Home › Forums › Skador och rehabilitering › Gymträning och diskbråck…
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 december, 2008 at 00:06 #66325Anonym anvandareMember17 december, 2008 at 00:06 #470173Anonym anvandareMember
Har ett diskbråck i nedre delen av längdryggen som trycker på ischas- nerven o knasar med vänsterbenet. Har haft problemet i över ett år nu och är trött på att vara utan träningen längre.
Hoppas att någon med kunskap eller erfarenhet skulle kunna rekommendera något program eller övningar som lämpar sig för någon med den här problematiken.
Själv kan jag känna att……1. Chins, fram och bak fungerar (men när V- handtaget ska i då jäklar börjar det göra ont), rodd liggandes på bänk i hög höjd.
2. Bänkpress, utan vinkel. Flyes.
3. bakaxlar i cable crossen. Bakaxlar liggandes på bänk.
4. dips, biceps liggandes i mark21 december, 2008 at 11:57 #470174Anonym anvandareMemberVore det inte bäst om du gick till en bra sjukgymnast ? där kan ni gå igenom allt.
21 december, 2008 at 22:27 #470175Anonym anvandareMemberÄr det fastställt att det är ett diskbråck. Ibland kan höften strula och skapa falsk ischias med mera problem. Att träna trots diskbråck verkar göra problemet bättre dvs har haft vänner som fått diskbråck och de kan fortfarande köra riktigt tungt och grymt. Jag tror att man kan träna igenom de flesta problem bara man är försiktigt. Kroppen är mycket bra på att anpassa sig och lära sig hantera skador. Det som absolut inte är ett alternativ är att sluta träna.
22 december, 2008 at 00:10 #470176Anonym anvandareMemberjag har diskbråck i l4 l5 och kan köra i princip vad som helst utom knäböj och raka mark.. Man får vara försiktig i andra övningar så klart men det går at köra tungt ändå ( definition på tungt iofs men ändå).
Hur som haver så bör du definitivt kolla upp det med någon riktig kunnig på området som kan ge dig tips och råd, för min del var det guld värt!5 januari, 2009 at 16:53 #470177Anonym anvandareMemberHej
Vet inte om du fortfarande har problem men här kommer lite generell info.
Diskbråck är mycket vanligt o mestadels helt ofarligt och självläkande.
Problemet består ffa i den kraftiga smärtan samt i mycket sällsynta fall påverkan på blåsans och tarmens funktion pga kompression av dessas nerver.
Ibland kan reflexbortfall eller svaghet i vissa muskler uppstå pga nervkompressionen. Detta är dock ofarligt och går oftast över av sig själv.
Behandlingen består i smärtlindring (NSAID), sällan eller ej morfinpreparat
Dvs alvedon, ipren eller citodon räcker för de allra flesta, ibland kan något starkare behövas, viktigt är att dämpa smärtan för att undvika sk sensitisering ( ökad känslighet i nervreceptorer och centrala nervsystemet. )
Vidare kan akupunktur eller tns lindra smärtan. Ingen evidens finns för att traktion ( drag i ryggen ) hjälper. Manipulation ( knäcka ) är kontraindicerat vid diskogena besvär. Sjukgymnastik ffa i form av mckenziebehandling kan vara av värde men oftast försvinner diskbuktningen av sig själv på 3-6 månader. Om besvären eskalerar eller kvarstår med mycket kraftig smärta bör du bedömas av ortopedkirurg men första instansen är OMT el mckenzieutb sjukgymnast.
Magnetröntgen är nödvändigt inför ev operation men mycket få patienter med diskbråck behöver opereras.
Fortsätt träna det du klarar , detta befrämjar läkningen.
lycka till
anders m9 januari, 2009 at 10:02 #470178Anonym anvandareMemberTack för svaren…..har fortfarande samma problem, men vissa övningar som de jag nämnde ovan klarar jag av att köra utan att få ont.
20 januari, 2009 at 12:00 #470179Anonym anvandareMemberHej kamrat.
jag har tränat bort mitt diskbråck, de värsta dagarna är livet ett helvete, men de dagar då du kan röra dig så ska du träna. Undvik situpps, du kan iofs testa maskin det gick bra för mig. något som hjälpte utan att jag vet varför var benspark??? MITT DISKBRÅCK FÖRSVANN EFTER 6 VECKORS TRÄNING. Men till saken hör att jag tog en läkningstid på 6 mån innan jag började träna försiktigt, rekomenderar samma till dig.
lycka till
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.