Home › Forums › Skador och rehabilitering › Hälsokontroll
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 augusti, 2007 at 12:58 #81285Anonym anvandareMember6 augusti, 2007 at 12:58 #741012Anonym anvandareMember
Har under en längre period, ca 6 månader, känt mig konstant trött i kroppen, känslan är den som man får när man inte sovit ordentligt, aldrig pigg lixom. Känner mig stel o allmännt hängig, till saken hör att jag jobbar 3-skift oxå, kan säkert spela in. Hurspmhelst tänkte jag gå och göra en hälsoundersökning, vill gärna ha förslag på vad man ska säga att dom ska kolla. Kortisol, testo värden e de bra o kolla? förutom de sedvanliga som lever o njurvärden o va de mer kan va som e ”standard”?
6 augusti, 2007 at 13:25 #741013Anonym anvandareMemberFlexor wrote:De får reda på det mest vesäntliga genom ett vanligt blodprov. Hormoner eller blodsocker kan vara problemet. Frågan är hur du äter och tränar också. Alltid bra att börja där för att utesluta enkla problemgrundande faktorer.3-skift gör det inte bättre för kroppen, provade 4-skift en gång, aldrig igen :p
Mvh
Robert LiljaNej, skiften misstänker jag gör sitt till..finns de kanske nåt kosttillskott man kan ta om de visar sig att man e fullt frisk dvs, för o få lite mer energi, inget koffein lr nåt..men ginseng, rosenrot kanske?
6 augusti, 2007 at 13:33 #741014Anonym anvandareMemberFlexor wrote:Tillskott finns det massvis av för att öka din energi. Men eftersom problemet förmodligen är en faktor från kost, träning, återhämtning, arbete så är det smidigaste och billigaste att kolla igenom dessa faktorer först.Skulle du lite snabbt kunna beskriva din kost, träning, återhämtning?
Mvh
Robert Liljalite svårt o förklara det nu eftersom jag håller på o lägger om träning, mat just pga detta med tröttheten, sömnen får ju sina törnar eftersom jag jobbar skift,5 skift kan tilläggas att de e 3 skift på 5 skift, varierar väldigt. tränade tidigare 4 ggr/vecka, tänkt mig 3 nu för o se om jag pallar för de.
6 augusti, 2007 at 13:33 #741015Anonym anvandareMemberFlexor wrote:Tillskott finns det massvis av för att öka din energi. Men eftersom problemet förmodligen är en faktor från kost, träning, återhämtning, arbete så är det smidigaste och billigaste att kolla igenom dessa faktorer först.Skulle du lite snabbt kunna beskriva din kost, träning, återhämtning?
Mvh
Robert Liljalite svårt o förklara det nu eftersom jag håller på o lägger om träning, mat just pga detta med tröttheten, sömnen får ju sina törnar eftersom jag jobbar skift,5 skift kan tilläggas att de e 3 skift på 5 skift, varierar väldigt. tränade tidigare 4 ggr/vecka, tänkt mig 3 nu för o se om jag pallar för de.
6 augusti, 2007 at 13:36 #741016Anonym anvandareMemberKan ju vara så att du inte trivs med din livssituation. Totalt sett.
Kroppen har en tendens att säga ifrån innan hjärnan förstår.
6 augusti, 2007 at 14:03 #741017Anonym anvandareMemberNikki_L wrote:Har under en längre period, ca 6 månader, känt mig konstant trött i kroppen, känslan är den som man får när man inte sovit ordentligt, aldrig pigg lixom. Känner mig stel o allmännt hängig, till saken hör att jag jobbar 3-skift oxå, kan säkert spela in. Hurspmhelst tänkte jag gå och göra en hälsoundersökning, vill gärna ha förslag på vad man ska säga att dom ska kolla. Kortisol, testo värden e de bra o kolla? förutom de sedvanliga som lever o njurvärden o va de mer kan va som e ”standard”?Hej! Har/ hade ungefär samma problem.
Har dock varit på hälsoundersökning där dom tog stick i fingret, armen och hela kittet. t.om. EKG. Och dom hittade ingenting..
Dom sade i princip att jag inte skulle känna efter för mkt. Så nu köttar jag på som vanligt, och det funkar väl iaf..M.V.H
6 augusti, 2007 at 18:53 #741018Anonym anvandareMemberVet precis hur det känns. Har upplevt detsamma under några år nu, periodvis riktigt tungt, emellanåt bättre perioder. Just nu väldigt tungt och läkarna har inget hittat med de olika prover de tagit. Frustrerande. Hoppas det löser sig för dig och du blir piggare!
7 augusti, 2007 at 10:08 #741019Anonym anvandareMemberAtt vara deprimerad kan lätt göra att man känner sig kroppsligt trött. Fundera över vad du tycker om ditt liv just nu! Tänker du ofta i negativa tankebanor, att du gjort många saker fel och att saker kunde gjorts annnorlunda? Känner du dig missnöjd med ditt liv i allmänhet? Äh, dammit. Mina frågor suger hårt. Gör ett test online istället: [http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=4741]
12 augusti, 2007 at 16:56 #741020Anonym anvandareMemberNikki L, helt enkelt: gå till din läkare, beskriv din livssituation att du är oförklarligt trött och skulle vilja göra en helhetskontroll osv, så lovar jag dig att läkaren gör de tester och prover på dig som behövs. En läkare tar alltid en anamnes när de träffar sina patienter, dvs de tar reda på alla viktiga fakta utifrån vilka de sedan ställer eventuell diagnos, tex vilket yrke patienten har, familjesituation, träning, stress osv.
Så de får med det mesta, och har du blodbrist, är stressad, får för lite sömn, har brist på något ämne eller något annat så visar det sig förhoppningsvis, antingen genom blodprov, undersökning eller anamnes.Lycka till!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.