Fruktansvärt illamående dagen efter alkoholintag

Home Forums Skador och rehabilitering Fruktansvärt illamående dagen efter alkoholintag

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

Hej!

Rubriken må få det att låta som en vanlig bakfylla, men eftersom alkoholintaget var mycket begränsat, motsvarande 4 öl, så förtjänar jag inte detta fruktansvärda illamående. Det är dessutom inte första gången jag mår fruktansvärt dåligt dagen efter ett relativt litet alkoholintag.

Jag har för ett halvår sedan avslutat en kur Roacuttan, vilket påverkar levern oerhört, men dessa extraordinära bakfyllor började uppenbara sig redan innan jag började med Roacuttan. Roacuttan är förövrigt ett läkemedel mot hudproblem.

Symptom:
    Jag har ingen huvudvärk, mer än den jag har fått pga. näringsbristen.
    Min mage accepterar inte mat något vidare.
    Jag har kräkt fler gånger än jag kan minnas.
    Det blir inte bättre desto längre dagen går eller om jag får i mig mat.
    Lös i magen.
    Fryser mer eller mindre konstant.

Om någon har varit med om något liknande eller har några förslag på vad orsaken kan vara så välkomnas de med öppna armar.
    Mina tankar har mest gått kring om det kan vara någon allergisk reaktion mot någon spritsort, igår drack jag Champagne, Öl och Vitt vin.

Tack på förhand
    Gorilla

ps. Vart ska jag egentligen lägga denna tråden? Spontant så känns Skador och rehab som mest passande.

Du borde nog uppsöka läkare.

Kan mycket väl vara matförgiftning. Borde uppsöka läkare, om du väljer att inte göra detta så måste du göra det om du märker att ögonvitor/naglar blir gula, kraftigt förändrad urinfärg(kanske blod i urinet till och med) och en extrem viktnedgång. Dessa är tecken på livshotande leverskador.

Jo, visst har jag funderingar på om det är levern som bråkar.

Jag har ringt till Sjukvårdsupplysningen och den jag talade med trodde att det nog kunde vara ölallergi.

Jag skall avvakta och se om det går över till imorgon, om inte så får jag nog uppsöka läkare och be dem rota rätt på det.

Tack för svaren, keep ’em coming!

Nu har kräkandet slutat verkar det som. Jag lyckades även äta lite mat. Men däremot har jag börjat få tryck i bröstet. Det känns inte det minsta bra. Jag funderar på att åka till läkare redan ikväll, men med tanke på Sveriges sjukvårdssystem så kan jag lika gärna vänta tills imorgon.

Vad åt du samma dag som du drack?

Eller så har du bara en ordentlig bakfylla. Du kanske åt väldigt lite mat innan du drack?
    Personligen så mår jag riktigt dåligt om jag inte äter ordentligt innan intag av öl och liknande.

Erikhagberg wrote:
    Eller så har du bara en ordentlig bakfylla. Du kanske åt väldigt lite mat innan du drack?
    Personligen så mår jag riktigt dåligt om jag inte äter ordentligt innan intag av öl och liknande.

Inte efter fyra öl väl?

Robert Svensson wrote:
    Finns det på allvar något som betecknas ölallergi?

Googlade lite. Kan det vara glutenallergi?

[http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6500000000000043&conference=10500000000000244&posting=19500000003336294]

[http://allergi.nu/fraga-doktorn/fodoamnesallergi/glutenintolerans-celiaki/gluten-och-ol/]

[http://www.medhelp.org/posts/Allergy/Strange-Symptoms-Allergic-to-Beer/show/3841]

Robert Svensson wrote:
    Finns det på allvar något som betecknas ölallergi?

Nej, ölallergi finns det nog inget som betecknas, mer det att doktorn trodde att det var något ämne i öl jag var överkänslig mot.

Idag mår jag bättre, jag kan äta och har inte spytt sedan halv sex igår. Trycket i bröstet är kvar och jag har fått huvudvärk. Trycket i bröstet kan kanske vara p.g.a. kraftansträngningen det innebär att spy.

Jag ska kanske åka ner till akutmottagningen och försöka gå till botten med detta, men med tanke på svensk sjukvård och dess väntetider så sitter jag nog gärna hemma och försöker boka tid på vårdmottagningen istället.

Dagen innan åt jag bra, inget extraordinärt, och jag ser inte att maten kan vara boven i dramat.

Tack allihopa
    Gorilla, numera med lite näring i kroppen

Jag kan nu glatt meddela att jag är återställd, vilket ytterligare får mig att misstänka en allergisk reaktion. Jag har en minimal huvudvärk kvar, men det kan ha kommit av 8 timmars studier också.

Jag ska försöka boka tid hos vårdcentral snarast möjligt, även om jag inte tror att de kan lösa det.

Robert Svensson wrote:
    Härligt att höra… Har detta bara hänt förut med öl i inblandat, inte vanlig sprit?

Jag har inte kunnat dra någon slutsats om det. Klart är att jag druckit öl varje gång det har hänt, om jag sedan druckit något annat minns jag tyvärr inte just nu.

Jag får väll försöka dra ner mitt redan nästan obefintliga alkoholintag till ett i princip obefintligt under tiden jag går till botten med detta. Skönt med en ursäkt att slippa dricka.

Gorilla wrote:
    Jag kan nu glatt meddela att jag är återställd, vilket ytterligare får mig att misstänka en allergisk reaktion. Jag har en minimal huvudvärk kvar, men det kan ha kommit av 8 timmars studier också.

Jag ska försöka boka tid hos vårdcentral snarast möjligt, även om jag inte tror att de kan lösa det.

Det tycker jag att du ska göra. Skitsamma om de inte kan lösa problemet. Bara du får veta vad allt beror på så att du kan undvika liknande situationer i framtiden.

Robert Svensson wrote:
    Låter ju ganska rimligt. Jag har då aldrig hört talas om ölallergi.

Man kan vara intolerant mot humle. Blir som hösnuva ungefär. Har en bekant som börjar nysa och snörvla när han dricker öl. Vilket är synd eftersom han tycker om öl. :-)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.