HJÄLP SÖKES! Åsikt/tolkning av MRI resultat knäskada

Home Forums Skador och rehabilitering HJÄLP SÖKES! Åsikt/tolkning av MRI resultat knäskada

• This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

Tja! :)

Jag sitter här i Thailand med ett trasigt knä, en skriftlig rapport från en läkare, ett muntligt från en annan, samt en digital kopia på en MRI (magnet röntgen) av knät.

Det jag söker nu är hjälp med att komma i kontakt med någon som kan ta sig en titt på denna digitala kopia av MRI resultaten och ge mig ett andra utlåtande. Har dem tillgängliga i en zip-fil tillsammans med programmet eFilm Lite, kan ge länk till filen för nerladdning eller maila den. Kan givetvis erbjuda ersättning för detta!

Detta är iaf vad den skrifliga resultatet säger:

Quote:
    Sequence;sagittal oblique and coronal T1W, T2W and STIR

The study reveals minimal joint effusion.

There is focal increase T2 singal lesion between anterior and posterior cruciate ligament, probably
    minor tear of posterior meniscofemoral ligament.

Normal visualized medial and lateral meniscus.

There is increase soft tissue swelling and loss of normal fiber at proximal part of medial collateral
    ligament, compatible with tear.

Intact ACL, PCL and lateral collateral ligament.

There is neither occult fracture nor bony contusion.

Impression; Medial collateral ligament injury at femoral attachment. Minimal joint effusion

Lite bakgrund

Skadan uppkom under en sparring rond då jag med foten i mattan och vikten på benet och ”på väg framåt”, fick en hård spark mot insidan av knät. Detta var 3 veckor sen och under dessa tre veckor har det inte blivit någon förbättring alls. Jag känner av en instabilt i knät som blir som mest påtaglig då knät påfrestas i sidled. Har även problem att med egen kraft stående föra hälen mot rumpan. Samt en konstants smärta som visserligen är minimal så länge jag inte gör nått av de ovanstående.

Så igår gjorde jag som sagt en MRI. Jag har varit till två läkare på två olika sjukhus och fått två olika rekommendationer. Den första läkaren sa att om jag vill kunna fortsätta träna hårt behövde jag operera men att det visserligen kunde läka utan operation med stöd för knät och rehab. Men att chansen var betydligt mindre att bli återställd samt att de ”självläkande” alternativet minskade chansen för en lyckad operation senare.

Den andra läkaren sa att det inte alls va nån fara, han gjorde samma undersökning och kollade på plåtarna. Han höll med första läkaren ang skadans art men tyckte absolut inte jag behövde en operation utan det skulle räcka med bra stöd för knät och rehab. Å på frågan om detta skulle minska risken för att en eventuell operation senare skulle lyckas sa han att det gjorde det inte. En operation skulle återställa skadan jag hade oavsett när jag gjorde den.

Så, två läkare, två ”diagnoser”. Å jag är i Thailand, vilket bara det, hur trångsynt det nu verkar, gör mig tveksam. Föreslår den första läkaren en operation pga pengarna som finns att tjäna? Vet den andra läkaren inte tillräckligt om sportrelaterade skador och rehabilitering!?

Främst två frågor jag skulle villja ha svar på,

1. Är detta en skada som kräver, om jag vill kunna fortsätta träna hårt, en operation? Med andra ord, skulle de “självläkande” alternativet leda till ett försvagat knä som inte klarar av stressen träningen innebär, och kan det isåfall ledan till andra allvarligare skador?
    2. Finns det risker med att vänta med en ev. operation i form av att ett försök till “självläkande” minska utsikten för en lyckad sådan senare?
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.