Hälseneinflammation

Home Forums Skador och rehabilitering Hälseneinflammation

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • Author

NSAID är bra om man ska sitta och vila sig frisk, men ska man vara aktiv så kan man vara något mer försiktig då det ej enbart påverkar den aktuella skadan utan hela kroppen…

[Det kanske helt enkelt är en överansträning pga dåliga skor, mkt träning och hårt/ovant underlag..då hjälper voltaren föga..[/QUOTE]

Givetvis, inre o yttre faktorer har sin inverkan, tidigare nämnt i tråden

David_E wrote:
    [Det kanske helt enkelt är en överansträning pga dåliga skor, mkt träning och hårt/ovant underlag..då hjälper voltaren föga..

Givetvis, inre o yttre faktorer har sin inverkan, tidigare nämnt i tråden

Överansträngning och inflammation är inte detsamma, därmed hjälper inte voltaren om så är fallet.

jenny_sg wrote:
    Överansträngning och inflammation är inte detsamma, därmed hjälper inte voltaren om så är fallet.

överansträngning kan leda till inflammation p.g.a av skada. Svullnad som inte ger med sig är ofta ett tecken på inflammation.

Jag hade inflammation i hälsenorna när jag växte i 14-15 års åldern. Jag spelade fotboll och handboll, desstom sprang jag en del.. Det gick över efter 1 år ungefär :/ Det är en långsam process, men riktigt skönt nu när det gått över. Innan räckte det med att gå lite fort till duschen på morgonen så vred man sig i smärtor. Ta det lugnt med snabba vändningar och dessutom löpning på hårda underlag är inte att rekommendera och stretcha 5-10 min VARJE dag.

Burden wrote:
    Att stoppa i sig anti-inflammatoriska mediciner så tidigt in på en skada försämrar den naturliga läkningen, rykryteringen av satelit celler förhindras.

burden, kan du utveckla detta?

jenny_sg wrote:
    burden, kan du utveckla detta?

Det var några år sedan jag läste det, så det kan nog bli något teortiskt fel.

Satelitceller fungerar som sovande celler som väntar på att vävnad ska bli skadad. Vid skada skapas alltid en neurogen inflammation, detta väcker satelicellerna och de kan donera sin kärna till den skadade vävnaden. Om du intar NSAID närmsta dagarna efter skada kommer inte detta ske eftersom denna process är beroende av den neurogena inflammationen.

Ok, tack för alla svar!! Jag gick till en kiropraktor jag varit hos innan som gav hälsenorna en kraftig massage och sade åt mig att kyla dem varje dag med isblåsa, ochtro det eller ej men ngr timmar efter jag varit hos honom kändes det MYCKET bättre, och nu ngr dagar senare känns det nästan helt bra. Så jag hoppas kunna springa igen om 2 veckor eller så, och tills dess kör jag på i gymmet samt med spinning osv som vanligt.

Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.