Fruktansvärd huvudvärk vid bänkpress

Home Forums Skador och rehabilitering Fruktansvärd huvudvärk vid bänkpress

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

Började köra bänkpress idag. Strax så fick jag jätteont i huvudet. Brukar aldrig ha ont i huvudet. Ju mer jag tog i så strålade det ut liksom bakom vänster ögat och upp i huvudet. Det var inte alls behagligt.
    Jag testade flera set med vila emellan men det kom tillbaks. Provade även någon annan muskelgrupp men likadant.

Kände lite ont i nacken också. Kan det ha varit någon sträckning i nacken, kanske inte uppvärmd tillräckligt?
    V
    ågade i alla fall inte fortsätta…gick och duschade..trist.. Men var orolig för att något skulle ”brista”.
    Något som känns igen? Någon tanke någon?

//T.

Teancum wrote:
    Började köra bänkpress idag. Strax så fick jag jätteont i huvudet. Brukar aldrig ha ont i huvudet. Ju mer jag tog i så strålade det ut liksom bakom vänster ögat och upp i huvudet. Det var inte alls behagligt.
    Jag testade flera set med vila emellan men det kom tillbaks. Provade även någon annan muskelgrupp men likadant.

Kände lite ont i nacken också. Kan det ha varit någon sträckning i nacken, kanske inte uppvärmd tillräckligt?
    V
    ågade i alla fall inte fortsätta…gick och duschade..trist.. Men var orolig för att något skulle ”brista”.

//T.

Ganska lustigt.. jag har precis samma symtom som du och tänkte även jag skicka ut en fråga här på forumet, men läste din tråd först och insåg att det måste handla om samma typ av ”skada”.
    Det började med att jag va och tränade igår och kände av en strålande smärta från en punkt i bakhuvudet. Jag kände dock att jag kunde fortsätta träna.
    Så idag när jag va nere på gymmet med nya friska tag så kände jag samma typ av smärta komma smygandes, idag blev den tyvärr så påtaglig att jag blev tvungen att avbryta träningen. Kan det va nåt blodkärl eller något liknande som brustit?? Dåligt insatt i ämnet!

Strecha nacken brukar hjälpa annars så fråga läkare eller naprapat.

Råkade ut för samma sak för 2 veckor sedan. När man tog i som mest högg det till precis som du beskriver. Blev orolig att nått skulle brista men man e för feg/dum för att åka till farbror doktorn.:( Jag känner fortfarande av det när jag anstränger mig, men det verkar avta.

fick samma smärta i nacken då jag körde dips…höll i sig i ungefär 2 veckor..åt värktabletter tiden då jag tränade. Men jag fick en bultande huvudvärk som kom från sidan av nacken, inte halsen. Skulle jag öppna en burk där locket satt hårt åt fick jag ont när den öppnades :emo-thumb . Men som sagt..gick över efter max 2 veckor

o.k, man får hoppas att det är något tillfälligt då.
    Tack för era svar.

mm, jag brukar få det när jag ska komma igång med gymmningen igen, tror det är borta nu, d e bara ta och vila , köra med lätta vikter och inte försöka spänna nacken/huvudet och böja huvudet bakåt !

så nu kan jag köra med tunga vikter igen !

Första gången jag fick det var när jag körde en maskin för bröstövning, hade mkt vikt på där och till slut så POFF Hela jävla huvudet dunkade som faaan ! sedan nästa dag försökte jag igen men ikke sa nicke, fick samma jävla huvudvärk som inte ville bort, tredje dagen vägrade jag inse fakta, jag körde på hårt vid benövningen , och jaa , då Dunkade huvudet i 2 veckor, Vilade i typ 5 veckor innan jag vågade dra till gymmet igen, hehe =) men denna gången körde jag försiktigt istället för att ta vila !

Teancum wrote:

V
    //T.

Jag fick likadant en gång när jag körde någon slags bröstpress i maskin.
    Djävulskt ont i huvudet, smärtan satt mer i huvudet, bakom ögonen.
    Det som behövdes var vila från pressövningar i nästan en månad.
    Hoppas det ordnar upp sig för dig.

samma sak hände mig för ca. 2 veckor sedan nu! jag körde med hård belastning i en bröstövning och det bara snäppte till i bakhuvudet där nackmuskeln fäster.antagligen tryckte jag huvudet så hårt bak mot ryggstödet när jag tog i så att nackmuskeln blev överbelastad. detta höll i sig i 1.5 vecka. varje gång jag ansträngde mig kom en bultande huvudvärk!. nu har jag inte haft ont de senaste gångerna men är fortfarande lite rädd för att ta i max. Mitt råd blir att försöka att inte spänna nacken när du/ni tar i mycket och försök hellre att luta huvuder framåt!

var o kollade blodtrycket för att jag var nojjig att köra tungt jag har och hade samma symtom som du beskriver jag fick det förklarat att det var ett tryck i nackmusklerna en spänningsvärk stretcha nacken det är enda rådet jag satt mig i bastun och stretchade nacken utav fan och det blev bättre =) men nu e dags snart för ett tryckpass så då kommer det väl igen

Hejsan! Jag ansluter mig till er andra som har samma problem :) Liksom med er uppstod det när jag tränade bänkpress (maskin) tog i väldigt hårt och kände hur de smällde till i huvudet, det var fyra veckor sen (och 1 dag) in the writing moment. Jag har vatt och röntgat hjärnan med insprutat kontrast och inga skador på blodkärl ock så vidare, alla mina värden var normala (tog fem blodprov) och blivit undersökt på samtliga punkter :) Dock kunde ingen läkare förklara vad jag led av eller någonting alls. Varje liten ansträngning jag gör så kommer smärtan och jag har inte tränat sen det hände. Pratade med gym-personal, de sa att detta är vanligt och har att göra med rygg och nack-strukturen. Så bokade tid hos en naprapat. Denna var väldigt kompetent och förstod precis mina problem och symptomen, han sa att det är en kota i nacken som trycker på en hinna vilken skickar smärtan till bakhuvudet och huvudet. Detta uppkom vid en kombinerad rörelse vid hög belastning. Jag ska dit imorgon igen för behandling men är tacksam om någon annan har erfarenhet eller råd :). Tack för mig !

Andas du mellan varje repetition då när du ligger där å pumpar? Kanske skulle kunna bero på det isåfall. (Ren gissning, är ingen expert på det här) :p

Vid t.ex tunga bänkpressar så vill man gärna pressa ner huvudet i bänken. Det har skapat spänningar och huvudvärk för min egen del men har avhjälpts med lätt stretchning.
    Har jag benen i luften vid bänkpress får jag ej ont.

Jag hade också problem med fruktansvärd huvudvärk i höstas.

Uppstod när jag körde tunga utfall i smith´en. En otrolig smärta ganska högt upp i bakhuvudet. Körde dock vidare resten av passet ändå dum som man är.

Till nästa dag var det över och jag gick och tränade igen, så fort jag tog i kom det tillbaka och sen släppte det inte. Kände hela natten och nästa dag och vilade sen en vecka.
    Efter en vecka var jag och tränade och då kom värken tillbaka igen. Vilade ytterliggare en veckan och började sen träna lite lätt. Inga problem sen dess och sen kunde jag köra på som vanligt.

Läste runt mycket på internet då och det verkar inte vara särskilt ovanligt med denna typ av ”skada”. Det ser man ju även här om man ser till mängden svar du har fått.
    Efter mina efterforskningar så kom jag fram till att det som drabbade mig med största sannorlikhet var ett brustet blodkärl.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.