Hoppande axlar vid hantelpressar. Varför?

Home Forums Skador och rehabilitering Hoppande axlar vid hantelpressar. Varför?

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • Author
    Posts
  • #704898
    jenny_sg wrote:
    I axeln finns ett ”tak” som heter acromion, mellan det och själva ledkulan går senor osv. Vid abduktion i armen minskas detta utrymme, varför man kan uppleva en inklämning om det blir för trångt. Det är alltså inte så konstigt att du kan känna detta. Speciellt killar brukar ha lite problem och det man kan göra då är att vrida upp handen för att göra utrymmet större. Orsaken till att det blir trångt och klämmer kan vara flera.. har du förövrigt ingen smärta beror det förmodligen på att du helt enkelt är trång i detta område, eller att din rotatorcuff är svag och inte kan centrera ledkulan i leden. Då är det alltså rotatorcuffträning som du redan fått förslag på som gäller. Tänk även på en ordentlig uppvärmning som får igång blodcirkulationen i detta område som någon redan har nämnt!
    Om du inte upplever nåt obehag av att det ”hoppar” så kanske det inte är något problem. Om det dock blir retat kan senor skadas varför du bör undvika detta.. Men som sagt, prova rotatorcuffträning under en tid och se om det hjälper.
    Det som övriga beskrivet med att det känns som att det ”hoppar ur led” skulle jag inte säga är samma sak som detta, då handlar det förmodligen snarare om en instabilitet i rotatorcuffen i kombination med en för hög belastning – träningen är dock densamma!
    /Jenny

    Gud vad du kan Jenny, vart har du lärt dig allt detta :)

    #704899
    gorgi wrote:
    Gud vad du kan Jenny, vart har du lärt dig allt detta :)

    Haha jag hoppas att du inte var ironisk för då får jag skämmas eftersom jag snaart är leg.sjukgymnast :p

    #704900
    jenny_sg wrote:
    Haha jag hoppas att du inte var ironisk för då får jag skämmas eftersom jag snaart är leg.sjukgymnast :p

    Roligt yrke, det hade jag också viljat bli om jag hade hafft orken att plugga.
    Om man har problem med rotatorkuffen och tränar upp den, kan man bli helt återställd igen så man kan börja köra tungt ?

    /Mvh

    #704901
    gorgi wrote:
    Roligt yrke, det hade jag också viljat bli om jag hade hafft orken att plugga.
    Om man har problem med rotatorkuffen och tränar upp den, kan man bli helt återställd igen så man kan börja köra tungt ?

    /Mvh

    Om problemet enbart är svaghet, ja. Men man måste underhålla träningen och alltid köra strikt. Om problemet är instabilitet pga en/flera tidgare luxationer som töjt ut kapseln så är det svårt att bli helt bra. Ofta kommer man alltid vara känslig då, men med en vältränad cuff och bra teknik vid träning samt att man är medveten om vilka lägen axelleden oftast subluxerar/luxerar (abducerat och utåtroterat läge) så bör man kunna köra på normalt med träningen.
    /jenny

    #704902
    jenny_sg wrote:
    Om problemet enbart är svaghet, ja. Men man måste underhålla träningen och alltid köra strikt. Om problemet är instabilitet pga en/flera tidgare luxationer som töjt ut kapseln så är det svårt att bli helt bra. Ofta kommer man alltid vara känslig då, men med en vältränad cuff och bra teknik vid träning samt att man är medveten om vilka lägen axelleden oftast subluxerar/luxerar (abducerat och utåtroterat läge) så bör man kunna köra på normalt med träningen.
    /jenny

    Jag fick min ur led 4 gånger på 9 månader. Inte kul….. EFter det opererade de axeln och gjorde ligamenten kortare. Nu har jag äntligen kommit tillbaka till normal styrka (6 år), men om man gör övningarna som sjukgymnasten ;)föreslår så tar det nog inte så lång tid… 😮

    #704903

    men huvva!
    sluta genast med övningar som känns fel! i synnerhet press bakom nacke!
    har axeln börjat hoppa ur led så kan det bara bli sämre! ledbandet tänjs ut varje gång!
    träna upp styrka i axlarna med övningar som känns bra, glöm ej baksida axlar!
    jag är opererad 3 ggr. helt slut i axeln och har 4 % invalidets beräkning.
    inte bra.

