Home › Forums › Skador och rehabilitering › Glukosamin som förebyggande????
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 juli, 2006 at 20:05 #90616Anonym anvandareMember25 juli, 2006 at 20:05 #976750Anonym anvandareMember
Jag har inga problem med lederna eler så, men då jag tränar mycket, och då intebara gym utan även mycket förbränning och konditionsträning som löpning och jogging på asfalt funderar jag på att i vart fall under en period börja äta glukosamin för att skydda brosket och lederna och förebygga problem med lederna. Ngn som vet mer om detta eller kanske äter det själv av samma anledning?
25 juli, 2006 at 21:59 #976751Anonym anvandareMemberEftersom glukosamin knappt hjälper på de som har problem med lederna så tror jag det är rätt bortkastat att försöka förebygga med glukosamin, men man vet aldrig, det kanske fungerar men det får du ju aldrig reda på eftersom du inte vet på förhand om du skall få problem eller inte.
Ett vettigt träningsupplägg och bra utrustning och teknik är nog mycket viktigare i sammanhanget.25 juli, 2006 at 22:20 #976752Anonym anvandareMemberOla Wallengren wrote:Eftersom glukosamin knappt hjälper på de som har problem med lederna så tror jag det är rätt bortkastat att försöka förebygga med glukosamin, men man vet aldrig, det kanske fungerar men det får du ju aldrig reda på eftersom du inte vet på förhand om du skall få problem eller inte.
Ett vettigt träningsupplägg och bra utrustning och teknik är nog mycket viktigare i sammanhanget.MSM då?
25 juli, 2006 at 22:34 #976753Anonym anvandareMemberHar själv testat det och kan varken säja bu eller bä, men mekanismen bakom MSM är mer oklar än för glukosamin, men egentligen tror jag mindre på MSM som förebyggande, men vad vet jag..
27 juli, 2006 at 08:49 #976754Anonym anvandareMemberOla Wallengren wrote:Har själv testat det och kan varken säja bu eller bä, men mekanismen bakom MSM är mer oklar än för glukosamin, men egentligen tror jag mindre på MSM som förebyggande, men vad vet jag..Hmm, jag har funderat på att köpa glukosamin och MSM till min gamla hund och min mamma. Menar du att det är bortkastade pengar eller??? Eller kan det vara så att det funkar bättre på äldre???
Mvh Klubban.
27 juli, 2006 at 09:36 #976755Anonym anvandareMemberKlubban wrote:Hmm, jag har funderat på att köpa glukosamin och MSM till min gamla hund och min mamma. Menar du att det är bortkastade pengar eller??? Eller kan det vara så att det funkar bättre på äldre???Mvh Klubban.
Enligt det jag läst så funkar det på artros i tidigt stadie och på Äldre bättre, men har hört olika från olika personer.
Funkar på våran gammla hund i alla fall.
27 juli, 2006 at 11:49 #976756Anonym anvandareMemberKlubban wrote:Hmm, jag har funderat på att köpa glukosamin och MSM till min gamla hund och min mamma. Menar du att det är bortkastade pengar eller??? Eller kan det vara så att det funkar bättre på äldre???Mvh Klubban.
Det finns mest data på glukosamin och där är man inte helt säker på om det faktiskt ger någon effekt men det kan bero på vilka patientgrupper man tittar på som Mattias va inne på och att om det finns någon effelt så är den troligtvis mycket måttlig.
Men jag tycker nog att det kan vara värt att testa och då hade jag om man är ute efter effekt provat Glukosamin/MSM/fiskolja. Man kan även testa kombinationer med chondroitin sulfat.
Om man köper glukosamin och MSM för djur och flytande fiskolja så håller man kostnaderna nere ordentligt.
Testa ungefär 2-3g glukosamin, ca 6g MSM och ca 1/2-1 msk fiskolja.
Från en nyligen punlicerad pilotstudie:
”MSM (3 g twice a day) improved symptoms of pain and physical function during the short intervention without major adverse events. The benefits and safety of MSM in managing OA and long-term use cannot be confirmed from this pilot trial, but its potential clinical application is examined. Underlying mechanisms of action and need for further investigation of MSM are discussed.”
Osteoarthritis and Cartilage. Volume 14, Issue 3 , March 2006, Pages 286-29429 augusti, 2006 at 22:21 #976757Anonym anvandareMemberJag har problem med artros i axlarna efter en snowboardvurpa och för mycket gymmande. Höger axel har jag opererat med hyfsat resultat men nu j-vlas vänsteraxeln också.
Till saken, jag har testat Glukosamin, Omega-3 (fiskolja), Litozin och nu senast MSM. Inget av medlen gör underverk, tyvärr. Möjligen hjälper MSM jag har bara testat det i 2-3 veckor men vänsteraxeln känns faktiskt aningen bättre än innan.
För att få bukt med artros på riktigt så tror jag mer på ”Regenerativ Terapi”. Läste en artikel om det i en Amerikansk tidskrift häromdagen, någon på forumet som vet mer om vad som finns att tillgå idag?
30 augusti, 2006 at 20:18 #976758Anonym anvandareMemberJAG SKULLE INTE KUNNA LEVA UTAN GLUCOSAMIN!!!![/b]
Tar dock tid innan kroppen hunnit ta upp det så man måste äta det ett tag…själv åt jag det nästan tre månader innan effekten kom…men när effekten kom så var det som att bli minst 10 år yngre på gymet!!.. So in my world Glucosamin är det bästa tillskottet this side of protein…End of story![/b]
ZONE[/b]
31 augusti, 2006 at 16:56 #976759Anonym anvandareMemberJag har problem med alla leder och har därför provat Litozin, MSM och Glucosamin. Det enda jag fått någon liten effekt av är Glucosaminet. Tyvärr är det inte alltid som jag får någon effekt av det heller.
Det är mina erfarenheter, om det är av intresse. :ike:3 september, 2006 at 22:01 #976760Anonym anvandareMemberzonecapone wrote:JAG SKULLE INTE KUNNA LEVA UTAN GLUCOSAMIN!!!![/b]Tar dock tid innan kroppen hunnit ta upp det så man måste äta det ett tag…själv åt jag det nästan tre månader innan effekten kom…men när effekten kom så var det som att bli minst 10 år yngre på gymet!!.. So in my world Glucosamin är det bästa tillskottet this side of protein…End of story![/b]
ZONE[/b]
Jeg og min trenings kompis har akkurat de samme erfaringene med Glucosamin.
Kunne ikke forsatt med tunge knebøy uten!! -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.