Home › Forums › Skador och rehabilitering › hjälp mot överträning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 december, 2006 at 21:36 #87747Anonym anvandareMember11 december, 2006 at 22:46 #927907Anonym anvandareMember
Vila en vecka från styrketräningen fick man själv som tips. Räcker nog.
11 december, 2006 at 22:56 #927908Anonym anvandareMemberVila är bästa svaret för dig.
Se till äta bra mat och vila i 1-2 veckor sen återgår du till träningen.
Börja åter träningen men tvinga inte kroppen om den inte vill.
lycka till
har du brud kan du tvuv träna hemma med henne istället undre tia
haj:up:
12 december, 2006 at 05:16 #927909Anonym anvandareMemberleetbiffen^ wrote:Jag har nu insett att jag är rejält övertränad efter att ha gått runt i 6 veckor med förkylningssymptom och i stort sett alla andra överträningssymptom och jag har inte tränat. Har nu extrem ångest över detta.Finns det något jag kan göra,äta för att jag ska återhämta mig fortare?
Är det ok att köra kanske 60% av sin vanliga träning?
Hur lång tid kan det ta innan detta går över?
Med Förtvivlad Hälsningar övertränad 18 åring
Sov mycket, ät ordentligt så skall du se att symptomen försvinner snabbt. De enda gångerna jag drabbats av lätt överträning är de gångerna jag sovit dåligt, varit stressad och rört mig extremt mycket. Sover man bara ett par timmar extra varje natt så brukar det ge med sig rätt snabbt.
12 december, 2006 at 08:00 #927910Anonym anvandareMemberHar upptäckt , i mitt fall, att det är maten som är boven när det gäller förkylningssymtom jämt ocgh ständigt! Ät mer mat!
12 december, 2006 at 08:59 #927911Anonym anvandareMemberRobinravn.se wrote:Förmodar att du tränat under dessa 6 veckor….och att det är just NU du inte tränar.SÖMN…det absolut viktigaste….sen bra mat…
Kör INGA lätta ”underhållspass” dom ger i princip inget för muskelmassan men förlänger återhämtningen.Det viktigaste är nog att du sover ut ordentligt varje natt, och ta gärna en tupplur på dagen.
När du börjar träna igen efter några dagars (kanske en hel vecka)total vila bör du vara starkare än du va på ditt senaste pass…annars berodde symtomen antagligen inte på överträning………..
Lycka till å kör på som fan när du e tillbaka, men glöm inte å vila musklerna tillräckligt länge mellan passen och kör inte överdrivet många set!
:nod
14 december, 2006 at 17:42 #927912Anonym anvandareMemberLyssna inte på Robinravn.se, han har ingen aning tydligen. Läs mitt svar under ”Trött, huvudvärk, förkylning = Övertränad?”
15 december, 2006 at 16:54 #927913Anonym anvandareMemberleetbiffen^ wrote:Tack för alla svar. ska försöka sova mer. Men nu är det även så att jag inte har tränat på 6 veckor och det har inte blivit något bättre under tiden… detta oroar mig mycketIbland kan man hamna i en sådan ond cirkel.Men om du inte har blivit bättre ,även om du inte har tränat i 6 veckor. är rådet att du besöker en läkare samt fortsatt vila. Inte träna något förrän du känner dig helt ok!
28 december, 2006 at 16:07 #927914Anonym anvandareMemberTa det lugnt med träningen ett tag och glöm inte att äta.
28 december, 2006 at 16:42 #927915Anonym anvandareMemberleetbiffen^ wrote:Jag har nu insett att jag är rejält övertränad efter att ha gått runt i 6 veckor med förkylningssymptom och i stort sett alla andra överträningssymptom och jag har inte tränat. Har nu extrem ångest över detta.Om du har ångest och hela tiden går och känner efter så har du nog problemet där. Det är stressen som gör att du har ”symptom”. Överträning är också en form av stress så det är inte konstigt om det är likartad reaktion.
Sluta nojja så blir du bra
28 december, 2006 at 17:37 #927916Anonym anvandareMemberTycker att det är mycket snack om övertäning och utbrändhet nufötiden det känns lite som de blivit modeord. Visst kan man bli både utbränd och övertränad men många gånger tror jag problemet sitter i huvudet eller att orsaken helt enkelt är att man dragit på sig elaka bakterier eller virus.
Nu menar jag allmänt och inte detta fallet specifikt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.