Home › Forums › Skador och rehabilitering › Frozen Shoulder
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 december, 2009 at 10:19 #59617Anonym anvandareMember10 december, 2009 at 10:19 #348710Anonym anvandareMember
Är det någon som har erfarenhet av detta. Jag har ingen klar diagnos men ortopeden sa att det är ledkapseln mitt problem sitter i och förmodligen har jag en påbörjan till Frozen Shoulder och när jag läste om det så känner jag igen många symptom på det. Kan fortfarande lyfta armen men jag känner att jag har väldigt dålig rörlighet i axeln.
Har någon erfarenhet av detta att dela med sig av detta. Lite hur lång tid det tog och vad ni gjorde för att bli bra.
11 december, 2009 at 21:06 #348711Anonym anvandareMemberJag har ingen erfarenhet av frozen shoulder men jag har läst lite om det på min utbildning. FS innebär att man får inskränkt rörlighet i samtliga rörelseriktningar och då ffa i utåtrotation. Det råder delade meningar om behandling vid FS. Vissa menar på att det inte går att behandla detta utan att det läker ut av sig självt och andra menar på att sjukgymnastik skulle kunna påskynda läkningen. Vad jag vet så tar det lång tid (igenomsnitt 3 år) innan det läker och sjukdomen kan delas in i tre faser;
Under den första fasen, som brukar ta några månader till ett drygt halvår, ökar stelheten samtidigt som axeln smärtar. Nästa fas kallas den stela fasen och varar från några månader upp till ett år. Under den är axeln stel och svår att röra, men smärtan avtar.
Under läkningsfasen får man tillbaka rörligheten i axeln, men oftast blir rörligheten något sämre än innan sjukdomen. Läkningsfasen pågår i ett halvår till ett år, men kan vara längre.
Jag tycker att du borde gå till en sjukgymnast för att få mer råd om behandling.
12 december, 2009 at 00:56 #348712Anonym anvandareMemberKolla upp så att problemet inte, i själva verket, sitter i M. subscapularis.
13 december, 2009 at 00:01 #348713Anonym anvandareMemberFia_ wrote:Under den första fasen, som brukar ta några månader till ett drygt halvår, ökar stelheten samtidigt som axeln smärtar. Nästa fas kallas den stela fasen och varar från några månader upp till ett år. Under den är axeln stel och svår att röra, men smärtan avtar.Under läkningsfasen får man tillbaka rörligheten i axeln, men oftast blir rörligheten något sämre än innan sjukdomen. Läkningsfasen pågår i ett halvår till ett år, men kan vara längre.
Jag tyckte att jag kände igen texten. Här finns den i originaltext: [http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=24567]
Man får gärna använda källhänvisningar när man kopierar stycken.
14 december, 2009 at 21:25 #348714Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Kolla upp så att problemet inte, i själva verket, sitter i M. subscapularis.Ursäkta jag lånar tråden.
Arne, har du något bra tips på en kompetent sjukgymnast, naprapat eller ortoped i Lund? Har under de senaste åren haft väldiga problem med min vänstra axel och skuldra. Har varit hos 2 olika sjukgymnaster utan något lyckat resultat. Skulle verkligen vara skönt att få ordning på dessa problem nu så att jag kan träna ordentlig för första gången på många år.Tack på förhand!
14 december, 2009 at 23:07 #348715Anonym anvandareMemberGlenn Landfill wrote:Ursäkta jag lånar tråden.
Arne, har du något bra tips på en kompetent sjukgymnast, naprapat eller ortoped i Lund? Har under de senaste åren haft väldiga problem med min vänstra axel och skuldra. Har varit hos 2 olika sjukgymnaster utan något lyckat resultat. Skulle verkligen vara skönt att få ordning på dessa problem nu så att jag kan träna ordentlig för första gången på många år.Tack på förhand!
Var tränar du någonstans?
15 december, 2009 at 12:28 #348716Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Var tränar du någonstans?Victoriastadion. Självklart
15 december, 2009 at 17:32 #348717Anonym anvandareMemberGlenn Landfill wrote:Victoriastadion. SjälvklartVi skulle ju kunna setts där och jag kollar lite på din axel och din rörlighet. Sedan kan jag se vem som skulle kunna vara lämplig för dig.
17 december, 2009 at 07:28 #348718Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Vi skulle ju kunna setts där och jag kollar lite på din axel och din rörlighet. Sedan kan jag se vem som skulle kunna vara lämplig för dig.Hej Arne!
Jag har skickat PM angående detta.
Ha en bra dag.
Mvh
Jonas -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.