HJÄLP! Frågor om mediciner – Ska till doktorn snart

Home Forums Skador och rehabilitering HJÄLP! Frågor om mediciner – Ska till doktorn snart

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Jag har haft mycket problem med huvudsakligen en axel, men lite annat också…

Jag behöver bra mediciner och salvor och sånt, men av doktorn får man ju tyvärr inte mycket hjälp om man inte själv redan vet vad det är man behöver! :(

Jag har försökt kolla runt efter sånt som kan vara bra, men jag har inga större kunskaper i medicin så det blir amatörmässigt på den punkten.

Funderar dock på att jag behöver en ”salva” + något i tablettform för att min skadade axel ska läka snabbare.

Funderade en del på NSAID-preparat:
    Här är de aktiva substanser som jag kom på:
    – Ketoprofen
    – Ibuprofen
    – Diclofenac
    – Salicylsyra

Här är några ”geler” som innehåller ovanstående:
    * Voltaren 11,6 mg/g gel
    – diklofenakdietylamin 11,6 mg/g

* Ibumetin gel – 5% gel
    – ibuprofen 5%

* Zon gel 2,5 %
    – ketoprofen 2,5%

Tabletter:
    * Voltaren-tabl 50 mg eller 100 mg
    – Diclofenac. (diklofenakkalium )

* Brufen-tabl 600mg
    – Ibuprofen

* Ketoprofen Scand Pharm kapsel, hård 100 mg

Jag är så trött på alla skador nu så jag vill bli bra så snabbt som möjligt nu… Jag går även på Rehab-träning men det behövs mer kemikalier för att bli bra inom rimlig tid.

Finns det andra bra ”salvor och piller” som fungerar BÄTTRE än de som jag nämnt?

Läkarna är ju lite rädd att skriva ut starkare grejor så om man inte känner till dom så kommer doktorn aldrig nämna dom i alla fall…

Nu vill jag gärna ha tips på andra mediciner och salvor som fungerar bra, som jag kan be doktorn skriva ut.

Tack på förhand! 8)

om du vill ha nåt så får du nästan överfriva dina skador . jag ramlade ner för ett par år sen och var hos doktorn och hon kände på min axel å sa: den e inte bruten. du kan åka hem igen. jo tack. de har jag vetat i 10 timmar nu. och hon var inne i rummet mindre än 2 minuter.
    sen var jag hos en annan läkare tre dagar senare å då fick jag smärtstillande och avledon av han. men ifall de hjälpte har jag ingen aning om. har fortfarande ont ibland när jag anstränger den mycket

Tjena .. Det bästa för att en skada ska läka är nog mkt vila, känner du att du har ont så kan du lägga på lite tigerbalsam som värmer upp muskel typ , att ta en alvedon kan nog vara rätt så effektivt , min axel gick ur och in i led igen , smärtsamt ja , men med vila, varma bad och alvedon mot muskelbristningen så blev det bättre, fick med en muskelbristning på köpet :P, Massera axeln med tigerbalsam och utför rörelser mot stelning av axeln.

För att veta vad du ska använda dig av för preparat så behöver man ändå veta orsaken tex om det är en inflammation… En del av de preparaten du räknat upp verkar mot inflammation men det gör ju ingen nytta att använda dom om det inte är en inflammation… Inte så mycket till hjälp kanske och hinner inte skriva mer nu tyvärr… men hoppas det går bra hos läkaren!

Srednq, ZoRTeP, Liinda

Jo jag

ZoRTeP

Det där med Tigerbalsam låter inte så dumt. Jag fick ett tips om något som kallas ”Hästsalva” som ska vara riktigt riktigt bra, känner du till den?

Vet någon vad man får tag på den, har tyvärr aldrig lyckats hitta den? :(

Hästsalva har jag aldrig hört talas om men ”Ormsalva” kan jag rekommendera. Ännu elakare är ett stift jag kör med mycket som heter Linnex. Grymt effektivt! :up:

Vad har du gjort med axeln egentligen? Har själv axelproblem och opererade mig för en massa år sedan då en av dem inte ville sluta hoppa ur led…

Sj

Björn Ö wrote:
    Själv så brukar jag använda hästliniment, är det bästa som jag har stött på när det gäller salvor mot muskelvärk.
    Dock så kan det ibland vara svårt att få tag i, man brukar kunna hitta det på välsorterade djuraffärer.
    OBS! Det är ingen skämt utan ett väldigt bra hjälpmedel.

Blev nyfiken och googlade lite. Verkar finnas en hel del nätbutiker som säljer tillbehör för hästar som även har liniment. Man lär sig något nytt varje dag… :emo-thumb Ska nog testköpa och se om det klår Linnex.

Något tips på märke/typ?

Jag har tidigare köpt hästliniment på föredetta allman, nu Granngården. Det heter Radital värmesalva, liniment för djur men jag vet inte om jag tycker att det är bättre än andra liniment, beror kanske på sort/märke överlag men det är absolut inte dåligt! :)

Johan J wrote:
    Blev nyfiken och googlade lite. Verkar finnas en hel del nätbutiker som säljer tillbehör för hästar som även har liniment. Man lär sig något nytt varje dag… :emo-thumb Ska nog testköpa och se om det klår Linnex.

Något tips på märke/typ?

Det som jag brukar köpa heter bara Hästliniment för tävlingshästar, det är en genomskinlig flaska med blå text.

Hoppas att det kan hjälpa ;)

Björn Ö & Johan J

Har ni testat lite olika Hästliniment? Vilket är bäst? Linnex eller Hästliniment?

Jag antar att det bästa uteslutande handlar om styrka?

För om jag fattat det hela rätt blir det bättre genomblödning ju starkare linimentet är?

Någon mer som kan berätta om Hästliniment? Och kanske lite jämförelser?

Johan J wrote:
    Vad har du gjort med axeln egentligen? Har själv axelproblem och opererade mig för en massa år sedan då en av dem inte ville sluta hoppa ur led…

Man kan säga att jag fick en skada av en allvarlig sträckning, något i den stilen… Senfästet för övre Biceps och lite på Minor Pectoralis också…

Det hela fick jag genom alldeles för mycket vikter då jag gick från maskinträning till fria vikter, hade alltid tränat i maskin tidigare och jag borde givetvis ha börjat med betydligt lägre vikter då jag började med dom fria vikterna. Det var i en sittande snedbänkställning och två hantlar, hantlarna drogs för långt ned mot botten och skadade senfästena på båda axlarna men den vänstra värre än den högra, så det är i princip bara i den vänstra axeln jag har problem. Detta skedde för 15 månader sedan, och under en tid blev jag bra igen, men sen sket det sig och jag blev skadad igen. Gick väl lite för fort fram tyvärr. Det har varit lite berg och dalbana under hela denna period, supertrist minst sagt. :(

Men…..om det

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.