Hälseneinflammation

Home Forums Skador och rehabilitering Hälseneinflammation

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author

Efter att ha trappat upp löpningen, och sprungit en massa på asfalt har jag fått ont i ena hälsenan, vilket troligen är en inflammation. Hur får jag det att gå över så fort som möjligt så jag kan börja springa osv igen??? Det hände för 3 dagar sedan, och sedan dess har jag fått skippa promenader och löpning, och kör nu bara gym samt sittande cykling. Äter också Voltaren som jag hoppas läker inflammationen snabbare.

Alla tips och råd snälla!!!!

Tvära friktioner över det ömma området kan vara en värt att pröva. Även eccentrisk träning kan vara bra.

Burden wrote:
    Tvära friktioner över det ömma området kan vara en värt att pröva. Även eccentrisk träning kan vara bra.

Vad är detta? Kan du förklara?

tvära friktioner är när du masserar senan/muskeln hårt tvärtemot fiberriktningen. Används för att bryta upp ärbildningar i feläkta muskleskador samt få igång lite verksamhet i en gammal kronisk skada som vägrar att läka.
    Tvära friktioner är alltså inte aktuellt för dig, tycker det du gör just nu är perfekt. Kör på detta sätt i 2 veckor sedan trappar du upp försiktigt samt eventuellt ser över löpteknik, underlag samt eventuella felställningar i fotled/knä.

David E: Tror du att det har läkt på 2 veckor då??? HAr sådan panik för att jag inte kan springa, morgonpromenera och köra på som vanligt.

Betty wrote:
    David E: Tror du att det har läkt på 2 veckor då??? HAr sådan panik för att jag inte kan springa, morgonpromenera och köra på som vanligt.

jättesvårt o säga utan undersökning, men vad jag förstår av det du säger så verkar det mest bara vara en överansträngning som kanske ev. har skapat en liten inflammation.
    Kom ihåg att trappa upp försiktigt sen måste du träna upp kroppen succesivt att klara av ett visst antal mil i veckan. Mer är inte alltid bättre :)

David E: Jag var ute och sprang ett långdistanspass på låg puls och helt slätt asfaltsunderlag när jag helt plöstlig (utan att ha trampat fel osv) fick ont i hälsenan. Inte så farligt ont utan jag kunde fortsätta springa, men sedan har det alltså fortsatt att göra ont, och jag tycker det känns som om hälsenan är lite svullen. Kan ju gå, stå på tå osv och göra allt men det gör ont.

Låter som det jag sa tidigare. Käka voltaren. Se över volymen i ditt träningsprogram och börja försiktigt trappa upp igen när smärtan har gett med sig, fra mtills dess smärtfri träning.

David_E wrote:
    jättesvårt o säga utan undersökning, men vad jag förstår av det du säger så verkar det mest bara vara en överansträngning som kanske ev. har skapat en liten inflammation.

En inflammation tillhör det minst sannolika

David_E wrote:
    Käka voltaren.

Att stoppa i sig anti-inflammatoriska mediciner så tidigt in på en skada försämrar den naturliga läkningen, rykryteringen av satelit celler förhindras.

När jag fick liknande (hade häl”knarr” oxå och ont) så löste det sej med stretching av djupa och ytliga vadmuskeln. Finns stretchövningar för hälsenstrubbel i ”Stretcha dig i form” tex.. Jag bytte ut skorna till sånna som inte trycker på hälsenan och gick promenader ändå men hade uppehåll i löpningen, tror det är bra att hålla igång så länge det inte gör ONT för att få igång blodcirkulationen och så..

Burden wrote:
    Att stoppa i sig anti-inflammatoriska mediciner så tidigt in på en skada försämrar den naturliga läkningen, rykryteringen av satelit celler förhindras.

du igen, nu får du väl ta o ge dig? Eller hälsenan kanske gör en pretretion annars?:D

David_E wrote:
    du igen, nu får du väl ta o ge dig?

Vad är det jag ska ge mig med? Vad gäller användning av voltaren har Svensk Idrottmedicinsk Förening samma ståndpunkt som jag.

Håller med Burden.. Alldeles för många stoppar i sig tabletter och tror att allt ska bli bra utan att veta vad eg själva problemet är. Det kanske helt enkelt är en överansträning pga dåliga skor, mkt träning och hårt/ovant underlag..då hjälper voltaren föga..

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.