Grepp vid marklyft

Home Forums Skador och rehabilitering Grepp vid marklyft

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

När jag kör marklyft brukar jag hålla händerna åt olika håll.
    Alltså så att ena handflatan riktas bort från kroppen och den andra mot kroppen. Gör så för att kunna lyfta tyngre, såklart.

Frågan är, är det dåligt för ryggen?

Har hört (av en person) att om man håller så så snebelastar man ryggen, vilket kan leda till diverse ryggskador.
    Personen jag hört det av påstår att han förstört ryggen på det sättet.
    Jag tycker iaf att det känns bra att köra så och jag har sett väldigt många andra som kör så, men vad säger ni?

Aash wrote:
    När jag kör marklyft brukar jag hålla händerna åt olika håll.
    Alltså så att ena handflatan riktas bort från kroppen och den andra mot kroppen. Gör så för att kunna lyfta tyngre, såklart.

Frågan är, är det dåligt för ryggen?

Har hört (av en person) att om man håller så så snebelastar man ryggen, vilket kan leda till diverse ryggskador.
    Personen jag hört det av påstår att han förstört ryggen på det sättet.
    Jag tycker iaf att det känns bra att köra så och jag har sett väldigt många andra som kör så, men vad säger ni?

Jag kör precis som dig. Men jag har blev lite sne av det, anledningen är att jag förr alltid höll händerna i samma position. Det är viktigt att under samma träningspass köra lika många set med varje handposition, tex 2 set med högra handflatan mot dig och 2 set med vänstra mot dig.

Kör du så så kommer det inte att ge dig problem.

Låter ju bra. Jag brukar växla sådär mellan seten.

Någon mer som har någon åsikt i frågan?

I princip alla tävlande styrkelyftare över hela världen tränar och tävlar med alternerat grepp.
    Övningen marklyft torde väl vara den styrkelyftsövning som leder till minst antal skador.
    Men skynda långsamt och ”väx in” i vikterna ni använder innan ni jagar efter nästa nivå.

Tack Magnus! Precis ett sånt svar jag ville ha :up:

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.