Home › Forums › Skador och rehabilitering › Handleder
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 februari, 2008 at 15:12 #75238Anonym anvandareMember16 februari, 2008 at 15:12 #593524Anonym anvandareMember
Hej.
Har sen tidigare haft svaga handleder, eller jag har haft en känsla av att de ”glappar” lite om man bär tungt så att säga. Men inget mer med det.
Sen här för ca 3-4 veckor sedan så fick jag tokont i vänster handled efter ett gympass. Det var ingen direkt smärta efter en viss övning utan den kom dagen efter. Det gör ont i yttre delen av min vänstra handled. Och det smärtar när man vrider handleden. Det är ingen smärta som hindrar mig från att köra på i gymet som vanligt, men nu efter snart 4 veckors tid så börjar jag irritera mig på att det inte går över! Det känns inte som om att något har gått fel så att säga, bara att det gör ont.
Orkar helst inte gå till en doktor osv, för att få en diagnos om att vila och se efter.
Det gör som mest ont vid bicepsövningar, framförallt med rak stång. Då det tvingar handleden till en plan position, tillsammans med mycket vikt.
Finns det någon hobbyläkare med tips och råd om huskurer eller som har någon hum om vad det kan vara? Jag inbillar mig att det är någon form av inflamation, men det är väll som med benhinneinflamationer att det bara är att arbeta bort typ?!
16 februari, 2008 at 16:56 #593525Anonym anvandareMemberdeng wrote:Hej.Har sen tidigare haft svaga handleder, eller jag har haft en känsla av att de ”glappar” lite om man bär tungt så att säga. Men inget mer med det.
Sen här för ca 3-4 veckor sedan så fick jag tokont i vänster handled efter ett gympass. Det var ingen direkt smärta efter en viss övning utan den kom dagen efter. Det gör ont i yttre delen av min vänstra handled. Och det smärtar när man vrider handleden. Det är ingen smärta som hindrar mig från att köra på i gymet som vanligt, men nu efter snart 4 veckors tid så börjar jag irritera mig på att det inte går över! Det känns inte som om att något har gått fel så att säga, bara att det gör ont.
Orkar helst inte gå till en doktor osv, för att få en diagnos om att vila och se efter.
Det gör som mest ont vid bicepsövningar, framförallt med rak stång. Då det tvingar handleden till en plan position, tillsammans med mycket vikt.
Finns det någon hobbyläkare med tips och råd om huskurer eller som har någon hum om vad det kan vara? Jag inbillar mig att det är någon form av inflamation, men det är väll som med benhinneinflamationer att det bara är att arbeta bort typ?!
Jag fick något liknande förut, i båda handlederna oxå främst i bicepsövningar med rak stång, men för mej var det muskeln som fäster typ i knölen på sidan av handflatan och löper längs underarmen, gjorde ont och vart vätskefyllt (men inte varmt och dunkande) ca 10-12 cm från knölen och neråt på sidan, så inte I själva handleden..
Vet inte om det är samma som för dej?
Jag kör alltid med handskar för å få bra grepp men körde med sånna resårlindor över handlederna en period efter pluss att jag tränade upp underarmarna med grippball eller sån powerball (teknikmagazinet bla, man drar ut ett snöre och ska snurra plastbollen) som tränar upp underarmarna,
och då försvann det direkt, men jag hann ju inte få en inflammation och för mej berodde det på att mina underarmar inte var tillräckligt starka och inte hängde med mina bicepsökningar…Vet inte om mitt svar hjälper men kan ju va bra å kolla upp det så tidigt som möjligt s att det inte blir någonting bestående eller nått som tar mycket längre tid att läka..
Kanske byta ut dom övningarna där det gör som mest ont till andra om du enda ska fortsätta träna med smärta…?
Krya på dej
16 februari, 2008 at 16:58 #593526Anonym anvandareMemberSkulle kunna vara karpaltunnelsyndrom. Jag har samma problem som du, bicepsträningen är värst. Jag var till läkare och väntar nu på remiss. Förmodligen är det karpaltunnelsyndrom, eftersom min mamma har opererat det och jag har ärvt hennes händer. Har du domningar på nätterna också?
18 februari, 2008 at 01:31 #593527Anonym anvandareMembervildkatta wrote:Jag fick något liknande förut, i båda handlederna oxå främst i bicepsövningar med rak stång, men för mej var det muskeln som fäster typ i knölen på sidan av handflatan och löper längs underarmen, gjorde ont och vart vätskefyllt (men inte varmt och dunkande) ca 10-12 cm från knölen och neråt på sidan, så inte I själva handleden..Vet inte om det är samma som för dej?
Jag kör alltid med handskar för å få bra grepp men körde med sånna resårlindor över handlederna en period efter pluss att jag tränade upp underarmarna med grippball eller sån powerball (teknikmagazinet bla, man drar ut ett snöre och ska snurra plastbollen) som tränar upp underarmarna,
och då försvann det direkt, men jag hann ju inte få en inflammation och för mej berodde det på att mina underarmar inte var tillräckligt starka och inte hängde med mina bicepsökningar…Vet inte om mitt svar hjälper men kan ju va bra å kolla upp det så tidigt som möjligt s att det inte blir någonting bestående eller nått som tar mycket längre tid att läka..
Kanske byta ut dom övningarna där det gör som mest ont till andra om du enda ska fortsätta träna med smärta…?
Krya på dej
Hmm kan kanske vara något sådant. Fast för mig är det direkt på ”knölen” så att säga, fast lite mer in mot mitten. Och det känns lite som om att man har arbetat mycket med handleden och den är lite seg och som om man har mjölksyra + lite smärta.
Jag har också börjat köra med lindor runt handlederna, men tycker inte det är så jättebekvämt, ska nog prova handskar istället. Och kanske kasta in lite mer underarmsövningar kanske.
camilla wrote:Skulle kunna vara karpaltunnelsyndrom. Jag har samma problem som du, bicepsträningen är värst. Jag var till läkare och väntar nu på remiss. Förmodligen är det karpaltunnelsyndrom, eftersom min mamma har opererat det och jag har ärvt hennes händer. Har du domningar på nätterna också?Jag har inga domningar eller övriga problem, men jag vet att min mamma hade problem med händerna förut och har opererat sig också. Kan nog ha varit karpaltunnelsyndrom hon hade. Dock satt det mer i händerna för henne, min smärta är mer i handleden. Nästan lite som om jag skulle ha stukat handleden.
Men det kanske kan vara bra att kolla upp så att det inte är karpaltunnelsyndrom (som f.ö är ett jobbigt ord att skriva)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.