Home › Forums › Skador och rehabilitering › Handledsproblem
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 augusti, 2011 at 17:25 #58617Anonym anvandareMember16 augusti, 2011 at 17:25 #333424Anonym anvandareMember
Har haft problem med mina handleder ett tag nu när det gäller skivstångscurl. Problemet är att det gör ont i bottenläget och den första biten när man lyfter, även när jag ska släppa stången gör det jätteont och jag får lossa greppet försiktigt.
Har haft ett litet uppehåll på 3 månader nu och vilat upp mina handleder. Så nu undrar jag vad jag kan ha gjort för fel i den övning för att få så ont?1. Ska stången greppas så hårt man kan vid tunga vikter eller ska man försöka hålla ett lite lösare grepp?
2. Hur brett ska man hålla armarna? Mina armar pekar utåt väldigt mycket (kolla bilden nedan), men jag håller endå samma grepp som på första figuren. Inte så lustigt att jag får ont kanske,? då armar vill ut längre(figur 2).
Ska jag köra ett mycket bredare grepp eller beror det där med att armarna pekar utåt på att man är stel eller nåt?16 augusti, 2011 at 23:25 #333425Anonym anvandareMemberSökt lite på internet nu, skulle det kunna vara stela ”pronator quadratus”?
16 augusti, 2011 at 23:38 #333426Anonym anvandareMemberJa eller stela pronator teres! Fortsätt kör med rak stång och stretcha ut underarmarna.
17 augusti, 2011 at 00:04 #333427Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Ja eller stela pronator teres! Fortsätt kör med rak stång och stretcha ut underarmarna.Precis samma problem som trådskaparen, å jag jag har själv testat att köra lättare, försiktigare å även stretcha så gott de går men de blir bara värre å värre för min del. Skivstång är helt kört för mig men allt annat funkar. Väntar på tid hos läkare för en ordentlig undersökning.
Mvh
17 augusti, 2011 at 18:29 #333428Anonym anvandareMemberHar också testat att stretcha och köra med lätta vikter på skivstången men problemet kvarstår. Kände också att det nästan blev värre…
Hade citerat det här i en annan tråd:
Arne Persson wrote:Klassiska problem, troligen stela pronatorer (M. pronator teres och M. p. quadratus). Du skall skall öka upp smidigheten i dessa genom att köra supination-/pronationsövningar. Du skall självfallet inte skippa hammercurlen! Kör biccan med hantlar i stället för rak stång och var noggrann med att supinera redan från starten i alla övningarna. Kasta EZ-stången!Nån som vet vad han menar med supination-/pronationsövningar?
17 augusti, 2011 at 19:21 #333429Anonym anvandareMemberPressarn90 wrote:Nån som vet vad han menar med supination-/pronationsövningar?
Supination är utåtrotation av underarmen och pronation är inåtrotation. Dina pronatorer är alltså de muskler som inåtroterar underarmen.
Supinationsstretchövningar är t.ex när du håller en klubba typ och utåtroterar underarmen fullt
21 augusti, 2011 at 22:38 #333430Anonym anvandareMemberKör med EZ stång istället. Det är i alla fall mycket dumt att fortsätta träna på samma sätt trots smärta. Jag har samma problem och jag har alltid kört med EZ stång istället och jag har fått bra resultat på biceps.
22 augusti, 2011 at 10:17 #333431Anonym anvandareMemberKör främst med hantlar och börja supinera max så fort uppcurken startar. Kör med rak stång och normal fattning. EZ-stången döljer problemet.
22 augusti, 2011 at 11:22 #333432Anonym anvandareMemberSka armbågarna gå längst sidan av kroppen? armbågarna vill ju gärna åka ut en bit när man curlar upp stången.
22 augusti, 2011 at 11:46 #333433Anonym anvandareMemberGober wrote:Ska armbågarna gå längst sidan av kroppen? armbågarna vill ju gärna åka ut en bit när man curlar upp stången.Dom skall gå nära kroppen men inte pressas in i sidorna som en hävstångspunkt.
22 augusti, 2011 at 14:47 #333434Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Kör främst med hantlar och börja supinera max så fort uppcurken startar. Kör med rak stång och normal fattning. EZ-stången döljer problemet.Jag hade exakt samma problem som trådskaparen beskriver, och efter att ha lyssnat på Arne (och kastat ez-stången i papperskorgen och bara kört med rak stång) har det blivit hundra gånger bättre. När det var som värst kunde jag knappt hålla i racket när jag spelade tennis ens. Och att curla med rak stång var HELT uteslutet.
Jag vande in mig steg för steg. Började med att köra med bara själva stången, och rätt låga reps. Och det blev bättre relativt snabbt faktiskt:)
25 augusti, 2011 at 11:53 #333435Anonym anvandareMemberKan vara flera olika saker. Allt ifrån inflammerade senfästen, stel muskulatur, svag muskulatur, ogynnsamt övningsutförande. Kolla upp detta med sjukgymnast eller dylikt. Vill du avlasta handlederna vid bicepscurl så kan du ha elastiska skydd. Dock så måste du träna upp rörligheten, stabiliteten och styrkan i dem under tiden för att bli kvitt problemet.
26 augusti, 2011 at 21:25 #333436Anonym anvandareMemberPrövat att köra lätta underarmsövningar som uppvärmning innan passet? Strechar du underarmarna regelbundet?
10 september, 2011 at 18:53 #333437Anonym anvandareMemberDet låter ganska likt det problem som jag hade. Vid biceps övningar samt när man skall släppa en tung hantel så fick jag en stickande känsla i underarmen, precis som om att man klämmer en nerv.
Jag sökte upp vård och det var exakt det som hände enligt doktorn. Det jag kände var helt enkelt nerver som klämdes. Jag fick en strechövning som jag ska göra 3 gånger om dagen. Det har hjälp till en vis mån men jag känner fortfarande av smärtan vid just biceps curls med stång. Om du är intresserad kan jag skicka övningen till dig så att du får pröva den.Lycka till!
/ D
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.