    #704904
    jenny_sg wrote:
    Om problemet enbart är svaghet, ja. Men man måste underhålla träningen och alltid köra strikt. Om problemet är instabilitet pga en/flera tidgare luxationer som töjt ut kapseln så är det svårt att bli helt bra. Ofta kommer man alltid vara känslig då, men med en vältränad cuff och bra teknik vid träning samt att man är medveten om vilka lägen axelleden oftast subluxerar/luxerar (abducerat och utåtroterat läge) så bör man kunna köra på normalt med träningen.
    /jenny

    Jag har problem med svaghet kan absolut inte köra några pressövningar för då kan det sluta väldigt illa. Så fårt musklerna blir kalla så börjar det göra ont i båda axlarna, på nätterna och morgonen käns det som mest.
    Kan inte fatta att mina axlar har blivit så här. :(

    #704905
    gorgi wrote:
    Jag har problem med svaghet kan absolut inte köra några pressövningar för då kan det sluta väldigt illa. Så fårt musklerna blir kalla så börjar det göra ont i båda axlarna, på nätterna och morgonen käns det som mest.
    Kan inte fatta att mina axlar har blivit så här. :(

    Läste på nått forum om ett inlägg ->> Eftersom rotatorcuffen fungerar som aktiv stabilisator är det väldigt osmart att värma upp eller starta passet med att träna den då den tröttas ut och inte orkar fungera som stabilisator.

    #704906
    Bearik wrote:
    När jag kör axelpressar och andra övningar rakt ut från kroppen ovanför huvudet
    hoppar det till i axlarna. När jag går över 90 grader mellan kropp överarm. Ju längre bak med armbågarna jag kör ju mer hoppar det. Framför kroppen hoppar det inget alls. När jag kör andra övningar över huvudet så känns det som något klämms inuti axeln.
    Någon som kan tänka sig vad det kan vara?

    Jag har även haft detta problem förr. var t.o.m tvungen att skippa övningar speciellt axelpressar med hantlar var problematiskt. Precis som du beskriver så ”hoppade” det till i axeln. Körde dock bara repetitionerna med sådant djup att detta inte uppstod. Allteftersom så kunde jag gå djupare och djupare och nu har jag inget problem av det längre. Kan ju om inte annat testa detta har ju fungerat för mig iaf. :up:

    #704907

    Nu har jag vart hoss sjukgykmnasten. Fick övningar för att träna stabilitet i axlarna. Skulle få köra de i ett halvår sa sjukgymnasten. Men jag har redan kört dom övningarna innan jag sökte upp en sjukgymnast i ett halvår och det har inte blivit bättre. Men jag får väll köra ett halvår till.
    Mina leder är utöjda och det går aldrig att träna tillbaka dom men det man kan träna är dom små musklerna så att axeln blir stabilare. Jag vill att mina axlar ska bli helt återställde. Tänkte om man opererar dom så att lederna späns åt och sen tränar dom små musklena ? borde ge bättre resultat. Sa det till sjukgymnasten men hon verkade inte lyssna när jag nämnde ordet operation… ´Vet inte vad jag ska göra :(
    Jag får inte köra några bröst övningar inga chins eller latsdrag (deltoideus pectroralis major latissimuss dorsi)

    #704908

    Jag hade exakt samma problem så jag gick till en sjukgymnast. Hon märkte direkt att jag hade nått (kommer inte ihåg exakt vad det var nu) men den gick från nacken o ner mot axeln o vidare ner i armen. Den låg typ fel så hon har masserat där ett flertal ggr vilket har fått bort det mesta

    Men jag fick massa övningar som stärker upp musklerna runt leden och nu är det i stort sett helt borta. Jag gick dessutom ner i vikter på hantelpress o gjorde rörelserna väääldigt sakta o nogrannt o kände efter var jag kunde ha armen för att det skulle vara bra. När jag väl hittade rätt läge så började jag lätt öka vikterna. Nu är jag uppe på samma vikter igen (ca 20kg/hantel) och har inga problem alls.

    #704909

    Hur är det med era axlar nu ett år senare ?

    #704910

    Jag rapporterade inte i tråden men mina axlar var mycket bra/helt bra fram tills augusti, då vaknade jag en dag med otrolig värk. Nu ett tag efter med lite massage och 2 månaders vila är det lite bättre men pressövningar är ett gissel. Dips går sådär, mitt problem är att vä axel känns ”dålig” på nåt sätt, som att den funkar som den ska. Känner viss irritatin men inte så stor smärta numer däremot hämmar det min träning oerhört. Fan vad leds ja blir. Hur går det själv gorgi?

    #704911
    räven wrote:
    Jag rapporterade inte i tråden men mina axlar var mycket bra/helt bra fram tills augusti, då vaknade jag en dag med otrolig värk. Nu ett tag efter med lite massage och 2 månaders vila är det lite bättre men pressövningar är ett gissel. Dips går sådär, mitt problem är att vä axel känns ”dålig” på nåt sätt, som att den funkar som den ska. Känner viss irritatin men inte så stor smärta numer däremot hämmar det min träning oerhört. Fan vad leds ja blir. Hur går det själv gorgi?

    Ok, vad är problemet med dina axlar nu ? gör det ont när du kör tex pressövningar eller känner du att dina axlar är instabila ?
    Mina axlar har blivit lite bättre men inte bra på långa vägar. Ska tjata åt mig en operation.

Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.