kiropraktorn gjorde en jätteskön stretchövning nu sist jag var dit, bullade upp med handdukar under ryggraden typ (när jag ligger på rygg på behandlingsbänken) och så pressade han axlarna försiktigt mot golvet medan jag skulle pressa emot uppåt och sena slappna av, (och upprepa så några gånger) kände verkligen hur axeln liksom åkte tillbaka på plats så jag ska prova den nu så fort jag har någon som kan hjälpa mig göra den!
13 november, 2010 at 19:28 #421326Anonym anvandareMemberTycker faktiskt att det låter som att din axel är överrölig. Den kan självklart vara framåtroterad också men det ena utesluter inte det andra.
Tror att lösningen för dig handlar om att stärka upp rotatorcuffen. Det görs enklast via rehabövningar såsom inåtrotation och utåtrotation med gummiband eller i kabeldrag med ytterst lätt vikt. Problem med överrörliga axlar är inget man blir av med på en vecka utan rahabtiden brukar ligga på ungefär 6 månader. Har haft samma problem som du men jag är nästan av med det,tack vare att jag undvek att köra pressövningar och körde istället rehab i 6 månader.lycka till:emo-thumb
13 november, 2010 at 19:46 #421327Anonym anvandareMemberalexander 16 wrote:Tycker faktiskt att det låter som att din axel är överrölig. Den kan självklart vara framåtroterad också men det ena utesluter inte det andra.
Tror att lösningen för dig handlar om att stärka upp rotatorcuffen. Det görs enklast via rehabövningar såsom inåtrotation och utåtrotation med gummiband eller i kabeldrag med ytterst lätt vikt. Problem med överrörliga axlar är inget man blir av med på en vecka utan rahabtiden brukar ligga på ungefär 6 månader. Har haft samma problem som du men jag är nästan av med det,tack vare att jag undvek att köra pressövningar och körde istället rehab i 6 månader.lycka till:emo-thumb
TACK för ditt svar! Och SKÖNT att höra att ditt problem nästan är borta! Ger mig hopp!! När det varit som värst har jag fått förbud från kiropraktorn att köra press-övningar ett par veckor el så, men kanske ska skippa dem helt ett tag.. Kör du bröst nåt? Har lite svårt att hitta såna övningar som inte är pressövningar, el ska jag ge fan i bröstträningen ett tag ?
Många frågor, men frågar man inget – får man inget veta! :up:
19 november, 2010 at 17:12 #421328Anonym anvandareMembersnusan wrote:TACK för ditt svar! Och SKÖNT att höra att ditt problem nästan är borta! Ger mig hopp!! När det varit som värst har jag fått förbud från kiropraktorn att köra press-övningar ett par veckor el så, men kanske ska skippa dem helt ett tag.. Kör du bröst nåt? Har lite svårt att hitta såna övningar som inte är pressövningar, el ska jag ge fan i bröstträningen ett tag ?Många frågor, men frågar man inget – får man inget veta! :up:
Jag kör absolut bröst, men som sagt så undviker jag pressövningar helt då dem sliter på axlarna. Övningarna som jag kör för bröst är, Cable cross, pec deck, och sittande bänkpress. sittande bänkpress är förvisso en pressövning men man kan köra mer kontrollerat i maskin än med stång så den funkar nog bra. Viktigt att tänka på är att du vid alla övningar dra tillbaka axlarna och sänker skulderbladen. Rehab skulle jag rekommendera att du kör varannan dag med inåt och utåtrotation som bas.
lycka till:up:
19 november, 2010 at 20:01 #421329Anonym anvandareMemberalexander 16 wrote:Jag kör absolut bröst, men som sagt så undviker jag pressövningar helt då dem sliter på axlarna. Övningarna som jag kör för bröst är, Cable cross, pec deck, och sittande bänkpress. sittande bänkpress är förvisso en pressövning men man kan köra mer kontrollerat i maskin än med stång så den funkar nog bra. Viktigt att tänka på är att du vid alla övningar dra tillbaka axlarna och sänker skulderbladen. Rehab skulle jag rekommendera att du kör varannan dag med inåt och utåtrotation som bas.lycka till:up:
TACK!!!! :up: Tips som är guld värda!!!! Om jag får fråga en grej till, kör du inga axelpressar heller?
20 november, 2010 at 19:26 #421330Anonym anvandareMembersnusan wrote:TACK!!!! :up: Tips som är guld värda!!!! Om jag får fråga en grej till, kör du inga axelpressar heller?Ta det lite lungt med hantelpressar då dessa aktiverar framsida axel väldigt mycket. Du skall nu till en början inte aktivera just framsida axlar då mycket av dina problem kommer främst för att framsida av axeln tar över axelns funktion vilket leder till just framåtrotation. Prio på baksida axlar och på att aktivera rotatorcuffen istället och vänta med framsida axlar. Vet själv att det är tråkigt med all rehab men tro mig du kommer att tjäna på det längre fram i din karriär. Viktigt är också att du inte tänjer och stretchar brösmusklerna då dem flesta stretchövningar för brösten tänjer på axelns ledkapsel. Jag skulle tro att ditt problem härstammar från en uttänjd ledkapsel vilket bidrar till överrörligthet och framåtrotation. Så hoppa pressar och stretching ett tag framöver och lägg mer energi på axelns baksida:up:
6 december, 2010 at 14:48 #421331Anonym anvandareMemberJag är lite orolig för att jag ska få samma problem. Bör jag träna förebyggande med mer baksida axlar? Vilken muskel ”motarbetar” framåt roterade axlar? baksida axel, traps? Stretching? Eftersom jag kör både bänk och hantelpressar när jag tränar bröst, bör jag helt sluta träna framsida axlar? Gör iofs bara 2-3 sett framsida..
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.